‘Behoefte aan contextuele en slimme kortingscoupons is groot’
Hoe vaak gebeurt het je niet dat je je aan de kassa realiseert thuis nog een kortingssticker of -coupon te hebben? Het is hoog tijd voor de grootschalige uitrol van contextuele en slimme coupons. De marketeer loopt hopeloos achter.
Marketeers hobbelen achter de mobiele ontwikkelingen aan als het gaat om couponcampagnes. Want hoe consumenten coupons willen vinden, opslaan en gebruiken past niet meer bij de huidige praktijk – dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Forrester. De onderzoekers stellen vast dat 18 procent van de consumenten zegt coupons vaker te gebruiken als die makkelijk op de mobiele telefoon zijn op te slaan.
Slimme coupons kunnen weleens een zeer goed ingrediënt zijn om millennials te bereiken, zeggen de onderzoekers. Die jonge groep mensen – geboren tussen 1980 en 2000 – zijn voor veel marketeers van groot belang. Coupons zorgen ervoor dat deze jonge mensen eerder geneigd zijn nieuwe retailers en producten uit te proberen. In een tijd dat er geregeld over kortingscodes wordt gezegd dat niemand zich er nog voor interesseert en het bovendien niets goeds doet voor de loyaliteit, lijkt het tegenovergestelde waar.
Op dit moment zegt zelfs zo’n 79 procent van het ondervraagde winkelend publiek dat een product niet wordt gekocht als de coupon thuis is vergeten. Voor de marketeer betekent dit dat het aantal verkopen minder hard oploopt en loyaliteit niet verder groeit.
Gemak is daarin het belangrijkste ingrediënt. Automatisch gebruik – waarbij aanbiedingen volautomatisch worden benut bij een aankoop met een digitale portemonnee of loyaliteitskaart – zal zorgen voor een verdere gebruikstoename van de digitale coupon.
Niet alleen mobiel, maar vooral slim
De digitale of slimme coupon kan die experience verbeteren, maar het gebruik ervan is op dit moment nog beperkt, zo is in het rapport te lezen. Ook die moderne variant van de kortingszegel sluit nog onvoldoende aan op de moderne of mobiele praktijk. Hoewel het gebruik van de digitale coupon afgelopen jaren explosief is gestegen, lijken marketeers toch continu terug te grijpen op boekjes met actiebonnetjes die men uitgeknipt mag meebrengen naar het filiaal.
Forrester adviseert niet alleen over te stappen naar een coupon op het mobiele scherm, maar deze bovendien contextueel slim te maken net als dat dit voor andere marketinguitingen gebeurt. Bijvoorbeeld de mobiele portemonnee van Apple – recent omgedoopt van Passbook naar Wallet – en Google zijn een goed uitgangspunt. Die maken het technisch mogelijk om reeds opgeslagen coupons ter herinnering op te laten poppen bij het betreden van een winkel.
Ook zijn de experimenten met op locatie gebaseerde aanbiedingen populair, blijkens de tests die bedrijven ermee uitvoeren. Zo startte het Britse Tesco afgelopen mei met aanbiedingen op basis van een geo-fence – een met GPS-coördinaten afgebakend gebied. Personen die binnen een straal van enkele meters van een nieuw geopende vestiging komen, ontvangen de mobiele coupon met barcode op de telefoon.
In tegenstelling tot de coupons op papier kan met contextuele en slimme coupons het gebruik – al dan niet automatisch – worden beïnvloed en een langdurige interactie ontstaan.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Sensationair
Er is gewoon meer behoefde aan kortingscodes in het algemeen. Vooral attractie parken en evenementen worden steeds duurder. Alle soorten kortingscodes worden dus populairder!
Pretpark-Korting
We zien ook steeds meer mensen die via kortingscode of veilingen tickets voor pretparken en dierentuinen zoeken of alleen boeken als ze een kortingspercentage zien. Pure kortingscodesites vind ik dan weer erg slecht maar i.c.m. veel content, tips, video en foto aanbied geeft het veel kansen en meerwaarde voor een bezoeker.