Emerce Next

AdScan: hoe een robot reclames kijkt

15:20 30 minutes presentation Stage 5
Rick Hoving Ster

Kan je voorspellen wat voor effect een commercial zal hebben op de kijkers? De Ster ontwikkelde de AdScan, een reclamewaarderingstool op basis van Machine Learning.

Aan de hand van de beelden, de muziek en de kleuren worden verbanden ontdekt en overeenkomsten gevonden tussen de inhoud en de mening van een panel. Daarmee kan de AdScan het gedrag kopiëren van een panel van 100 mensen, en vindt dingen die bij panelonderzoek niet worden genoemd. Een presentatie over het proces, de bevindingen en de resultaten.

Rick Hoving

Rick Hoving

Ster

Rick Hoving is projectleider Development & Data Science bij de Ster. Ster creëert en benut kansen op het gebied van exploitatie van de audiovisuele content van de publieke omroep: op tv, radio en digital. Hoving was in zijn rol ook betrokken bij het project AdScan, dat Machine Learning inzet om het effect van reclamevideos te voorspellen.

Gelijktijdige sessies