Deel dit artikel
-

Conversie staat of valt met overtuigingspsychologie

Overtuigingspsychologie, in combinatie met verleidingstechnieken, zijn de buzzwoorden tijdens het Emerce Conversion-event. Bij aankoopbeslissingen vindt het denken voor 95 procent in het onderbewuste plaats. En dat deel is prima te beïnvloeden volgens de experts op dit gebied. Er is, kortom, meer nodig voor conversie dan usability alleen. (meer…)

Deel dit bericht

6 Reacties

Ton van Houten

Meer dan het lezen waard, dank voor het delen.

Maarten ter Huurne

Leuk artikel Jannemiek! Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat op het gebied van conversieoptimalisatie nog een wereld te winnen is dmv de inzet van overtuigingspsychologie. Er is zoveel mooi onderzoek beschikbaar dat aantoont hoe wij mensen irrationeel kiezen. Ik heb er o.a. over geschreven op http://www.overtuigenopinternet.nl/2011/01/consumenten-kiezen-onbewust/. Een fantastisch vakgebied.

Bart Schutz

Dank Jannemiek,

Ter aanvulling staan alle presentaties op:
http://slideshare.net/emerce.

Behalve die van mij. Die zijn te vinden op:
http://www.online-persuasion.com/supersuasion-presentation/
en op http://www.slideshare.net/onlinedialogue

Vond het een nog betere Emerce #Conversion dan vorig jaar 🙂

Nawaz

Goede progressie in het gebied van marketing en psychologie. Onbewust beïnvloeden kan op kleine schaal simpel bewust worden toegepast. Om te beginnen met de 6 universele principes van beïnvloeden van Cialdini, waarvan schaarste en wederkerigheid onderdeel zijn: http://bit.ly/efAPij

Manipuleren is geen slecht woord, mits je het voor de juiste dingen gebruikt. http://www.miumarketing.nl/blog/vision/a-manipulator

@Bart thanks voor de sheets! Ik ga ze bekijken.

Maud Ebbekink

Leuk artikel en bedankt voor de links naar de presentaties.

Ik ben blij dat er eindelijk meer aandacht wordt besteed aan psychologische beïnvloedingstechnieken die marketing effectiever kunnen te maken. Ik specialiseer me al jaren op dit gebied (heb er o.a. onderzoek naar gedaan), want ik ben er van overtuigd dat consumentenpsychologie / overtuigingspsychologie een steeds grotere rol gaat spelen in marketing. De tijd dat marketeers ‘gewoon maar wat doen’ is binnenkort verleden tijd, want als je weet hoe consumenten denken, weet je ook hoe je tot hen door kan dringen en hoe je hen kan beïnvloeden. Op mijn blog deel ik tips en trucs hoe je psychologische beïnvloedingsprincipes kan toepassen in marketing uitingen om ze effectiever te maken: http://bit.ly/eFGW0g

Marco Bouman

Hai Jannemiek,

Leuk artikel en je raakt hier een belangrijk aspect. Aan de andere kant heb ik de ervaring dat conversie ook voor een groot deel door jezelf (als aanbieder) wordt bepaald.

Daarnaast vind ik ook de term manipulatie hier niet helemaal op zijn plaats. Volgens mij gaat het er bij aankoopbeslissingen juist over om je bezoeker in de watten te leggen!

Groet,
Marco

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond