Adobe richt zich op web analytics met overname
Adobe heeft 1,8 miljard dollar op tafel gelegd om Omniture, producent van onder meer web analytics-paketten, over te nemen. Per aandeel Omniture werd er 21,50 dollar geboden.
Adobe, vooral bekend van de Photoshop en Acrobat, heeft de afgelopen jaren het productpakket uitgebreid. Met Creative Suite heeft de gebruikers verschillende tools in handen om web content te bouwen.
Volgens Shantanu Narayen, CEO bij Adobe, zorgt de integratie van de producten van Omniture met die van Adobe dan ook voor een totaalplaatje bij de klanten die software van de Adobe gebruiken om websites en online advertentiecampagnes te bouwen.
Met de overname heeft Adobe een set van tools in handen waarmee gebruikers websites kunnen ontwerpen, bouwen, publiceren en monitoren.
Het bericht over de overname kwam kort na het nieuws dat de winst van Adobe het afgelopen kwartaal met 29 procent daalde, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Adobe kocht in 2005 nog Macromedia voor bijna 3,5 miljard dollar. Hiermee kreeg het de populaire Flash-technologie in handen, veel gebruikt voor online video en advertising.
Bron foto: cambodia4kidsorg (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Mieszko - GoalGorilla
Adobe richt zich helemaal niet op web analytics. Deze acquisitie speelt in op hun visie om een speler te worden in de gehele content keten: van creatie, naar interactie en nu ook terugkoppeling via optimalisatie. Voor een scherpere analyse van deze move zie onder meer Marketingfacts: http://is.gd/3kSHg
Holger
Zeer interessant. Omniture was de afgelopen jaren erg goed bezig, maar Adobe..? Deze overname zal waarschijnlijk wel voor een grote verbetering zorgen in het Omniture pakket met meer flash en ajax en misschien ook wel offline integraties. Op deze manier komt web analytics wel steeds meer uit het sufe hoekje…