Apple lokt winkelklanten met iBeacon
Apple gaat zijn dit najaar stilletjes geïntroduceerde iBeacon-technologie inzetten voor zijn winkels. Met behulp van zenders worden klanten ter plekke geïnformeerd over producten.
iBeacon is eigenlijk een nieuwe Bluetooth-functionaliteit die Apple aanbiedt onder iOS 7. Met iBeacon is een nauwkeurige locatie- en afstandsbepaling mogelijk tussen twee apparaten, waaronder een iOS apparaat. Daarbij zijn allerlei mogelijkheden denkbaar, zoals het uitwisselen van contactgegevens, draadloos betalen met je iPhone en aanbiedingen zodra je je iPhone vlakbij een iPad-zuiltje in een winkel houdt.
De technologie maakt gebruik van Bluetooth Low Energy (BLE), die ook door Android wordt ondersteund vanaf Android 4.3. BLE zit al een tijdje in iPhones (4S en 5) en iPads. Apple was zelfs het eerste bedrijf dat deze standaard introduceerde.
De technologie wordt volgens 9to5mac eerst uitgerold in Amerikaanse winkels, samen met een nieuwe versie van de Apple Store iPhone-app. Op het moment dat een klant bij een bepaald product staat kan hij daarover nader worden geïnformeerd. Zo kan hij onder meer worden bewezen op een workshop in de winkel.
Klanten dienen wel over een iPhone met Bluetooth 4.0 en iOS 7 te beschikken. De functie kan worden uitgezet.
Apple heeft nog weinig ruchtbaarheid aan de technologie gegeven en ook nog geen middelen voor ontwikkelaars ter beschikking gesteld.
Inmiddels is de Major League Baseball, de overkoepelende organisatie voor professioneel honkbal, begonnen met iBeacon om bezoekers naar hun stoel te begeleiden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond