Publicis en Omnicom fuseren
Publicis en Omnicom willen fuseren, waardoor ‘s werelds grootste groep van communicatie- en reclamebureaus ontstaat. ‘Publicom’ wordt de nieuwe mondiale marktleider.
Publicis en Omnicom willen fuseren, waardoor ‘s werelds grootste groep van communicatie- en reclamebureaus ontstaat. ‘Publicom’ wordt de nieuwe mondiale marktleider.
Communicatie- en reclamebureaunetwerk Omnicom boekt een magere omzetgroei omdat adverteerders in Europa terughoudend zijn met hun bestedingen. Dat laten de kwartaalcijfers van de nummer twee in dit segment zien.
Drie partijen resteren als meest logische kopers van online bouw- en marketingbureau LBi. Omnicom zou de beste kaarten hebben.
Communicatiebureau Omnicom gaat naar verluidt honderden miljoenen euro’s uitgeven aan banners en andere beeldreclame op Googles advertentienetwerk.
De beide oprichters van Agency.com hebben hun aandelen in het bedrijf verkocht aan Seneca Investments, een holding van aandeelhouder Omnicom Group en investeringsmaatschappij Pegasus Investments. Seneca heeft nu ruim 65 procent van de aandelen in Agency.com in handen. Het uiteindelijke doel zou zijn om van het webbureau weer een privaat bedrijf te maken. Agency.com maakte tevens bekend dat het 25 procent van het personeel gaat ontslaan om kosten te besparen. Voor de Amsterdamse vestiging heeft dit geen gevolgen.
De drie grootste reclamebureaus ter wereld gaan via internet de inkoop en verkoop van mediaruimte regelen. Interpublic Group , Omnicom Group en WPP Group hebben hiervoor gezamenlijk een nieuw bedrijf opgericht dat binnen drie maanden actief moet zijn. Zowel adverteerders als mediabureaus zijn volgens de drie initiatiefnemers gebaat bij een marktplaats waar de zendtijd en ruimte voor reclame verhandeld kan worden.