E-Commerce

Winkelen in 2030: de toekomst van retail in Nederland

minutes
Daniel Klomps Bluebird Day

Afgelopen jaar werkten 20 gezaghebbende ondernemers, wetenschappers en visionairs met elkaar samen om een beeld van retail in 2030 te vormen. De resultaten hiervan zijn in het boek ‘Shopping 2030: daadkracht gevraagd in een decennium vol verandering’ samengebracht. Daniel Klomps was een van de auteurs van dit boek en gaat tijdens dit tafelgesprek in op een aantal van deze veranderingen. 

Zo vertoont de Nederlandse consument nogal tegenstrijdig gedrag. Aan de ene kant went hij aan de instant gratification van flitsbezorgers, aan de andere kant is hij kritisch op wat hij koopt en waar dit vandaan komt. Hij is terughoudend om zijn data te delen, maar verwacht tegelijkertijd een persoonlijke benadering. Hoe ga je als retailer om met deze tegenstellingen en hoe bereid je jezelf voor op de consument van 2030? 

Om tegemoet te komen aan de wensen van de klant, zullen retailers steeds meer geholpen worden door technologie: ze gaan op veel vlakken samenwerken met algoritmes. Technologie zal ervoor zorgen dat de fysieke en de digitale winkelwereld versmelten. 

Wat gebeurt er de komende jaren met de dominantie van Big Tech? Is deze eigenlijk nog wel tegen te gaan en hoe dan? Lokale ‘retailparels’ zouden tegenwicht kunnen bieden. En ook overheden kunnen en zullen hierin een rol spelen om met nieuwe regelgeving te zorgen voor een eerlijker speelveld. 

Ben je op zoek naar inspiratie om jouw organisatie richting te geven? Bovenstaande topics en meer zullen tijdens het tafelgesprek ter sprake komen!

Daniel Klomps

Daniel Klomps

Bluebird Day

Daniël Klomps, is ruim 7 jaar werkzaam bij Handpicked Agencies en na verschillende rollen te hebben bekleed inmiddels Sr. Account Strateeg binnen Bluebird Day. Daarnaast is hij co-host van de Shoppingtomorrow groep Shopping 2030 en mede auteur van het boek Shopping 2030: daadkracht gevraagd in een decennium vol verandering, waarin met een aantal experts uit het werkveld een beeld van winkelen in 2030 wordt gecreëerd. De resultaten van dit onderzoek zijn begin februari gepubliceerd in het boek Shopping 2030: daadkracht gevraagd in een decennium vol verandering, waar Daniël mede auteur van is.