Deel dit artikel
-

‘Dertig procent meer streams bekeken rond WK’

Het WK Voetbal zorgt voor een flinke toename van het aantal kijkers naar streaming video's, aldus Zoom.in, de grootste aanbieder van streaming video's in Nederland. Het bedrijf constateert een stijging van zo'n 30 procent in kijkcijfers sinds het begin van het toernooi. Zoom.in levert video's aan zo'n 60 websites, waaronder die van de Telegraaf, Nu.nl en Voetbal International.

Het meest populaire WK-filmpje tot nu toe is ‘voetbalvrouwen in pikante WK-lingerie’, vertelt Evert Siderius van Zoom.in. “Entertainment items behoren tot de populairste. Veel sites vinden het leuk om dit soort video’s te laten zien en ze tonen de filmpjes ook langer dan video’s die puur over voetbal gaan.” Een entertainment video met WK-thema is tijdlozer dan een filmpje over ‘de voetbalwedstrijd van de avond ervoor’, legt Siderius uit. Om die reden hebben entertainment video’s een langere levensduur en daardoor hogere kijkcijfers.

Zoom.in produceert gemiddeld 60 video’s per dag; tijdens het WK is dat aantal verhoogd naar 70. Die extra video’s gaan over het WK-voetbal, aldus Siderius. “Wij hebben hierover afspraken met de uitgevers van onze video’s, zoals De Telegraaf en Voetbal International. Tijdens het WK leveren we extra video’s vanuit Duitsland.”

Via de site van De Telegraaf worden de meeste video’s bekeken. Volgens Siderius heeft dat niet alleen te maken met het grote aantal bezoekers dat die site trekt, maar ook door de wijze waarop De Telegraaf video’s presenteert op de website. “Zij doen dat heel tactisch Op de homepage tonen ze veel video’s; daar klikken vervolgens veel mensen op.”

Voor de WK-video’s werkt Zoom.in met drie adverteerders die commercials vertonen aan het begin van de streaming video’s. De belangrijkste campagne is die van Achmea. Het verzekeringsbedrijf vertoont verschillende commercials rondom de campagne ‘Waar je liever niet aan denkt, daar denken wij aan.' Vodafone brengt met commercials de Vodafone Live dienst onder de aandacht. De overheid adverteert daarnaast met Bob-commercials, hoewel die commercials ook te zien bij niet WK-gerelateerde video’s van Zoom.in.

Maandelijks worden de video’s van Zoom.in zo’n drie en een half miljoen keer bekeken. Siderius: “Voor de maand juni koersen we af op een kijkcijferrecord.”

Mobiele WK-video’s
Hoe populair zijn mobiele WK-video’s? Voor Vodafone is het WK aanleiding om mobiele televisie onder de aandacht te brengen. Het bedrijf doet dit met een dagelijks WK-videojournaal, samenvattingen en MMS-alarmpjes. Een woordvoerster: “Enkele tienduizenden Nederlanders keken na afloop van de eerste wedstrijd van Oranje naar de samenvatting die wij streamen. Hoeveel dat er in totaal waren, de video’s blijven immers beschikbaar, zeggen we niet uit concurrentieoverwegingen.”

De Vodafone woordvoerster zegt dat mobiele video vooral interessant is voor klanten als er aansprekende gebeurtenissen plaatsvinden. “Mensen willen het nieuws bekijken.” Hoeveel Nederlanders er regelmatig naar streaming video kijken, houdt Vodafone voor zich.

Deel dit bericht

2 Reacties

Marcel

Hoe vaak moet ik dezelfde reclame zien voordat de boodschap volgens Zoom-in en hun adverteerders is overgekomen? IK heb gisteren -niet overdreven- 15 keer de BOB reclame gezien. Om uiteindelijk evenzoveel lousy items te bekijken waarvan de helft 40 seconden duurde. Vorige week ergens had ik hetzelfde met Achmea…

Jan Kees

Je ziet inderdaad dat iedereen met video bezig is.Nationale Nederlanden heeft ook videojournaals op hun WK website. Wel leuk, geen wedstrijdverslagen, maar meer beelden rondom de wedstrijden. Elke dag een nieuwe video. http://www.oranje-nn.nl/web/show/id=64126/Video%27s.html  Ik denk dat de strijd om de gunst van de kijker bij het WK 2010 trouwens helemaal mobiel wordt uitgevochten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond