-

Het nut van scripts binnen Google Ads (en Microsoft-Bing)

Veel rond online adverteren is geautomatiseerd – zoals bij Performance Max – maar het loont om zelf met scripts aan de gang te gaan. Zelfs eenvoudige scripts kunnen je bijvoorbeeld inzicht geven in campagne-uitgaven of je helpen met zoektermen.

Binnen Google Ads zijn er nog altijd functies te ontdekken om je account te optimaliseren. Een ietwat ondergeschoven kindje binnen Google Ads is het gebruik van scripts. Blijvend optimalisaties toepassen is belangrijk om bijvoorbeeld de kwaliteitsscore te verbeteren, de concurrentie voor te zijn of om blijvend in te spelen op nieuwe trends. Want wat kun je precies met scripts en waarom wordt dit beschouwd als een tool voor optimalisaties?

Leer en automatiseer met Google-Ads-scripts

Binnen Google Ads kun je gebruik maken van regels en scripts, en met beide zou je hetzelfde kunnen bereiken. Zowel met regels als scripts automatiseer je taken, heb je meer tijd voor het ontwikkelen van strategieën en vermijd je waarschijnlijk onnodige kosten. Toch zitten er meer voordelen aan het implementeren van scripts dan het instellen van regels.

Kort gezegd kunnen Google-Ads-scripts werken als een oplossing voor het beheren van grote accounts. Met behulp van scripts kunnen acties binnen het account geautomatiseerd worden door middel van het toevoegen van JavaScript-code. Deze scripts worden voornamelijk gebruikt om items binnen het account te maken, bewerken of verwijderen. Het account kan hierdoor makkelijker beheerd worden en daarnaast bespaar je tijd. Het gebruik van scripts heeft nog meer voordelen, namelijk:

  • Taken automatiseren;
  • Meer tijd beschikbaar houden voor het ontwikkelen van strategieën;
  • Minder fouten door waarschuwingen van scripts;
  • Vermijden van onnodige kosten;
  • Meerdere accounts tegelijkertijd wijzigen via een manageraccount;
  • Data ontvangen door middel van analyses.

Regels en scripts overlappen elkaar dus deels wat de voordelen betreft. Wil je toch meer uit je resultaten halen en data goed kunnen analyseren, dan is het invoeren van scripts de betere keuze. Een regel toevoegen klinkt misschien veel makkelijker, maar er zijn genoeg scripts die net zo simpel toe te voegen zijn. Hieronder zullen we verdere uitleg geven over het gebruik van scripts in Google Ads.

‘onclick=”zegHallo()

Begrijp jij het nog? Het vergt kennis en ervaring om erachter te komen welke functie JavaScript-codes hebben. Het maken van een eigen script is daarom ook niet door iedereen zomaar gedaan. Door middel van het maken van de JavaScript-codes, kunnen de gewenste acties in het account uitgevoerd worden. Wanneer dit script geschreven is, zal het aan het account toegevoegd moeten worden. Dit kan via het Google Ads account, waarbij je een nieuw script toevoegt en de JavaScript-codes opgeeft. Je zult altijd eerst een voorbeeld moeten maken voordat je het script echt kunt laten draaien. Hiermee wordt een eerste check gedaan of er geen fouten in het script staan, zodat je zaken aan kunt passen als deze verkeerd staan. Als je dit gecontroleerd hebt (en er geen fouten in staan), is nog maar één druk op de knop nodig, namelijk: “script nu uitvoeren”.

Het meest ingewikkelde in dit proces is het maken van het script met de JavaScript-codes. Daarom gebruiken veel online marketeers bestaande scripts. Scripts kunnen ongewijzigd gebruikt worden, maar je kunt de JavaScript-codes ook bewerken worden om een aangepast script te maken. Met de vooraf gemaakte scripts kun je bijvoorbeeld het volgende doen:

  • Een overzichtsrapport downloaden voor de prestaties van het account;
  • Biedingen wijzigen om een specifieke advertentiepositie te targeten;
  • Controleren of de links in advertenties goed werken.
Waardevolle scripts

