Lessen uit het theater: wat werken met 150 amateur-acteurs met een vluchtverleden mij leerde over het werven van personeel
Toen regisseur Floris van Delft en zijn theatergezelschap WAT WE DOEN besloten de roman ‘Hoe ik talent voor het leven kreeg’ van Rodaan Al Galidi naar het podium te brengen, besloten ze ook dat de voorstelling niet alleen óver mensen met een vluchtverleden moest gaan, maar ook mét hen gemaakt moest worden. En niet met een klein clubje van, zeg, 10 acteurs, maar in elke stad waar voorstellingen zouden zijn met zo’n 25 nieuwe acteurs met een vluchtverleden. Daarnaast zouden er ook nieuwkomers aan de slag gaan achter de schermen.
Zo zou de voorstelling langs 6 steden gaan touren. (Totdat halverwege de tour corona toesloeg.)
Floris van Delft vertelt je over het proces van de juiste mensen vinden, het werken met zoveel verschillende nationaliteiten tegelijk, wat het deed met zijn eigen overtuigingen over zijn werk uitvoeren en deelt anekdotes die je met de neus op de feiten drukken.