Meer Artikelen

Aan de Stegge (PCM): “Het is oorlog”

PCM-bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge, oud-baas van Telfort, verklaart de oorlog in krantenland. PCM komt volgend jaar met minstens één gratis kwaliteitskrant en zoekt samenwerkingsverbanden met tv-producenten en omroepen om aanverwante multimediale titels te lanceren. De start van burgerjournalistensite Skoeps.nl met Talpa is daar een voorbeeld van.

‘Mobilereporters eerste site voor burgerjournalistiek’

Niet Skoeps.nl maar Mobilereporters.org is de eerste Nederlandse burgernieuwswebsite waar mobiele videofilmpjes centraal staan, aldus de makers van Mobilereporters. Deze week werd bekend dat PCM samen met Talpa in oktober met Skoeps.nl start. Een vergelijkbare, zij het een stuk minder ambitieuze, site bestaat met Mobilereporters al.

PCM eerste partner nieuwe sms-dienst KPN

PCM is de eerste grote partij die adverteerders de mogelijkheid biedt om gebruik te maken van Pluk, een nieuwe dienst die KPN en BarTrack gisteren officieel lanceerden. Adverteerders kunnen een Plukcode bij een advertentie-uiting plaatsen die verwijst naar meer informatie op internet. Door de code te sms'en naar het 'Pluknummer' ontvangt de consument een link naar de informatie die op een persoonlijke Pluk-internetpagina wordt opgeslagen.

PCM gaat zelf video advertenties exploiteren

De Volkskrant doet voortaan zelf de exploitatie van streaming commercials. Na de zomer volgen andere titels van PCM. Tot voor kort werkte de Volkskrant samen met Zoom.in, maar die partij voldoet niet aan de eisen die de krant stelt aan een streaming commercial. Vandaag verschijnen de eerste commercials 'nieuwe stijl' op de site van de Volkskrant.

Volkskrant Banen:abonnees met name via online campagne

Het nieuwe gratis magazine Volkskrant Banen van uitgever PCM dat sinds begin april wekelijks verschijnt heeft op dit moment naar eigen zeggen ruim 60.000 abonnees. Van het campagnebudget gaat 80 procent naar online uitingen. Emerce sprak met gedelegeerd uitgever Matéo Mol en marketingmanager Dennis van Steijn van Volkskrant Banen.

AD denkt ook aan betaalde diensten

De nieuwe site van het Algemeen Dagblad (AD) wil uiteindelijk ook betaalde diensten gaan aanbieden. Daar wordt nu heel voorzichtig naar gekeken. De komende tijd moet de nieuwe site het qua inkomsten vooral hebben van online advertenties. Aan het einde van het jaar moet de nieuwe site van het AD al winstgevend zijn.

Het Parool nieuwe klant voor Webads

Webads heeft Het Parool binnengehaald als nieuwe klant. Vanaf deze week gaat het bedrijf de advertentie-exploitatie voor Het Parool doen. Eerder deze week maakte concurrent Adlink bekend dat het Talpa en de KVNB nieuwe klanten zijn geworden.

PCM kiest voor Overture

Overture heeft een overeenkomst met PCM Uitgevers gesloten voor het leveren van content match links op de sites van de Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad.

“50 procent draadloze netwerken onveilig”

De helft van alle draadloze particuliere (en zakelijke) netwerken is niet of onvoldoende beveiligd. Vertrouwelijke informatie komt daarmee op straat te liggen. Dit constateert computerblad PCM na een uitgebreid onderzoek in woonwijken en bij bedrijventerreinen.

KPMG: uitgevers blijven worstelen met internet

Hoewel uitgevers de mond vol hebben over het gebruik van internet, houden zij nog altijd vast aan de traditionele manier van uitgeven. Dat concludeert KPMG op basis van een onderzoek naar de digitale ambities van Nederlandse uitgevers.

Geert-Jan Bogaerts nieuwe internetchef De Volkskrant

Geert-Jan Bogaerts volgt per 1 september Henk Blanken op als chef van de internetredactie van De Volkskrant. Bogaerts (40) is bij dezelfde krant momenteel correspondent EU en NAVO in Brussel.

Weinig animo om te betalen voor online nieuws

De bereidheid van de Nederlandse krantenlezer om te betalen voor nieuws via internet of i-mode is vooralsnog beperkt. Dat blijkt uit presentaties die De Telegraaf en de Volkskrant woensdag hielden op de IFRA Online Trend Day in Amsterdam.

PCM-sites nog niet winstgevend

De PCM-sites zijn nog niet winstgevend, zo leert een rondgang van Emerce. De Volkskrant hoopt binnen twee jaar break-even te spelen, NRC Handelsblad verwacht dat de inkomsten flink toenemen. Wel is er concernbreed bezuinigd en moeten nieuwe investeringen minstens kostendekkend zijn.

LexisNexis nieuwe eigenaar van FactLANE

LexisNexis wordt de nieuwe eigenaar van PCM-databank FactLANE. De databankreus van Reed Elsevier krijgt de exploitaitierechten voor de zakelijke markt in licentie. PCM hoopt met de deal, waarvan de exacte omvang niet bekend wordt gemaakt, een bredere klantenkring aan te boren.

Nationale Vacaturebank blijft ondanks arrest vacatures overnemen

De Nationale Vacaturebank zal advertenties van PCM en Wegener blijven overnemen, ondanks het arrest dat het Gerechtshof te Leeuwarden woensdag gewezen heeft. Het hof verbiedt de Vacaturebank het hergebruiken van een "substantieel deel" van de advertenties. Dat biedt de Vacaturebank echter ruimte door te gaan met overnemen, meent directeur Jan-Peter Cruiming.