Veel online marketeers beschikken niet over de vaardigheden voor het maken van een eigen script. Gelukkig zijn er al een aantal bestaande scripts, die iedereen kan implementeren op zijn account in Google Ads. Bestaande scripts worden vaak door andere online marketeers gemaakt en gedeeld in de community. Veel scripts ontstaan als er in Ads accounts zaken niet (meer) mogelijk zijn, maar via een script (nog) wel. Daarom komen er altijd nieuwe scripts en zijn er ook scripts die eerst heel populair zijn, maar daarna langzaam verdwijnen omdat ze geen toegevoegde waarde meer hebben. Hierbij een aantal voorbeelden van veelgebruikte scripts:

  • Niet werkende pagina’s
    De kans is aanwezig dat er pagina’s van een website verwijderd worden, waardoor je vanuit een advertentie op een 404-pagina landt. Hiervoor bestaat een script dat je een melding geeft in je mailbox. Op deze manier kunnen de URL’s van 404-pagina’s simpel en snel aangepast worden. Een groot voordeel van dit script is dat het sneller een melding geeft dat een link niet meer werkt dan de e-mails van Google zelf.
  • Bijhouden van de kwaliteitsscore
    Het bijhouden van de kwaliteitsscore van een zoekwoord of advertentie kan natuurlijk handmatig. Maar dit kan makkelijker en is er een script dat een duidelijk overzicht creëert van je kwaliteitsscore. Daarnaast kun je sneller zien of je wijzigingen een positief effect hebben op de kwaliteitsscore.
  • Maandelijks advertentiebudget bijhouden
    Via dit script kun je inzicht krijgen in hoeveel budget er per campagne gespendeerd wordt en wanneer je over het budget gaat. Op deze manier kun je het kostenplaatje van je campagnes in de gaten houden, door middel van een periodieke mailing met een overzicht. Dit script wordt voornamelijk gebruikt als het vaak voorkomt dat er meer uitgegeven wordt dan gewenst.
  • Grote budgetafwijkingen traceren
    We blijven nog even bij de budgetten, want met dit script kun je op de hoogte gebracht worden bij grote afwijkingen in het budget. Ieder uur zie je updates in statistieken per account of op MCC-niveau. Dit script vergelijkt statistieken van vandaag met het gemiddelde in het verleden van hetzelfde moment in de week. Daarmee zie je eenvoudig of er (grote) afwijkingen zijn.
  • Biedingen op basis van het weer
    Is je advertentie alleen relevant op basis van weersomstandigheden? Ook daar is een oplossing voor. Via een script kun je optimaliseren op basis van het weer. Heb je baat bij zonnig weer of juist regen? Dan kun je ervoor zorgen dat je campagne meer budget krijgt om bijvoorbeeld meer conversies te genereren.
  • Heatmap-script
    Met behulp van het heatmap-script kunnen conversies, klikken, CPC’s etc. per uur ingezien worden. Op deze manier zie je wanneer er meer conversies zijn dan normaal, waardoor je bijvoorbeeld biedingen kunt aanpassen op basis van deze resultaten.
  • Duplicate query checker
    Er worden vaak genoeg fouten geconstateerd die betrekking hebben op zoekwoorden. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je één zoekterm met meerdere advertentiegroepen target. Met behulp van dit script, wordt er in de gaten gehouden of je een zoekterm niet dubbel target.
Scripts binnen Performance Max

Performance Max is de campagne binnen Google Ads om maximaal resultaat te behalen. Het bijbehorende doel is om adverteren makkelijker te maken. Binnen Performance Max worden item groups toegevoegd, waarbij op basis van afbeeldingen, logo’s, een feed, koppen en beschrijvingen gestreefd wordt het maximale resultaat te behalen.

Binnen Performance Max is alles geautomatiseerd, dus je zou denken dat scripts hier niet nodig zijn. Toch zijn er een aantal scripts die daadwerkelijk relevant kunnen zijn binnen Performance Max. Het gaat dan om scripts die te maken hebben met het verkrijgen van meer inzicht of het creëren van rapportages. Deze rapportages bieden inzicht in een campagne die je zelf niet kunt inzien. Van verschillende item groups in een Performance-Max-campagne is het niet mogelijk de resultaten uitgebreid te analyseren, tenzij je een script toevoegt. Performance Max Charts V20 is een script dat je meer inzicht geeft in de prestaties van je verschillende item groups. Data worden via het script opgehaald en daarmee kun je klikken, kosten, omzet etc. bekijken per item group. Ook achterliggende productdata kun je met dit script inzien.

