Handgeschreven kaarten Greetz nog geen succes
Online aanbieder van wenskaarten en geschenken Greetz heeft nauwelijks meer kaarten verkocht na de introductie van online handschriften. “We hadden er op basis van marktonderzoek echt meer van verwacht”, vertelde commercieel directeur Niek Veendrick gisteren op Emerce Conversion in Amsterdam.
Greetz levert wenskaarten die consumenten volledig kunnen personaliseren, waarna ze in een envelop worden verstuurd. Aan elektronische wenskaarten doet het bedrijf bewust niet.
Het gros van de wenskaarten wordt nog steeds via de winkel verkocht. Toen Greetz marktonderzoek hiernaar liet uitvoeren, bleek dat consumenten handgeschreven wenskaarten belangrijk vinden.
Vorig jaar augustus werd die mogelijkheid ook bij Greetz geïntroduceerd. Daartoe werd een samenwerking met startup Print Personal opgezet. De (elektronische) handschriften zijn nauwelijks te onderscheiden van echte schriften. Er wordt gewerkt met variatie in letters, regelhoogte en afstand. Er is een keuze uit ruim dertig schriften in de categorieën man-, vrouw- en kinderhandschriften, maar blijkbaar vinden klanten dat niet persoonlijk genoeg. Veendrick denkt dat de technologie nog verder kan worden verbeterd.
Het is Greetz overigens wel gelukt om klanten te verleiden met toegevoegde waarde in plaats van harde upsell. Dat was noodzakelijk omdat klanten momenteel per order iets van drie euro uitgeven. Na de verbeteringen gingen de uitgaven met tientallen eurocenten omhoog.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Annelies
Ik kan me er iets bij voorstellen. Consumenten zijn niet gek, ze weten bij het maken van die kaart toch dat ook die handschriften nog steeds nep zijn.
Ton
De handgeschreven kaart optie is een toegevoegde waarde. De kwalificatie ‘nep’ er aan te geven is onjuist. De kaart is namelijk wél handgeschreven, echter gebruikmakend van digitale faciliteit. Het zit tussen de oren: welkom in de moderne tijd.
Hugo
Het zit hem ook vooral in de moeite die je ervoor neemt. Een kaartje zelf gekocht bij de boekhandel, zelf geschreven en zelf op de bus gedaan.
Ik denk dat daar het verschil in zit.