Deel dit artikel
-

Digitale strategie NRC moet verlies omzetten in winst

NRC heeft een nieuwe digitale strategie neergezet. De NRC-sites die het afgelopen jaar verlies hebben gedraaid, moeten binnen een jaar voor een kleine winst zorgen.

De nieuwe strategie draait om het maken van een vernieuwende gratis nieuwssite. “Er bestaat nog geen Nederlandse nieuwssite die snelle duiding geeft en nieuws op een volwaardige internetmanier brengt”, is de overtuiging van NRC Digitaal. Hiermee wordt gedacht dat de bezoekersaantallen sterk zullen toenemen en daarmee ook de advertentie-inkomsten.

‘Nieuwemediajongens’ en de ‘dode bomen’, moeten hun krachten gaan bundelen. Online media-experts en traditionele journalisten moeten elkaar als het ware aanvullen. Zo wordt er aan krantredacteuren van een achtergrondartikel om een korte en snelle duiding gevraagd. Hetzelfde achtergrondartikel wordt niet een op een doorgezet. “Wat betekent dit nieuws en waarom is het belangrijk? De antwoorden presenteren we als citaten van NRC-deskundigen. Voor meer verdieping verwijzen we naar stukken in de digitale editie.” Ook blogs van redacteuren worden, wanneer deze de moeite waard zijn, in de online nieuwsstroom meegenomen.

Mobiel

Daarnaast moet er geld worden verdiend met content in mobiele applicaties, niet met betaald nieuws op de site. Dat laatste wordt resoluut van de hand gewezen. “We geloven niet in betaalde content op de site, maar wel op apps.” Ook moeten er zoveel mogelijk betaalde digitale abonnementen worden verkocht. Er wordt geld gestoken in een nieuwe digitale editie van de krant voor verschillende mobiele apparaten, waaronder de iPad.

Een vervolgstap op mobiel gebied, is het ‘exploiteren van het krantenarchief’ en ‘het ontwikkelen van online uitbreidingen, zoals van de familieberichten’.

Een nieuw team van internetredacteuren, webontwikkelaars, vormgevers, een marketeer en een digitale strateeg, moeten de nieuwe strategie uit gaan voeren. Dit team moet zichzelf terugverdienen en de komende jaren de kleine winst uitbouwen tot een grotere winst.

De interne mail die NRC online publiceert eindigt met de volgende woorden: “Als andere kranten internet nu al onbegrijpelijk vinden, moet je eens zien hoe ze er over vijf jaar aan toe zijn. Dat laten we ons bij NRC niet gebeuren.”

Deel dit bericht

1 Reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond