Webshops laten miljoenen aan extra omzet liggen tijdens Black Friday
Webshops in Nederland laten miljoenen aan extra omzet liggen tijdens Black Friday. Slechte logistiek, matige vindbaarheid, verkeerde productkeuze en haperende webshops zijn de belangrijkste redenen van omzetderving. Black Friday is in Nederland de laatste jaren snel gegroeid als een serieuze online omzetpiek. Vorig jaar werd er tijdens Black Friday via iDeal voor ruim € 275 miljoen verkocht door webshops. “Dit zijn mooie cijfers, maar in de praktijk schuilt er ook veel frustratie bij ondernemers, want er gaat nog altijd veel mis”, aldus Durk Hellinga van hostingbedrijf Cacholong. “Niet voor niets waarschuwde PostNL vorig jaar dat veel bestellingen bijvoorbeeld later zouden worden bezorgd. Ze waren niet goed voorbereid op de enorme koopdrift van consumenten. Webshops werden overspoeld met vragen.
Ook webshops zelf hadden flink moeite om de toestroom van Black Friday goed te managen. We hebben diverse telefoontjes gekregen van online ondernemers buiten onze klantenbase waarvan hun webshop zeer traag was of zelfs geheel plat lag. Het gevolg is dat mensen afhaken en uiteindelijk toch massaal in een fysieke winkel gaan kopen, cijfers onderbouwen dit: in 2018 waren er maar liefst 21 procent meer pintransacties dan een jaar geleden met Black Friday. De totale omzet voor fysieke winkels kwam uit op € 475 miljoen. Overal waren lange rijen voor de kassa’s en winkelend publiek met volle tassen zichtbaar. Door een slechte voorbereiding laten webshops miljoenen aan extra omzet liggen.”
Overbelaste servers zet online reputatie op het spel
Black Friday is inmiddels een begrip in Nederland en zal dit jaar qua transacties en omzet alleen maar verder doorgroeien. Black Friday zal door ondernemers meer en meer tactisch worden benaderd. Naast sales staat ook de groei van nieuwe klanten centraal. “Online ondernemers die maximaal willen profiteren van Black Friday 2019 moeten nu al starten met de voorbereidingen.
Consumenten beginnen steeds eerder te zoeken naar de beste Black Friday-deals. Productkeuze, prijsstellingen en online marketing zijn daarbij belangrijke aspecten. Alles draait om een perfecte match en performance. Ook een stabiele en schaalbare hosting past daarbij. Veel online consumenten krijgen jaarlijks te horen dat door overbelaste servers de webshop niet optimaal functioneerde. Dit kost online ondernemers niet alleen direct omzet maar ze zetten ook hun online reputatie op het spel.
Trage hosting kan echt voorkomen worden, wij hosten tientallen webshops in ons eigen serverpark en zijn altijd persoonlijk bereikbaar voor onze klanten. Dat werkt prettig voor beide partijen. Zeker in situaties die spannend kunnen worden. Tel daar de koopbereidheid van de online consument bij op: in drie jaar tijd is het aantal zoekopdrachten op ‘Black Friday’ toegenomen van 250.000 naar 1 miljoen. Om hiervan te profiteren is een goede voorbereiding een must, ook voor de lange termijn.” Cacholong stelt een gratis whitepaper beschikbaar waarin naast een inhoudelijke case en relevante tips ook een stappenplan is opgenomen. Fajah Lourens – bekend van o.a. TV én succesvol online onderneemster – deelt met twee toonaangevende e-commercespecialisten haar sales-visie op Black Friday.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.