Recruitment

Lessen uit het theater: wat werken met 150 amateur-acteurs met een vluchtverleden mij leerde over het werven van personeel

16:30 30 minutes Zaal 1
Floris van Delft Wat We Doen

Toen regisseur Floris van Delft en zijn theatergezelschap WAT WE DOEN besloten de roman ‘Hoe ik talent voor het leven kreeg’ van Rodaan Al Galidi naar het podium te brengen, besloten ze ook dat de voorstelling niet alleen óver mensen met een vluchtverleden moest gaan, maar ook mét hen gemaakt moest worden. En niet met een klein clubje van, zeg, 10 acteurs, maar in elke stad waar voorstellingen zouden zijn met zo’n 25 nieuwe acteurs met een vluchtverleden. Daarnaast zouden er ook nieuwkomers aan de slag gaan achter de schermen.

Zo zou de voorstelling langs 6 steden gaan touren. (Totdat halverwege de tour corona toesloeg.) 

Floris van Delft vertelt je over het proces van de juiste mensen vinden, het werken met zoveel verschillende nationaliteiten tegelijk, wat het deed met zijn eigen overtuigingen over zijn werk uitvoeren en deelt anekdotes die je met de neus op de feiten drukken.

Floris van Delft

Floris van Delft

Wat We Doen

Floris van Delft is een theatermaker die altijd start bij de actualiteit. Theater is voor hem een middel om de dilemma’s van onze tijd ‘beleefbaar’ te maken. Zijn voorstellingen zijn vaak niet alleen door de inhoud, maar ook door de partners met de actualiteit verbonden. Of het nu in samenwerking is met de motorcrossclub uit Veendam of het Openbaar Ministerie, het zijn deze samenwerkingen die de voorstelling in de samenleving plaatsen en zeggingskracht geven. 

Het soort voorstellingen dat hij maakt is uiteenlopend. Op locatie, in de grote of de kleine zaal, met muziek, met vijftig man op het toneel of maar één. Hoe uiteenlopend de vormen ook zijn, mijn werk kenmerkt zich door een combinatie van het theatrale en het concrete. Het onderwerp is helder, de voorstelling verbeelding.

Gelijktijdige sessies