“Consumenten moeten beter worden van een merk, niet de directeuren”
Consumenten bij het bedrijfsproces betrekken en hun mening laten geven. Dat is de achterliggende gedachte van het " consumism "-model dat het juristenduo Pieter Leeuw en Harm Bavinck hebben bedacht. Zij hebben daarvoor de site BuyAndOwn in het leven geroepen, waar de consument de mogelijkheid heeft om bij de koop van een product een optie op dat product te krijgen.
Met de optie wordt de koper mede-eigenaar van het bedrijf. "Een merk wordt groot door de consumenten, daarom moeten zij er beter van worden en niet de directeuren", aldus de oprichters van de site.
Vooralsnog begint de site met het merk Serious dat koffie verkoopt. Bij elke pak Serious Coffee krijgt de consument een optie. Het bedrijf hoopt binnen 12 maanden de opties om te kunnen zetten in waardepapieren, die digitaal op naam komen te staan. Gaat het goed met het bedrijf, dan profiteert de consument hier ook van. Gaat het niet goed met het bedrijf dan is er volgens de oprichters niets aan de hand. "Het enige risico dat de koper loopt is dat de aandelen niets meer waard zijn".
De eigenaar van de waardepapieren is ook eigenaar van het bedrijf en kan zijn mening geven over de gang van zaken. "Zij kunnen bijvoorbeeld meepraten over de kleur van de verpakking. Als tachtig procent aan geeft dat dat rood moet zijn, dan wordt dat rood. Online zijn de mogelijkheden daarvoor veel groter; mensen kunnen een mailtje sturen, wat makkelijker is dan heel veel mensen te laten bellen", aldus Harm Bavinck.
Twee weken geleden lanceerde de nieuwe provider RaketNet al een soortgelijke actie. Gebruikers van RaketNet kunnen naar rato gebruik van hun Internet-abonnement mede-aandeelhouder worden. Volgens Pieter Leeuw onderscheidt BuyAndOwn zich echter van RaketNet door twee dingen. "RaketNet geeft maar de helft van de aandelen aan de consument ter beschikking, Serious is 100% in handen van de klant. Daarbij komt dat RaketNet de gok heeft gewaagd door zonder prospectus op de markt te komen. Wij hebben ons prospectus 25 april bij de Stichting Toezicht Effectenverkeer gedeponeerd".
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Jeroen van Velzen
Het malieveld bedrijfsmodel ? Ben benieuwd of de strijkstok niet een heel klein beetje plakt……
Jeroen Remijnse
Heel goed initiatief! Of het nu aanslaat of niet, er zou meer met dit soort alternatieve businessmodellen moeten worden geexperimenteerd.
Pieter Leeuw
Reactie n.a.v. opmerking Jeroen van Velzen, waarvoor dank. Het is heel goed mogelijk dat er iets en meer aan de strijkstok blijft hangen met dien verstande dat de strijkstok voor de eerste keer van de consument zelf is. Serious wordt voor 100% eigendom van de consument.
Ton Damen
Strijkstok of niet.. Ik ben van mening dat er met meer durf gekeken mag worden naar nieuwe businessmodellen op het internet. Serious.nl is een goed voorbeeld. De consument centraal stellen op basis van een duidelijk model en een goede onderbouwing via een prospectus geeft aan dat de heren serieus hebben nagedacht over hun positie en niet op cash en/of crash koers zijn. De prospectus maakt duidelijk dat het niet een plannetje is dat bij een kopje koffie is bedacht. Het succes is aan nu aan de klant (die in een vorig leven overigens ook al koning was).