Industry Wire

Geplaatst door Manutan Nederland

Hoe kan kunstmatige intelligentie de klantervaring verbeteren?

Drie manieren hoe jouw bedrijf kunstmatige intelligentie in kan zetten om de klantervaring te verbeteren. 

Artificial Intelligence (AI), kunstmatige intelligentie, wordt steeds vaker geïmplementeerd in allerlei verschillenden aspecten van het dagelijks leven. Van chatbots die hele verslagen en artikelen kunnen maken tot robots die jouw pakketje inpakken in een distributiecentrum. Het inzetten van kunstmatige intelligentie is ook een groeiende trend in de customer service-industrie en stelt bedrijven in staat om de klantervaring te verbeteren door snellere, efficiëntere en persoonlijkere interventies. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 24% van de bedrijven met 50 tot 100 werknemers AI gebruikt in hun bedrijfsvoering en maar 10% van de bedrijven met 10 tot 20 medewerkers. [1] De hoogste tijd dus om toe te lichten hoe AI bij kan dragen aan het verbeteren van de klantervaring.

  1. Automatiseren van klantvragen

Een van de manieren waarop AI ingezet kan worden is door het automatiseren van veelvoorkomende klantenvragen met behulp van chatbots. Deze virtuele assistenten zijn 24/7 beschikbaar en helpen klanten binnen enkele seconden met hun brandende vragen. Het ‘real time’ beantwoorden van klantvragen leidt tot snellere oplossingen en hogere klanttevredenheid.

  1. Persoonlijke aanbiedingen

Door het analyseren van grote hoeveelheden gegevens over klantgedrag en zoek- en koopgeschiedenis, kunnen bedrijven gerichte aanbiedingen uitsturen die aansluiten bij de specifieke voorkeuren en verwachtingen van de klant. Dit verbetert niet alleen de klantervaring, maar leidt ook tot een hogere verkoop, verbeterde tevredenheid en een gevoel van verbondenheid.

  1. Efficiëntie van interne processen

Tot slot kan AI ook helpen bij het verbeteren van de efficiëntie en effectiviteit van interne processen, zoals het automatiseren van werkzaamheden en het sneller oplossen van problemen. Zo ervaren klanten minder problemen en hebben medewerkers meer tijd voor gerichte, persoonlijke aandacht voor de klant.

“In tijden van sterke digitalisering, is het belangrijk om kunstmatige intelligentie in te zetten voor het verbeteren van de klantervaring. Door de inzet van AI kan een bedrijf de optimale, op maat gemaakte winkelervaring bieden aan haar klanten. Bedrijven die AI op de juiste manier inzetten, kunnen hun concurrentievoordeel versterken én hun klanttevredenheid verhogen”, aldus Erik Koenraads, Deputy Managing Director Finance – Legal Manutan.

[1] CBS, (2022). ICT-gebruik bij bedrijven; bedrijfsgrootte, 2022

 

 

+++

Noot voor de redactie

 

Over Manutan

Manutan is de Europese leider in B2B e-commerce en gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen. Manutan heeft een assortiment van meer dan 200.000 producten om werken elke dag leuker, makkelijker, veiliger en succesvoller te maken. Haar alles-in-één product- en dienstenaanbod stelt klanten bovendien in staat om dagelijks efficiënt en duurzaam te werken en aankopen te optimaliseren.

Manutan Nederland maakt al ruim 25 jaar deel uit van de internationale Manutan Group. Een familie van sterke organisaties, die het belang van medewerkers, klanten en de samenleving vooropstellen, in onze visie verwoord als ‘Ondernemen voor een betere wereld’. En daar plukken onze medewerkers, klanten en zelfs de samenleving de vruchten van.

De Manutan Group heeft 27 dochterondernemingen in 17 Europese landen met samen meer dan 2.200 werknemers.

Meer informatie over de Manutan Group is te vinden op www.manutan.com of bezoek de Nederlandse website via www.manutan.nl. Blijf op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen en volg ons via LinkedInFacebookYoutube en onze blogs.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht