Consument wantrouwt online marketing
Een merk even goed vertrouwen als je vrienden, dat zit er volgens een nieuwe studie van Forrester voorlopig niet in. Het Amerikaanse bedrijf vroeg 58.000 consumenten in Europa en de VS naar hun online voorkeuren.
Niet verrassend worden traditionele online advertenties niet erg hoog gewaardeerd. De aanbevelingen van vrienden of familie wel, net als de beoordelingen door professionele sites of van andere consumenten. Ook gewone zoekresultaten bij Google scoren redelijk.
Maar berichten van bedrijven of merken op Facebook en Twitter worden maar door twaalf procent van de respondenten vertrouwd. In Europa is dat nog minder: tien procent. Sms-berichten van bedrijven eindigen helemaal onderaan de lijst. Nuchtere informatie op websites van merken haalt 32 procent als hoogste score.
In het algemeen ontlopen de voorkeuren van Europeanen en Amerikanen elkaar nauwelijks, maar Europeanen zijn over het algemeen iets sceptischer.
Volgens samenstelster Tracy Stokes bepalen consumenten hoe zij met merken willen communiceren. Marketeers zullen enorm hun best moeten doen om de consument te overtuigen, want een consument kan met een simpele opt-out snel weer afscheid nemen van een merk.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Steve
Wantrouwt is een erg speculatieve kop, de consument vertrouwt “online marketing” minder dan hun vrienden en familie. Dat wil niet zeggen dat het meteen gewantrouwd wordt. Bovendien vertrouwen ze een deel van deze “online marketing” wel; consumentenreviews, vergelijkingswebsites, search.
Redactie Emerce
Consumentenreviews, vergelijkingswebsites en search zijn natuurlijk geen online marketing. Juist onafhankelijke productinformatie. De cijfers spreken boekdelen, mooier kunnen we het helaas ook niet maken.
Steve
Sinds wanneer vallen SEA en SEO niet meer onder online marketing? Sinds wanneer vallen het aanleveren van je assortiment bij vergelijkers niet meer onder online marketing? Reviews die je kan aansturen door het sturen van een email met de vraag om een review is ook een vorm van online marketing.
Pieter Lastjes
Steve, reviewsites worden gelezen omwille van onafhankelijke reacties. Dat lijkt me nogal duidelijk. Wat daaromheen wordt georganiseerd is voor de consument van geen belang.
Jeroen van Eck
@Redactie Dat is wel een hele smalle definitie van online marketing die jullie dan hanteren. Volgens mij gaat dat wel iets verder dan je eigen website en online adverteren.
Ron Simon
Bedrijven begrijpen nog steeds niet goed wat ze op Facebook moeten doen. Consumenten worden geen vrienden van bedrijven of merken op Facebook. Dus moet je als merk daar ook niet proberen als een “vriend” te communiceren. Ja, dat wekt wantrouwen op. Dat komt natuurlijk ook omdat marketeers Facebook plaatsen in het hokje “Social Media”. Persoonlijk denk ik dat Facebook meer te maken heeft met een vorm van Gamification (http://en.wikipedia.org/wiki/Gamification). Als marketeers Facebook in dat licht zien dan begrijpen ze ook hoe en wat ze op dat medium met consumenten moeten doen. Kijk hier maar naar: http://www.stoopsimon.nl/facebook-en-gamification/