More artikelen

Merk kapen bij Google verboden

Een uitspraak van een Franse rechter tegen Google kan grote gevolgen hebben voor het adverteren bij zoekmachines. De rechter verbood het gebruik van merknamen van derden als trefwoord voor het vertonen van de eigen reclame.

Overture versterkt technologie voor context-reclame

Overture is een samenwerking gestart met het Amerikaanse Quigo Technologies om meer greep te krijgen op de markt voor 'contextual advertising'. Het plaatsen van reclamelinkjes afgestemd op de context van de pagina wordt het volgende strijdgebied voor Google en Overture.

Google wint klanten voor zakelijke dienst

Google heeft negen nieuwe klanten gewonnen voor een gespecialiseerde zoekdienst voor bedrijven. Het meldt tevens dat de omzet voor de Google Search Appliance (GSA) sinds vorig jaar met 200 procent is gestegen. Waar concurrenten zich meer richten op de consumentenmarkt zet Google nog in op twee markten.

Steeds meer domeinnamen met ‘Google’

Steeds meer bedrijven willen meeliften op het succes van de zoekmachine Google. Het aantal domeinen met de naam Google nadert inmiddels de duizend. Daarbij zijn nog niet eens de domeinnamen meegerekend die enigszins op Google lijken. Het aantal domeinen met de naam Froogle (Google's zoekmachine voor producten) staat op honderd.

Google start advertentieverkoop voor derden

Google begint binnenkort met de verkoop van advertentieruimte op sites van derden. Een van de partijen waar Google mee samenwerkt is HowStuffWorks.com. De zoekmachine begeeft zich met dit nieuwe model op het terrein van online advertising bureaus.

Google start Nederlandse versie AdWords

Google is een Nederlandstalige versie van AdWords gestart, een advertentiemiddel dat werkt op basis van cost-per-click. Adverteerders kunnen hiermee zelf hun reclame toevoegen aan de sites die gebruik maken van Google. De Nederlandse versie van AdWords betekent concurrentie voor QualiGO.

Onduidelijkheid over reden overname Blogger door Google

Deskundigen zijn het oneens over de reden achter de overname van weblogsite Blogger door zoekmachine Google. Het verbeteren van de prestaties van de zoekmachine met actuele weblog-informatie, uitgeven als uitbreiding van de core business of simpelweg een manier om geld te verdienen zijn de meest genoemde redenen.

Google werkt aan zoekmachine voor producten

Onder de naam Froogle werkt Google aan een zoekmachine waarmee op internet gezocht kan worden naar producten. Een beta-versie van Froogle is inmiddels beschikbaar. Adverteerders kunnen niet betalen voor een hoge positie in de rangschikking.

Advertenties Ask Jeeves voortaan gepresenteerd met techniek Google

De zoekmachines Ask .com en Teoma.com, eigendom van het Californische bedrijf Ask Jeeves, gaan de technologie van concurrent Google gebruiken voor de weergave van betaalde links. Beide bedrijven willen de inkomsten delen die hieruit voortkomen. Die worden geschat op meer dan 100 miljoen dollar voor de komende drie jaar.

Groei bezoekers aan zoekmachines in VS

De drie meest bezochte zoekmachines op internet in Amerika, Google, Yahoo Search en MSN Search, zijn de afgelopen zes maanden sterk gegroeid in bezoekersaantallen. Jupiter Media Metrix signaleerde voor alle zoekmachines een toename van gemiddeld elf procent.

Google gaat werken voor AOL

Google gaat de zoektechniek leveren voor diverse sites van AOL Time Warner, waaronder AOL.com en CompuServe. Het gaat ook zijn marketingtechniek van betaalde 'listings' beschikbaar stellen. Daarmee neemt het de positie over van zoekmachine Overture. Financiële details zijn niet bekendgemaakt, maar de waarde van het contract voor betaalde links werd onlangs geschat op tussen de 60 en 85 miljoen dollar.

Google maakt Scientology-brief openbaar

Google heeft de brief die het van Scientology heeft ontvangen en waarin het gesommeerd wordt om pagina's uit zijn index te verwijderen openbaar gemaakt. Volgens Scientology wordt op sites die opgenomen zijn in de zoekresultaten van Google, inbreuk gemaakt op auteursrecht.

Weglating zoekresultaten Google “een heel kwalijke ontwikkeling”

Zoekmachine Google heeft na klachten van de Scientology-kerk een groot aantal webpagina's verwijderd uit de zoekresultaten op het woord 'scientology'. Ten onrechte verwijderde Google aanvankelijk ook de homepage van de betreffende site uit de zoekresultaten. Deze laatste is inmiddels weer teruggeplaatst. Het gebeuren roept de vraag op in hoeverre een zoekmachine verantwoordelijk kan worden gesteld voor de resultaten die een zoekopdracht genereert. SOLV-advocaat Christiaan Alberdingk Thijm is er duidelijk over: "Dit is een heel kwalijke ontwikkeling."

Google laat adverteerders bieden

Zoekmachine Google biedt adverteerders de mogelijkheid om hoger in de lijst met gesponsorde links terecht te komen als er meer betaald wordt. De adverteerder rekent vervolgens af op basis van het aantal malen dat er op de link is geklikt. Van vermenging met de zoekresultaten is geen sprake, de gesponsorde links staan in een apart kader vermeld.

Schrijfparlement stopt na problemen met Google

Update. De online statistische spellingchecker 'Het Schrijfparlement' heeft zijn activiteiten alweer hervat. Eerder meldde de initatiefnemer dat de dienst was gestaakt, nog geen twee weken na de lancering, omdat zoekmachine Google weigerde Het Schrijfparlement toe te laten tot zijn wereldwijde directories. De initiatiefnemer pastte daarop de dienst aan door spellingskwesties als alternatief voor te leggen aan een "panel van taalliefhebbers". Onverwacht werd de toegang tot Google hersteld.