Dare

Waarom Internet of Things meer design nodig heeft

Waarom Internet of Things meer design nodig heeft

‘Pleur zo’n ding op tafel en raak gegarandeerd al je vrienden kwijt’. Het slimme zoutvaatje, in augustus grootschalig aangekondigd, leek niet per se het type product waar Nederland op zat te wachten. Website Flabber noemde het zelfs een ‘wanstaltige startup’. En het is lastig ze eens ongelijk te geven. Het eerste slimme zoutvaatje ter wereld is een ‘connected product’ waarvan velen zich afvragen: waarom verbind je in godsnaam een zoutvaatje met het internet?

De markt is de afgelopen jaren overspoeld met ‘connected products’. Slimme apparaten die met elkaar verbonden zijn via het internet der dingen (IoT). Voorzien van een sensor zijn ze in staat informatie te verzamelen en uit te wisselen via internet en op die manier steeds slimmer te worden. Het levert de gebruiker van het slimme zoutvaatje bijvoorbeeld inzicht op in zijn of haar zoutinname. Althans, dat is de gedachte.

Slimme konijnen en zoutvaatjes
IoT is groot en wordt naar verwachting alleen nog maar groter. Gartner voorspelt dat er in 2020 ongeveer 20 miljard ‘connected products’ in gebruik zijn. Van fitness trackers tot smart watches tot je eigen koffer op de bagageband van het vliegveld. Waar het verbinden van producten ooit één grote grap leek (met weemoed denk ik terug aan het super schattige ‘connected’ konijn Nabaztag) is het nu vooral serious business…

Lees het hele artikel op Emerce Topics, klik hier.