Deel dit artikel
-

Mobiel stuwt omzet Facebook

Facebook boekte in het vierde kwartaal een nettowinst van 523 miljoen dollar op een omzet van 2,91 miljard, beter dan wat analisten hadden berekend. Meer dan de helft van de advertentieomzet komt van mobiel.

Facebook haalde 1,24 miljard dollar van zijn advertentieomzet binnen via mobiel. Inmiddels is het sociale netwerk zelfs goed voor achttien procent van de wereldwijde advertentieomzet in 2013. Dat is 5,35 procent meer dan het jaar ervoor.

Volgens CFO David Ebersman heeft Facebook het beste mobiele product in digitale marketing. Het bedrijf wil nu nog meer advertenties via apps gaan verkopen. In een telefonische toelichting liet CEO Mark Zuckerberg weten dat men meer zelfstandige apps gaat uitbrengen. “We willen ervaringen bieden die mensen niet meteen met Facebook zullen associëren.”

De kwartaalwinst ligt fors hoger dan een jaar geleden. In het vierde kwartaal van 2012 maakte Facebook 64 miljoen dollar omzet, oftewel drie dollarcent per aandeel. De kosten namen wel met ruim een derde toe tot 1,45 miljard euro. Er moest meer personeel worden aangenomen.

Over een heel jaar heeft het bedrijf 7,87 miljard omzet gedraaid, 55 procent meer dan in 2012. En nog altijd neemt het aantal dagelijkse gebruikers toe: de teller stond op 757 miljoen eind december. Het aantal mobiele gebruikers per maand bedraagt 945 miljoen, 39 procent meer dan een jaar geleden. In totaal heeft Facebook 1,23 miljard gebruikers die maandelijks actief zijn.

Facebook Earnings slides

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond