Deel dit artikel
-

GroupDeal: ‘Nederlandse couponmarkt verzadigd’

Voor Paul Montagne van GoupDeal, pionier op het gebied van online coupons in Nederland, kwam de sluiting van het Nederlandse kantoor van LivingSocial toch nog onverwacht. “Ik had gedacht dat ze het langer zouden volhouden.”

De medewerkers van de Amerikaanse koopjessite hebben gisteren te horen gekregen dat ze niet meer hoeven terug te keren. LivingSocial staakt naar verluidt al zijn activiteiten in Nederland. Formeel heeft het bedrijf de sluiting van het Nederlandse kantoor nog altijd niet bevestigd.

Paul Montagne van GroupDeal, inmiddels van De Telegraaf, was er in Nederland als eerste bij met coupondeals. Al binnen enkele maanden kreeg hij concurrentie van Groupon. “Daarna kwamen SweetDeal.nl en Marktplaats en nog steeds zijn er nieuwe lokale partijen die ook weer even snel ophouden te bestaan. De Nederlandse markt is verzadigd. LivingSocial heeft er ook veel te lang over gedaan om zich in Nederland te vestigen, maanden zelfs. Dan sluit je natuurlijk helemaal achteraan.”

Toch had Montagne verwacht dat LivingSocial het langer zou volhouden omdat ze goed gefinancierd zijn.

Montagne denkt dat er uiteindelijk maar drie partijen in Nederland overblijven. “In Amsterdam is de markt groot genoeg voor meerdere partijen, maar in Groningen liepen op een gegeven moment een stuk of acht verkopers rond die allemaal dezelfde lokale bedrijven voor kortingsacties benaderden”, zegt Montagne tegen Emerce. “Wij zijn juist heel voorzichtig gegroeid en hebben nu dertig man in dienst. Ik kan mij daarom best voorstellen dat LivingSocial zich gaat beperken tot de wat grotere Europese landen.”

Deel dit bericht

5 Reacties

Roderik

Dat er nog steeds ondernemers vertrouwen hebben in en meewerken aan die soort initiatieven verbaast me enorm. Waarom zou je nieuwe klanten enorm belonen en bestaande klanten eigenlijk negeren? Is er ooit bewezen dat die eenmalige korting resulteert in loyaliteit?

Volgens mij kan je beter investeren in loyaliteit. Daarom denk ik ook dat die kortingsindustrie als een kaartenhuis in elkaar zal klappen.

Jeroen Nas

En zo is het! Dat parasitaire model zal niet lang bestaan. Echte loyalty daarentegen groeit nog steeds.

Sander Berg

Ik zag ook steeds meer aanbieders met lokale aanbiedingen op http://www.lokaleaanbiedingen.nl
Net zoals normale dagaanbiedingen zijn er gewoon teveel partijen. Zelfs binnen 1 aanbieder is de overload al teveel. Kijk naar Groupon waar je per stad soms wel 5 aanbiedingen hebt staan.

Yepster

Loyalty is in deze tijd een zwaar overgewaardeerd begrip. Kortingscoupons, zeker mobiele coupons, zijn de toekomst. Alleen kan je je afvragen of er genoeg ruimte is voor meerdere verzamelsites zoals hierboven genoemd. Ik geloof zelf meer in mobiele coupon acties geïnitieerd vanuit de retailers en/of brands zelf.

Ramon

@ Roderik. Loyalitiet creeer je inderdaad niet door met hoge kortingen te strooien. Ik kwam dit bedrijf tegen deze week gericht op restaurants http://www.helloagain.nl
Dit soort initiatieven zijn de toekomst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond