Bedrijven laten kansen liggen met mobiele, zakelijke apps
Veel bedrijven laten kansen liggen om efficiënter te werken door mobiele apps voor intern gebruik te ontwikkelen.
“Ik pleit vaak voor b2b apps op de werkvloer. Hier ligt een gigantische mogelijkheid voor innovatie die nog maar door weinigen echt goed wordt begrepen”, zegt Jelle Prins. Met zijn bedrijf Moop.me zit hij dicht op de ontwikkeling van mobiele apps voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt.
Juist in dat laatste segment ziet hij de vroeg naar specialistische applicaties toenemen. “Het is niet weggelegd voor bepaalde soorten bedrijven. Efficiëntie is te behalen bij alle bedrijven. Zie het maar alsof je alle medewerkers een volwaardige computer in handen geeft met het juiste gereedschap om hun werk te doen.”
Een voorbeeld is een applicatie die bedrijven kunnen implementeren voor vergaderingen. De app zorgt ervoor dat iedereen die aan de bijeenkomst deelneemt altijd dezelfde actuele bestanden digitaal bij zich heeft.
“Of het schoonmaakbedrijf waarvoor we een app bouwden, ook een goed voorbeeld. De schoonmakers krijgen een smartphone waarmee zij inchecken op de werkplek, en vervolgens via de app worden aangestuurd. Op het scherm is te zien welke ruimtes wel en niet moeten wordt schoongemaakt, ze kunnen er bestellingen mee doorgeven als bijvoorbeeld het schoonmaakmiddel op is of ze kunnen alerts krijgen als er ergens in het pand een incident was dat directe aandacht vereist. De schoonmaker krijgt zo ook meer een conciërgefunctie. Ze kunnen wijzen op defecten, bijvoorbeeld als een lamp kapot is. Hier haalt het bedrijf grote efficiëntieslagen mee.”
Een ander voorbeeld is de Amerikaanse applicatie Chimpadeedoo. Bakstenen winkels kunnen een iPad bij hun kassa ophangen waar bezoekers zich kunnen inschrijven op deze app om zich te abonneren op de e-mailnieuwsbrieven van de betreffende zaak.
Het Engelse warenhuis Marks & Spencer liet ook een zakelijke app ontwikkelen voor in zijn winkels. Het personeel gebruikt tabletcomputers met specialistische software om klanten aan producten te helpen die niet in de winke liggen of om direct klantenservice te kunnen bieden.
Prins’ bedrijf legt momenteel de laatse hand aan een iPadapplicatie die als kassa moet kunnen fungeren in winkels, bij verenigingen of in restaurants. De tabletcomputer biedt dezelfde functionaliteit als een reguliere kassa, maar kost een fractie van de prijs van een normale kassa met touch screen.
“Bedrijven moeten mobiele dragers gaan zien als middelen om de interne processen te ondersteunen en efficiënter te maken.”
Foto: Pierre Vignau (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Mike van Hoenselaar
Ik denk dat het voor bedrijven zoals Moop.me dan ook erg interessant is om de (kleinere) bedrijven bewust te maken van de mogelijkheden. Het eerste waar veel kleinere bedrijven naar kijken is nu nog de kostenpost van 10.000+ euro.
In veel gevallen kan het gelukkig goedkoper. Maar daarvoor zijn bedrijven zoals Moop.me die de technische kennis hebben bepaalde concepten zo passend mogelijk aan te bieden. In samenwerking met conversiespecialisten en interfacespecialisten zorgen zij er voor dat de tools die ontwikkeld worden zo gebruiksvriendelijk en doeltreffend ingezet kunnen worden.
PS: Er is NU al heel veel mogelijk. Het wiel hoeft niet continu opnieuw uitgevonden te worden. Af en toe misschien heruitgevonden misschien ;-), maar daar past Moop.me prima in.
Valerie
Mocht je goede kwaliteit b2b apps willen hebben dan kan Vivango ook goed opleveren sinds 2004.
Robin
Mike.. als we toch keiharde reclame aan het maken zijn, go go Dreamix-Studio.com voor mobiele app ontwikkeling.
Mike van Hoenselaar
@Robin: Ik reageerde alleen op het bedrijf dat in het artikel zelf genoemd werd. Het feit dat ik met ze gewerkt heb heeft niets met reclame te maken. Ambassadeurs van een merk zijn is erg waardevol. It’s all about relevance my friend.
Jij maakt echter reclame zonder daadwerkelijk autoriteit te laten zien. Alleen pure reclame. Emerce is juist een platform waar je die kennis kunt laten zien. Nu zorgt het er juist voor dat je meer schade doet dan goed als je het mij vraagt.
Ik heb wel even je website bekeken. Ziet er erg goed uit. Ik mis alleen een mobiele versie van de website ;-). Als ik nog een tip mag geven, probeer op elke pagina de conversie in de gaten te houden. Ik kan me zo voorstellen dat contact opnemen erg belangrijk is, ook nadat men je portfolio bekeken heeft of op zoek is geweest naar bepaalde functies die jullie in kunnen bouwen. Daar mis ik nu de conversie.
Succes.
Edward
Ik denk dat bedrijven steeds minder kansen laten liggen. Bij ons en om mij heen zie ik toch erg veel bedrijfsapplicaties in ontwikkeling en ook de vraag in de markt neemt enorm toe. Dus inderdaad een leuke en interessante ontwikkeling.
Edward
Ik denk dat bedrijven steeds minder kansen laten liggen. Bij ons en om mij heen zie ik toch erg veel bedrijfsapplicaties in ontwikkeling en ook de vraag in de markt neemt enorm toe. Dus inderdaad een leuke en interessante ontwikkeling.