Free-hotspot.com aast op bestaande hotspots

Het Ierse Free-hotspot.com, aanbieder van gratis publieke WIFI-hotspots, wil zijn marktaandeel flink vergroten. Daartoe is het bedrijf een actie gestart waarbij elke locatie in Nederland met een hotspot deze kosteloos kan laten vervangen door een gratis hotspot van Free-hotspot.com.
Free-hotspot.com vervangt de apparatuur en software van bestaande WIFI hotspots, zonder daarvoor kosten in rekening te brengen. Met de ‘vervangactie’, die de naam “Switch for Free’ heeft, richt Free-hotspot.com zich zowel op bestaande gratis als betaalde hotspots in restaurants, hotels, stations en allerlei andere openbare gelegenheden.
Op dit moment zijn er 30 hotspots van Free-hotspot.com actief in Nederland; in Europa zijn er in totaal zo’n 200 gratis draadloze netwerken van het bedrijf. Free-hotspot.com is niet de enige aanbieder van gratis draadloos internet in Nederland. Zo is er ook de organisatie WiFi 4 Free, dat op nog maar drie locaties actief is, waaronder de Amsterdamse Bijenkorf. Zowel Free-hotspot.com als WiFi 4 Free halen hun omzet uit betaalde advertenties.
In Nederland zijn in totaal ruim 1700 publieke hotspots. Grootste aanbieders van betaalde toegang tot een hotspot zijn KPN en T-Mobile.
Het enthousiasme van adverteerders voor ruimte op het netwerk van Free-Hotspot.com is voorlopig nog niet erg groot. Marcel Misdorp, vice president sales van het bedrijf, richt zich op dit moment met name op adverteerders die in heel Europa actief zijn. De meeste gesprekken voert hij – al dan niet via mediabureau’s – met Britse adverteerders. Hij zegt dat er onder meer belangstelling is van Sony en Vonage. Een concrete actie loopt er op dit moment in Frankrijk, waarbij Warner Brothers de film Poseidon promoot via de draadloze netwerken.
De advertentievorm die volgens Misdorp tot het meeste enthousiasme onder potentiele adverteerders leidt, is de zogenaamde Ultramercial, een advertentie die de gebruiker van een Free-Hotspot ziet direct nadat hij is ingelogd. Misdorp: “Deze advertentie, kan de vorm van onder meer een video of interactieve banner hebben. Wie de Ultramercial wegklikt, krijgt geen toegang tot het netwerk.” Naast deze advertentie die aan het begin van een sessie wordt getoond, kunnen adverteerders kiezen voor advertenties die internetters op sommige momenten tijdens hun internetsessie te zijn krijgen.
Het Switch-for-Free programma is volgens Misdorp niet een agressieve aanval op betaalde modellen. “We richten ons alleen op locaties die geen contractuele verplichtingen meer hebben met partijen als T-Mobile of KPN.” Internationaal zijn al verschillende partijen overgestapt naar het Free-Hotspot netwerk, vertelt Misdorp. In Nederland, waar de actie net gestart is, is dit nog niet het geval.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Jan Willem
Hallo Remco, http://en.fon.com/ doet hetzelfde en claimt de grootste partij ter wereld te zijn. Wellicht nog een vermelding waard. Groet,Jan Willem