Deel dit artikel
-

Commerciële themazenders binnenkort in de lucht

In navolging van de Publieke Omroep, die onder de noemer Nederland 4 onlangs flink uitpakte met 17 nieuwe digitale themakanalen, hopen ook de commerciële omroepen “binnen enkele maanden” hun eigen digitale themakanalen te lanceren.

SBS heeft de voorbereidingen van zijn themazenders – waaronder een tuin-, showbizz en gouwe ouwe-kanaal – afgerond, zo bevestigt woordvoerder Eric Dekker van SBS. “We gaan ervan uit dat we volgend jaar kunnen beginnen.” Een exacte datum kan hij echter nog niet noemen.

RTL treft de voorbereidingen voor de lancering van haar eerste themakanaal: RTL Klassiek, dat non stop klassieke muziek  wil gaan uitzenden. In een joint venture met KPN wil RTL nog steeds meerdere nieuwe themakanalen in de markt zetten, die zich zullen richten op ‘niche groepen’.

De reden dat de commerciële omroepen tot nu toe hebben gewacht met de lancering van de kanalen, die al ruim een jaar geleden werden aangekondigd, is de geringe hoeveelheid digitale kijkers. Begin dit jaar waren er nog maar 150.000 digitale kijkers in Nederland. Te weinig voor reclame.

Inmiddels is de kabelsector met 900.000 abonnees de grootste aanbieder van digitale televisie. Daar komt straks KPN nog bij met Mine (IPTV) en ook Tele2 breidt het televisie-aanbod via ADSL nog steeds uit.

RTL voorziet geen doorbraak van digitale themakanalen voor 2010. De publieke omroep wel. Sinds vorige week is bijvoorbeeld de nieuwe digitale tv-zender van de TROS Sterren.nl al in meer dan 500.000 huishoudens te ontvangen.

Naast UPC geeft ook kabelaar Casema de 24-uurs muziekzender door via het pluspakket. Op Sterren.nl zijn 24 uur per etmaal en zeven dagen per week Nederlandse artiesten te zien en te beluisteren. De zender is nauw verweven met de gelijknamige website. Bezoekers bepalen voor een deel de programmering door te stemmen op de Interactieve Top 25 of door berichten op de site achter te laten.

Op den duur zullen reclame-inkomsten de investeringen in de publieke themakanalen moeten dekken. “We moeten eerst maar eens kijken hoeveel kijkers we hiermee trekken voordat we met reclame beginnen," zegt Ruurd Bierman van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep.

Deel dit bericht

2 Reacties

Philip Bertrams

We beleven spannende tijden in omroepland! Vorige week lanceerde ook al AmiTV, een carrièrekanaal. Nu nog als IPTV ( http://www.amitv.nl ), maar blijkens de berichtgeving op hun site binnenkort ook op de kabel. Weet iemand hier of dat op eigen kracht gaat, of via een van de commerciële kanalen?

Kees van Dam

Ik heb gekeken op http://www.amitv.nl en het lijkt mij een interssant kanaal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond