Industry Wire

Geplaatst door Nextens

Financieel professionals zetten vaker AI in voor fiscale vraagstukken

Nieuw jaarlijks onderzoek door Nextens, marktleider in fiscale aangiftesoftware, onder 12.000 financieel professionals wijst op grote verwachtingen van Generative Artificial Intelligence (GenAI) binnen de financiële sector. Van de respondenten heeft 60% inmiddels ervaring met het gebruik van generatieve AI-tools. Een derde van de professionals gebruikt ChatGPT voor werk of plezier. Daarna volgt Copilot (Microsoft) met 12% en dan Gemini (Google), Perplexity, Claude en DeepSeek met ieder minder dan 5%. De kans dat generatieve AI-tools onderdeel worden van de dagelijkse fiscale werkzaamheden schatten financieel professionals op bijna 80%.

De fiscale aangiftesoftware van Nextens wordt in Nederland gebruikt door 12.000 accountants, boekhouders, fiscalisten, adviseurs, controllers, administrateurs en andere financieel professionals voor aangiften en fiscaal advies. Onder deze populatie hield Nextens begin 2025 een enquête om de verwachtingen en behoeftes rondom de inzet van GenAI te peilen. De inzichten benut Nextens voor de optimalisatie van een GenAI tax assistant, genaamd Tex, die het team in 2023 lanceerde. Uit de antwoorden van ruim 200 respondenten blijkt dat er veel verwacht wordt van GenAI als ondersteuning in het doen van aangiften voor klanten evenals in de kwaliteit en doelmatigheid van fiscale advisering door professionals.

Vragen per week
Financieel professionals moeten omgaan met complexere regelgeving, realtime rapportage-eisen en toenemende internationale samenwerking. Daarnaast is er een tekort aan ervaren belastingprofessionals, terwijl de vraag naar compliance-experts toeneemt. Een groot deel van de tijd die belastingprofessionals nu besteden, gaat op aan het verzamelen, verwerken en controleren van gegevens. GenAI biedt een oplossing door routinetaken te automatiseren en de complexe analyses uit te voeren die nodig zijn om inzicht te krijgen in belastingvraagstukken. Toch storten de meeste financieel professionals zich nog niet volop in GenAI. De helft van de respondenten stelt geen of minder dan vijf vragen per week aan een AI-tool. Zes tot tien vragen komen van 17% van de respondenten, 28% stelt elf tot 50 vragen en 6% stelt meer dan 50 vragen per week aan GenAI.

Ondanks ervaring met het gebruik van GenAI toont een vervolgonderzoek bestaande uit interviews met 36 Tex-gebruikers dat er vooral behoefte is aan educatie op het gebied van prompting. Voor de nabije toekomst verwachten respondenten door AI vooral meer efficiëntie (37%) en tijdsbesparing (27%). Nieuwe invalshoeken worden door 15% verwacht, kostenverlaging of omzetverhoging door minder dan 5%.

Afwachtend
Reacties op de open vraag aan respondenten naar de verwachtingen van GenAI, leverden nog bij meer dan een derde een afwachtende houding op, met antwoorden als “Ik moet nog zien wat AI me kan brengen, ik heb er nog weinig voordeel van ervaren.” Sommige respondenten zien het als een probleem dat er “alweer een nieuwe ICT-ontwikkeling verwerkt moet worden.”

De respondenten die al meer gebruik maken van GenAI zijn positiever en uitgesprokener in hun verwachtingen. Zo ziet men GenAI als “Een assistent die over je schouder meekijkt of alles goed gaat” of die “veel werk uit handen neemt.” Respondenten verwachten dat Tex verder geïntegreerd wordt met de andere software van Nextens, onder meer via rekentools en templates. Ook verwacht men koppeling met aangiftedata voor hyperpersoonlijk advies en algemene AI-innovaties zoals automatische signaleringen en documentherkenning.

Juliette Goetzee, managing director van Nextens, is verheugd over de belangstelling van financieel professionals: “Generatieve AI heeft in de afgelopen jaren wereldwijd een spectaculaire groei doorgemaakt en raakt de fundamenten van kennisintensieve bedrijven zoals Nextens en ons moederbedrijf RELX. AI en andere technologieën stellen ons al jaren in staat om complexe vraagstukken op te lossen – zowel binnen ons bedrijf als voor klanten. Onze testervaring met Tex helpt ons nog beter te begrijpen met welke vragen onze klanten dagelijks zitten. Dankzij de nieuwste technologieën – in dit geval GenAI – kunnen wij steeds meer waarde toevoegen door kennis en data samen te brengen om deze vragen sneller te beantwoorden.” Nextens stelt de bèta-versie van Tex vanaf maart beschikbaar voor alle klanten.

Over Nextens
Nextens is marktleider in fiscale software en de fiscaal kennispartner van financieel professionals. Nextens verzorgt circa 50% van de professioneel ingediende aangiften inkomstenbelasting, 40% van de aangiften Vennootschapsbelasting, Schenkbelasting en Erfbelasting en circa 20% van de BTW-aangiften. Nextens is gevestigd in Amsterdam en is onderdeel van RELX, wereldwijd leverancier van data-, analyse- en beslisplatforms voor professionals. RELX is actief in meer dan 40 landen met wereldwijd meer dan 30.000 medewerkers. Meer informatie op nextens.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht