Deel dit artikel
-

Media Republic via klanten internationaal

Een omzetverdubbeling in 2007 met 20 procent meer personeel. Media Republic profiteerde van eerdere investeringen. Voor 2008 komt een grote Europese klant binnen. Eccky en Spyker zitten op de wip, innovatie met Joost en YouTube staat op til.

"De verdubbeling van de omzet was vooral het gevolg van investeringen die we eerder hebben gedaan. We hebben een echte multidisciplinaire studio neergezet met inhouse online en video productie", verklaart directeur Bas Verhart van Media Republic het succesvolle jaar 2007.

Klanten als Unilever (met de Lipton Discgolf), KPN, Samsung (Sam & Sung), Philips en Postcodeloterij hielpen Media Republic vast in het zadel. Het halen naar de Picnic van Richard Branson pikte Verhart als bestuurslid mee.

Vanaf september 2006 fungeert er een nieuw management team, na het vertrek van Yme Bosma naar Hyves, Peter Warman naar zijn nieuwe bedrijf NewZoo: naast Verhart leiden ‘Republikeinen van het eerste uur’ Joris Kruse en Doeke de Steur en nieuwkomer Gerben Ras van LogicaCMG. Van 40 personeelsleden groeide Media Republic gezien de verdubbeling van de omzet in 2007 relatief beperkt, tot 65 mensen

De moeite om goed personeel te krijgen noemt Verhart als dieptepunt van 2007: "Een leuk bedrijf en een goed merk vinden mensen belangrijk. Ook de link met Picnic is attractief. Maar de vijver is klein en schaarste heerst. We doen veel via het netwerk, maar vinden wegkapen niet chique. We zoeken mensen die echt kiezen voor ons en onze cultuur."

Wat is die dan specifiek? "Open, innovatief, leuke club samen, heel ambitieus, het uiterste willen bereikend. Hard werken en af en toe genieten van het leven."
De internationale uitbouw gebeurt aan de hand van een nieuwe grote Europese klant in de modesector. Verhart: "Klanten gaan projecten meer internationaal aansturen."

Marketing op Hyves, Youtube en Joost

Platforms als Joost en YouTube komen in beeld voor internationale projecten, zegt Verhart. Maar Joost maakt het nog niet? "Dat is een kwestie van tijd. Als je internationale projecten doet met interactieve video dan moet je Joost meenemen, omdat het bijzonder is met peer-to-peer. Je moet leren in de praktijk. Dat willen adverteerders steeds vaker."

Het is een zoektocht, weet Verhart, naar wat hij noemt ‘de heilige graal’. "Iedereen is ernaar op zoek. Wat zijn de interactieve lagen die je over die interactieve videodiensten kunt leggen? Wij willen daar leidend in worden."

In het algemeen voorziet Verhart in 2008 meer specifieke deals op platformen. "Zo gaan wij in de weer met Hyves met campagnes die voor het publiek van Hyves zijn ontwikkeld. Hyves wordt technologisch interessant omdat ze open gaan en a la Facebook derden toegang bieden tot hun platform om applicaties te ontwikkelen. Yme Bosma heeft redelijk revolutionaire ideeën over social media en open API structuren. Hyves heeft een mooie database op grond waarvan je kunt bouwen."

Met Bosma, voorheen chef van Eccky drijft ook de vraag boven of het nog wat wordt met dit speeltje. Verhart: "In Nederland is het heel succesvol geweest, internationaal nog niet. Het is geen gemakkelijke rit geweest, want de softwareontwikkeling is ons erg tegengevallen. De hobbel is de schaalbaarheid van de software. Ook het vinden van programmeurs. We zijn druk in gesprek met financiers voor de volgende stap."

Een tweede zorgenkind was opdrachtgever Spyker met de formule 1. Media Republic maakte het internationale magazine. Verhart wil niets kwijt over deze desillusie.

Schaalvergroting en Lost Boys

Kan dit alles internationaal nog vanuit Amsterdam? "Jazeker, wij willen a la 180 en Wieden & Kennedy, wat echt iconen zijn met advertising, vanuit Amsterdam internationaal opereren. Je hoeft pas in het buitenland iets te beginnen als een klant dat vereist. Eerst de klanten, dan de projecten en dan de eventuele kantoren. En niet meer zoals vroeger andersom."

Is dat groot denken en te weinig de klanten volgen ook het probleem van Lost Boys. Na de Spyker-neergang moest Michiel Mol met Lost Boys een
winstwaarschuwing uiten
. Verhart was voorheen directielid van Lost Boys: "Ik vind dat heel lastig om uitspraken over te doen. Lost Boys is internationaal groot geworden. Dat was ook de strategie: een grote club bouwen die voor internationale klanten moet gaan werken. In feite is dat gelukt waar bijvoorbeeld eerder Amerikaanse bedrijven als Agency.com en Razorfish faalden.

Maar omvang is geen garantie voor succes, vindt Verhart: "De markt wordt transparanter en klanten kunnen snel selecteren. Als ze een team van tien professionals zoeken dan kunnen ze die halen bij een grote leverancier met 1.500 man, maar ook bij een partij met 500 man. De kwantiteit bepaalt niet de kwaliteit."

Toch verwacht ook Media Republic op den duur de schaal wellicht in een hoger tempo te moeten vergroten. Online en offline bureaus gaan meer concurreren en samenwerken. Consolidatie in aanbod is het gevolg. "Organisatorisch gaat het heel goed dus kan Media Republic organisch goed doorgroeien. Of wij ons aansluiten bij een internationaal netwerk, of zelf misschien eens wat overnemen, dat ligt helemaal open. Het gaat nu om mooie projecten voor klanten."

Deel dit bericht

5 Reacties

Tim Haas

Over hoeveel netto omzet praten we in de context van dit artikel. En weet iemand de winst van MR?

simon

wat een nietszeggend verhaal. Eccky is in NL succesvol geweest? daar geloof ik helemaal niets van. En wat de directie betreft, zat winston gerstanowitz oid ook niet in de MR directie?

Freek

Ja, wat is die grote omzetstijging dan? En maken ze winst? Ik vind het verhaal over video veel holle frasen. MR heeft hier geen track record. Het is inmiddels bekend dat marketing via YouTube niets oplevert behalve dan de associatie met andere slechte video's. Joost stelt ondanks de bombarie weinig voor, er zit geld achter, en daarmee is het zo'n beetje gezegd. P2P als techniek voor video streaming maakt zijn belofte niet waar.  

Leonard Wolters

Ik denk dat hun omzet rond de 6.5M zal liggen, met een winstmarge van 15 tot 20% EBIT.

Yuri van Geest

Inhoudelijk ben ik eens met Bas en het betreft geen holle frasen naar mijn mening. Als mensen iets niet begrijpen omdat ze abstractievermogen missen en/of het vakjargon niet kennen, wil dat niet zeggen dat de zender van een bericht per definitie lucht verkoopt.  YouTube en Joost zijn in mijn overtuiging belangrijke platforms om als adverteerder naar te kijken en iets mee te doen, vooral om jongeren te bereiken en om nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden te ontdekken.  P2P is geen hype, wordt alleen maar groter als gevolg van bandbreedte verbeteringen komende jaren (download maar met name upload-capaciteit). Ik refereer aan kabel-internet tot 1Gbps, UDSL tot 200 Mbps, WiMax tot 54 Mbps, LTE/4G tot 173 Mbps, glasvezel tot 10 Gbps. Nu heb je ook SDSL tot 20 Mbps upload in NL.  Voorts is P2P voor video nu al gebruiksvriendelijk aan te bieden. YouTube is nu al interessant voor (al dan niet geotagged (zie opkomst crossmediale GPS campagnes) virale video's, het testen van concepten/campages/producten, contests, open source marketing (Dorito's) en voor als research-kanaal in het algemeen (wat doen mensen met je merk ?, wat associeren mensen met je merk ?, welke merken worden door mensen gebundeld ?, hoe kan je dat leveragen naar offline ?, wat is hot in het algemeen (ratings !), etc.).  Joost is geen flop vooralsnog, het enige naar mijn idee wat wel riskant is momenteel is de interface die alomvattend is hetgeen dus niet lekker wekt met multi-tasking en andere applicaties die draaien. Daarnaast is bij Joost de content primair boven de conversatie in plaats van andersom. Dat is tricky, ook al is het een open platform en zit er nu chat binnen Joost. Dat is echter niet afdoende naar mijn idee. Ik merk aan mijzelf dat de sociale conversatie via Twitter leading is boven de content (Joost, blogs, sites, etc.). Je praat over verschillende contentvormen en niet alleen over 1 contentvorm of platform. Voor de rest een geweldig platform waar nog wel meer A-brand content op moet komen maar dat is een kwestie van tijd vermoed ik. Prachtig met name door de intelligente en state of the art semantic web technologie?n die zijn gebouwd (RDF voor sociale annotaties binnen Joost content).  Naast YouTube en Joost zullen ook andere (mobiele) video platforms aan belang winnen zoals Seesmic (video Twitter), Blip.tv, Vimeo, Operator11, Mogulus, UStream en Kyte.tv. Minder groot nu nog maar wel interessant om concepten te testen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond