CD-winkels zetten luisterpaal online

CD-winkels gaan de luisterpaal, bekend uit de fysieke cd-winkel, nu ook inzetten op internet. Platenmaatschappij PIAS heeft de paal ontwikkeld. Platenzaak Plato Den Haag had onlangs de primeur. Inmiddels is de keten VelvetMusic gevolgd. Binnenkort volgen andere partijen.
Het oorspronkelijke idee voor een online variant op de luisterpaal, de plek waar je in een CD-winkel met koptelefoon een aantal voorgeselecteerde cd’s kunt beluisteren, is van de VPRO muziekwebsite 3voor12. Deze luisterpaal verschilt echter van de PIAS-paal omdat er geen commerciële doelstelling aan verbonden is, zegt Daan Reestman van PIAS.
De online luisterpaal die PIAS in samenwerking met het bedrijf Internethelden heeft gelanceerd bevat vier albums die elke twee weken worden vernieuwd. Van de albums zijn minimaal drie nummers integraal te beluisteren. Via één muisklik kan de luisteraar overgaan tot aankoop van een album per postorder. Het aanbod blijft beperkt tot vier albums. “We willen mensen niet in hun gehele luisterbehoefte voorzien.”
Het luisterpaalconcept is ontwikkeld voor fysieke winkels die een online shop hebben waar albums per mailorder kunnen worden besteld. “We staan ook open voor andere partijen dan retailers,” zegt Reestman. Hij doelt dan op partijen die muziekalbums als downloads verkopen of op partijen buiten de ‘muziekbusiness.’ “Je ziet dat steeds meer bedrijven hun merken ‘laden’ met muziek. We zouden met onze luisterpaal bijvoorbeeld op de site van een drankmerk kunnen gaan staan.”
De luisterpaal is een van de vele middelen die PIAS inzet om artiesten te promoten. Een online promotiemiddel dat enige overeenkomsten heeft is het platform Legaldownload.nl, waar Emerce gisteren over schreef. Artiesten van onder meer PIAS verkopen en promoten hun muziek via deze site en aangesloten partners. Internetters kunnen per track 45 seconden gratis luisteren.
De eerste twee weken dat de luisterpaal op de site van Plato Den Haag ‘stond’ maakten zo’n 2000 mensen er gebruik van. De luisterpaal heeft volgens Plato Den Haag geleid tot flink meer aankopen van de in de paal gepromote albums.
De platenwinkel wilde de band Joan As Police Woman, door tegenvallende verkoopresultaten in het buitenland, niet in haar collectie opnemen, ondanks het enthousiasme van PIAS over de band. Het album werd echter geselecteerd voor de online luisterpaal. Harry Hoving van Plato Den Haag: “Van Joan As Police Woman zijn zeker vier keer zoveel albums verkocht als we hadden verwacht.” Of er een één op één relatie is tussen de paal en het aantal verkopen is niet bewezen. Tot nu toe werden ongeveer honderd albums van Joan As Police Woman verkocht.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond