More artikelen

Consumentenbond hekelt nieuwe sms-gedragscode

De Consumentenbond wil ‘bovenop’ de sms-branche zitten. Helemaal nu volgens de bond de nieuwe sms-gedragscode voor de branche, die op 1 maart van kracht wordt, nog lang niet voldoet aan de eisen van staatssecretaris Heemskerk. “Wij eten onze hoed op als de code ineens gaat werken”, aldus de bondswoordvoerder.

Consumentenbond verhardt strijd tegen sms-boeren

Er moeten scherpere regels komen voor misleidende online reclame over sms-diensten. Om de strijd tegen de sms-dienstenaanbieders kracht bij te zetten, dient de Consumentenbond 3 klachten in bij de Reclame Code Commissie.

UPC steggelt met Consumentenbond

De Consumentenbond meent dat er sprake is van oneerlijke handelspraktijken omdat UPC klanten niet informeert over het afknijpen van internetverkeer. De kabelaar op zijn beurt beweert dat er niet wordt afgeknepen.

Consumentenbond tevreden met Europese rfid-regels

De Consumentenbond heeft haar goedkeuring uitgesproken over de aanbevelingen bij het gebruik van rfid-chips die de Europese Commissie dinsdag presenteerde.

Bond volgt Ziggo en Telfort met argusogen

De Consumentenbond heeft Ziggo en Telfort op het matje geroepen vanwege voortdurende klachten over deze twee bedrijven. Beide internetproviders beloven beterschap.

Consumentenbond twijfelt over effect sms-gedragscode

De Consumentenbond durft nog niet te zeggen of de zelfregulering vanuit de sms-branche werkt. Van de zestig procedures die zijn gestart tegen een sms-dienstenaanbieder is er slechts één voor de Commissie gekomen.

Sms-branche laakt kritiek op sms-gedragscode

De stichting sms-gedragscode vindt de kritiek van de Consumentenbond op de code, die is opgesteld vanuit de sms-branche, ‘een tikkeltje voorbarig’. Zelfregulering is geen vies woord: “Laten we eerst eens kijken waar dit toe leidt”, meent Jilles van den Beukel, voorzitter van de stichting.

De week die was: verwarde webwinkeliers en ontslagen

In webwinkelland ontstond verwarring over de nieuwe voorwaarden van de Consumentenbond en Thuiswinkel.org. Onzekerheid is er ook voor de werknemers bij telecomaanbieder BT en BitTorrent. Deze bedrijven volgen wat een trend lijkt te worden en kondigen aan een deel van hun personeel op straat te zetten.

Aanbetalingswetgeving in e-commerce roept vragen op

De vele vragen die webwinkeliers hebben bij de nieuwe voorwaarden van de Consumentenbond in samenwerking met Thuiswinkel.org komen voort uit onbekendheid met de wetgeving in de e-commerce. “Er zijn veel webwinkeliers die zich blijkbaar niet bewust zijn van de algemene voorwaarden”, aldus Léon Mölenberg, senior beleidsmedewerker van Thuiswinkel.org.

Webwinkeliers verdeeld over voorwaarden Thuiswinkel

De nieuwe voorwaarden van de Consumentenbond en Thuiswinkel.org voor de leden van de branchevereniging roept veel vragen op bij de webwinkeliers in Nederland. Vooral het besef dat de consument niet verplicht is meer dan 50 procent aan te betalen stuit op weerstand.

Consumentenbond vindt sms-gedragscode wassen neus

De Consumentenbond accepteert de sms-code, die is opgesteld vanuit de sms-branche, niet. Zelfregulering om op te treden tegen sms-dienstaanbieders die de fout in gaan is niet genoeg.

Consumentenbond volgt Ziggo met argusogen

Meldingen over Ziggo bleven de afgelopen week bij de Consumentenbond binnenstromen. “Er was sprake van een zodanige stijging dat het tijd werd om in actie te komen”, aldus een woordvoerder van de bond. Sinds vandaag is het meldpunt ‘Ziggo’ geopend.

Reissites nog altijd misleidend

Online vliegwinkels zijn er te kust en te keur. De Consumentenbond waarschuwt dat deze jungle nog steeds niet altijd even overzichtelijk is.

Apple: DRM werkt niet tegen muziekpiraterij

In een drie pagina’s lange publieke brief zegt Apple-baas Steve Jobs dat antikopieerbeveiliging, DRM, niet werkt en mogelijk nooit zal werken. De beslissing over verwijderen van DRM uit iTunes en iPods is, zegt hij, niet aan hem maar aan de muziekindustrie. De Nederlandse Consumentenbond ziet liever dat Apple zich met deze boodschap ook tot de platenmaatschappijen richt.

Actie Consumentenbond tegen prijzen, DRM muziekwinkels

De Consumentenbond roept consumenten op een petitie te tekenen tegen hoge prijzen, slechte productinformatie en beperkingen als antikopieerdiefstal (DRM) bij digitale muziek in downloadwinkels. De Bond zoekt steun in binnen- en buitenland.