Recruitment

Paneldiscussie: Recruitment is chefsache anno 2022. De invloed van de bedrijfscultuur op de bedrijfsstrategie

13:45 30 minutes presentation Zaal 1
Janine Vos RabobankNoortje Verwiel LightyearVirginie Kuijer Novamedia/Postcode Lotteries

De krapte op de arbeidsmarkt groeit nog steeds, wat steeds meer een stempel gaat drukken op de groei en ontwikkeling van bedrijven. Als je je recruitment niet op orde hebt – of je bedrijf wordt leeggeplukt door concurrenten – dan stokt de output van je organisatie.

Bedrijfscultuur is een belangrijke reden voor werknemers om te blijven én om voor jouw organisatie te kiezen. Daarnaast is het nodig om creatief te ‘zoeken’ en het verborgen talent te vinden dat überhaupt nog niet (in jouw branche) aan het werk is.
Hoe ver ga je in het bewaken van je bedrijfscultuur? In hoeverre pas je je aan, aan mensen met een afstand tot jouw branche? Hoe kan tech hierin helpen en wat blijft mensenwerk?

De (HR/Organisatie-)directeuren van een aantal onverwachte organisaties die hier opvallende antwoorden op hebben, gaan met elkaar in gesprek. Zij delen hun geheimen voor een aantrekkende bedrijfscultuur, een inclusieve en diverse werkplek en welke technologische toepassingen ze hierbij inzetten. De panelleden zijn Virginie Kuijer van Novamedia/Postcode Lotteries, Janine Vos van de Rabobank en Noortje Verwiel van Lightyear.

Janine Vos

Janine Vos

Rabobank

Janine Vos is Member Managing Board & CHRO van Rabobank. Vanwege haar uitgesproken visie op de toekomst van werk, heldere overtuiging op de toekomst van leiderschap en de vaardigheid om dit pakkend over te brengen, is zij in 2017 uitgeroepen tot ‘CHRO of the Year’. In 2021 is zij verkozen tot ‘Topvrouw van het Jaar’ en vraagt zij vanuit deze rol aandacht voor diversiteit & inclusie op de werkvloer.

Noortje Verwiel

Noortje Verwiel

Lightyear

Als een van de eerste 20 medewerkers, begeleidde Lead Organization Development Noortje Verwiel Lightyear van 20 naar bijna 400 medewerkers. In slechts een paar jaar tijd. Deze zomer rijdt de eerste Lightyear One de fabriek uit, één van de eerste commercieel verkrijgbare elektrische auto’s op zonne-energie.

De bedrijfscultuur staat bij Lightyear op de eerste plaats, als stimulans voor de schaalbaarheid en ontwikkeling van het bedrijf. Noortje en haar team is daar verantwoordelijk voor. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en elke toekomstige medewerker wordt vooraf ook getest op hoe die binnen de cultuur zal passen.

Virginie Kuijer

Virginie Kuijer

Novamedia/Postcode Lotteries

Novamedia/Postcode Lotteries is een internationale onderneming waarin een commerciële aanpak en idealisme samenkomen. Zij is de 3e grootste private donor aan goede doelen ter wereld. De bekendste activiteiten in Nederland zijn de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij.

De recruitment strategie richt zich onder andere op goed gekwalificeerde creatieve young professionals en speelt een belangrijke rol in de organisatie die draait om de beste (digital) marketingmix. De sociale missie, fondsen werven voor goede doelen, is hierin een van de belangrijke unique selling points. Als HR directeur is Virginie Kuijer verantwoordelijk voor deze internationale strategie. Met ruim 15 jaar bij Novamedia/Postcode Lotteries heeft ze een krachtige visie op de ontwikkeling van bedrijfscultuur, die ze tot uitvoering brengt bij haar organisatie.