Over Frans

Als interim professional beschikbaar voor opdrachten op het gebied van marketing, product- en projectmanagement.

Ervaring op het gebied van productontwikkeling / projectmanagement / customer journey-trajecten / productrationalisatie / PARP trajecten / beleids- & besluitvormingstrajecten / wettelijke verandertrajecten / pricing-trajecten / propositieontwikkeling / conversietrajecten / (online) pensioencommunicatie / concurrentieanalyse. Specifieke expertisedomeinen: Pensioen, rechtsbijstand & AOV.

Mijn ultieme werkgeluk is het creëren én implementeren van nieuwe dingen waarbij ik in de lead ben van kop tot staart. In de praktijk start dit meestal bij het uitwerken van een abstract idee, opdracht of vraagstuk, dit doorvertalen naar een concrete aanpak en die vervolgens uitvoeren. Dit doe ik graag samen met collega’s van verschillende disciplines omdat je alleen zo tot het beste resultaat kunt komen. Complexe materie daagt mij hierbij uit!

Vaardigheden

Marketing Intelligence Marketing Content marketing Projet Management Project owner Product management Product development Product Product management Product development Project owner Projet Management Market analysis Marketing Content marketing

Talen

Nederlands (Moedertaal of tweetalig)
Engels (Volledige professionele vaardigheid)
Duits (Beperkte werkvaardigheid)
Frans (Beperkte werkvaardigheid)
Spaans (Basisvaardigheid)

Projecten en ervaring

Analyse klantreizen

projectleider/marketeer

Pensioenuitvoerder Blue Sky Group wilde aan de hand van de klantreismethodiek onderzoeken hoe het haar dienstverlening kon verbeteren.

Samen met customer engagement agency Smart Connections en een projectteam heb ik in drie maanden tijd de klantreizen geanalyseerd rondom vier belangrijke levensgebeurtenissen:

1. Nieuwe baan
2. Samenwonen
3. Uit elkaar
4. Bijna met pensioen.

Hiervoor hebben we diepte-interviews gehouden met 34 deelnemers en zijn we tot 40 concrete ideeën gekomen om de dienstverlening van Blue Sky group nog verder te verbeteren.

Tijdens dit traject had ik twee rollen. Enerzijds was ik als projectleider verantwoordelijk voor de voortgang en het resultaat. Anderzijds had ik als marketeer ook een sterke inhoudelijke bijdrage.

Evaluatie AOV-product

productmanager/projectleider

Bij Movir worden alle AOV-producten periodiek geëvalueerd op het gebied van pricing en voorwaarden. Zo ook de Beroeps-AOV, de propositie voor medici en hoogopgeleide zakelijke professionals. Bij Movir was ik een aantal keren van kop tot staart verantwoordelijk voor dit evaluatietraject in de gecombineerde rol van productmanager/projectleider. Dit hield in:

- Het aansturen van een multidisciplinair projectteam, wat zich bezighield met het actuariële onderzoek, prijsanalyse en evaluatie van de polisvoorwaarden.
- Het uitwerken van een aanpassingsvoorstel voor het MT Movir en de directie Schade & Inkomen van Nationale Nederlanden.
- Het verder begeleiden van het proces om tot definitieve besluitvorming te komen.
- Uitvoeren Product Approval and Review Proces (PARP): schrijven PAR-document, stakeholdermanagement, zorgdragen voor accordering.
- Projectleider implementatietraject (systeemimplementatie & uitrol naar de markt).

Pensioenleeftijd 68

productmanager

Per 1 januari 2018 is de richtpensioenleeftijd verhoogd van 67 naar 68 jaar.

Opdracht: ontwikkel een beleidsaanpak voor alle pensioenproducten van Nationale-Nederlanden, zowel ‘Defined Benefit’ als ‘Defined Contribution’ producten.

Dit heb ik gedaan aan de hand van het volgende stappenplan:

- Het uitwerken van een algemene aanpak op hoofdlijnen
- Het uitvoeren van een markttoets van deze aanpak onder pensioenadviseurs
- Het verder begeleiden van het proces om tot definitieve besluitvorming op de voorgestelde aanpak te komen
- Als productmanager de aanpak vaststellen bij voorkomende vraagstukken gedurende het implementatietraject

Resultaat: een heldere, goed onderbouwde beleidsaanpak aansluitend bij de strategie van NN Leven.