Toen Performance Max werd geïntroduceerd ontstond er onrust, omdat het eigenlijke en soort ‘zwarte doos’ was: goede resultaten, maar weinig inzicht. Het antwoord op dit probleem werd dan ook snel duidelijk: hier moet een script voor komen. We kunnen dus wel concluderen dat het toepassen van scripts binnen Performance Max ervoor kan zorgen dat je beter kunt sturen op campagnes.

Scripts binnen Microsoft

Microsoft Ads of Bing is een platform waar eigenlijk niet veel naar omgekeken wordt door online marketeers. Binnen Microsoft en Bing komt het weinig voor dat er scripts toegevoegd of gebruikt worden. Wel zijn er dezelfde mogelijkheden als bij Google om scripts te laden. Toch is het interessant dat er weinig gebruik wordt gemaakt van scripts binnen die twee platformen. Er wordt sowieso al weinig naar omgekeken, dus des te makkelijker om functies te automatiseren door middel van scripts. Het verkrijgen van inzichten vanuit campagnes en het ontvangen van meldingen is een goede manier om Microsoft Ads te optimaliseren, zonder veel tijd erin te stoppen. Het gebruik van scripts binnen Microsoft is dus een mooie kans om tijd te besparen, resultaten helder in te zien en je concurrentie voor te zijn.

Favorieten

Zelf maken we ook gebruik van Google-Ads-scripts, zodat het verkrijgen van inzichten makkelijker wordt en het extra checken van werkzaamheden binnen onze accounts mogelijk wordt. We hebben al een aantal scripts lopen op accounts, maar er liggen nog genoeg kansen aangezien er snel nieuwe ontwikkelingen ontstaan binnen Google Ads en dus nieuwe scripts blijven ontstaan. Om te beginnen zijn er voor Performance Max een aantal goede scripts, die ervoor kunnen zorgen dat data inzichtelijker worden. Daarnaast zijn er scripts die bijvoorbeeld tijdens Black Friday (of andere acties) ingezet kunnen worden, namelijk een script dat de data van de kosten-per-uur kan exporteren. Hierbij is er een dashboard beschikbaar waarin je kunt zien hoeveel geld per uur is uitgegeven en of je al boven je dagbudget uitkomt.

Inmiddels kunnen we een aantal specifieke scripts aanraden:

  • Budgetpacer – Dit script helpt om uitgaven gelijkmatiger over de budgetcyclus te verdelen, zodat er meer focus gaat naar het behalen van betere resultaten.
  • Uitsluitscript voor DSA – Dit script helpt om zoektermen waar je al op adverteert uit te sluiten. Op deze manier kunnen je campagnes onderling niet concurreren en komen zoektermen binnen in de meest relevante advertentiegroep terecht.
  • Performance Max insights script – Via dit script worden data inzichtelijk gemaakt, waardoor resultaten makkelijker te analyseren en optimaliseren zijn.
  • Kwaliteitsscore van RSA’s – Op basis van de kwaliteit van je koppen en beschrijvingen wordt de kwaliteitsscore van je RSA’s bepaald. Met dit script wordt aangegeven of een bepaalde RSA slecht presteert, zodat de campagne weer snel geoptimaliseerd kan worden.
  • Script voor het beheren van negatieve zoekwoorden – Dit script analyseert zoekopdrachten en voegt automatisch negatieve zoekwoorden toe om te voorkomen dat er advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die niet relevant zijn voor het product of de dienst.

Het gebruik van scripts biedt ontzettend veel mogelijkheden binnen Google Ads. De complexiteit is echter wisselend per script. In dit blog hebben we de nadruk gelegd op laagdrempelige scripts, die wat ons betreft voor iedereen toepasbaar zijn.

Kortom: scripts zouden helemaal geen ondergeschoven kindje hoeven te zijn. Zoals je ziet zijn er ontzettend veel opties en kun je het jezelf zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt.

Over de auteur: Sylvana van Kerkhof is Junior Campaign Manager bij Yellowgrape.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond