Deel dit artikel
-

Interesse krantensites voor rss groeit

Nederlandse kranten beginnen meer nadruk te leggen op rss. De Wegener-dagbladen en de Volkskrant steken er de meeste energie in. De Volkskrant zegt dat tien procent van het bezoek aan de site te danken is aan rss, de krant wil het aanbod uitbreiden met video-feeds.

Het aantal regionale kranten dat rss inzet groeit, maar vormt nog wel een minderheid. Het Parool was er vroeg bij en biedt nu twee feeds, waaronder een podcast. Maar het is met name  Wegener Online dat het aantal regionale feeds een impuls heeft gegeven. Wegener stelt sinds begin dit jaar zijn elf regionale kranten in staat rss-feeds aan de eigen site toe te voegen.  De Gelderlander spant de kroon, het heeft al 23 stuks beschikbaar, waaronder 'Sport Betuwe', 'Rivierenland' en 'De Vallei'.

Op de homepage van De Gelderlander worden de rss-feeds prominent vermeld, de achterliggende pagina was in de maand mei goed voor zesduizend bezoeken, aldus internetredacteur Rob Vunderink. In hoeverre rss bijdraagt aan het sitebezoek is onduidelijk, zegt hij. “We kunnen het niet meten. Het totale bezoek is de laatste tijd wel gestegen, maar het is niet mogelijk daar een verband te leggen met de rss-feeds.”

Ook bij landelijke dagbladen als NRC Handelsblad, Trouw en het Algemeen Dagblad bleken cijfers over het rss-gebruik niet voorhanden. Jan Benjamin, chef-internetredactie van NRC Handelsblad, zei niet te verwachten dat de rss-feeds van de krant al een grote bijdrage leveren aan het sitebezoek. Trouw heeft twee rss-feeds (voorpagina en laatste nieuws) en werkt nu aan een nieuwe site, waar dit aantal mogelijk uitgebreid wordt. Hoewel het AD zijn feeds ook aanbiedt in een eigen rss-reader, zegt het geen inzage te hebben in het doorklik gedrag vanuit rss naar de site.

De Volkskrant kwam eind april ook met een eigen rss-reader, de Nieuwsklikker, waarmee feeds voor nieuws en banen opgevraagd kunnen worden. Zelf een exemplaar samenstellen aan de hand van een trefwoord, een toepassing die al langer aangeboden werd, is nu ook een stuk eenvoudiger gemaakt. Twee maanden na de start van Nieuwsklikker is de software honderdduizend keer geïnstalleerd, zo meldde de Volkskrant. Hoeveel nieuwe lezers dit de site heeft opgeleverd is nog onduidelijk, het wordt nog onderzocht, aldus Volkskrant-uitgever Pieter Kok.

Wel meldt de krant dat inmiddels tien procent van het bezoek aan de site afkomstig is van lezers die doorklikken op een rss-feed. Of trouwe online lezers nu minder vaak de site bezoeken omdat ze koppen snellen in hun Nieuwsklikker is nog niet duidelijk, het zal eveneens uit het onderzoek moeten blijken. Maar uitgever Kok denkt dat de lezers geen genoegen nemen met de headlines en toch doorklikken op de berichten die ze interessant vinden. “En ook al zouden mensen alleen de koppen lezen in Nieuwsklikker, dan nog zijn ze bezig met het nieuws van de Volkskrant en hebben wij hun aandacht.”

Video in rss
Nieuwsklikker biedt sinds vorige week ook dagelijks de strip Sigmund aan. “We willen het nog verder uitbreiden, met rss-feeds voor video en audio”, zegt Kok. De krant biedt nieuwsvideo's van het ANP aan op de site, maar maakt ook zelf video-items onder de noemer Standplaats Utrecht.  “De reader hoeft daarvoor maar weinig aangepast te worden. Om video en audio vervolgens sterker onder de aandacht te brengen overwegen we een extra tab in de Nieuwsklikker te plaatsen.” Ook verwacht Kok dat Nieuwsklikker opengesteld wordt voor rss-feeds van andere PCM-kranten, zoals het NRC Handelsblad en Trouw. Nu is het alleen mogelijk om via Nieuwsklikker het nieuws van de Volkskrant te volgen. Rss-feeds van buiten PCM toevoegen is nog niet aan de orde, aldus Kok.

De Telegraaf had snel cijfers paraat over het effect van rss op het sitebezoek. De krant heeft geen eigen reader, maar aan de linkjes in de rss-feed voegt het de term 'rss' toe. Wie de feed gebruikt in bijvoorbeeld Bloglines of Newsgator en via een link doorklikt naar de site maakt zich daarmee bekend als lezer van een rss-feed. “Bij ons is 0,75 tot 1,25 procent van het bezoek aan de site afkomstig van mensen die doorgeklikt hebben via een rss-feed”, zegt Richard Prosper van de internetredactie van de Telegraaf. De krant heeft acht rss-feeds, waaronder binnenlands nieuws, buitenlands nieuws en sport.

“De feeds zijn nogal moeilijk te vinden op onze site”, zegt Prosper, “vandaar dat het percentage ook laag ligt. Maar de bezoekersaantallen voor onze site zijn hoger dan bij de Volkskrant, daarom is in absolute aantallen het verschil minder groot.” Prosper zegt te verwachten dat het gebruik van de Telegraaf-feeds zal toenemen zodra ook Internet Explorer wordt voorzien van een rss-reader, zoals dat nu al het geval is bij Mozilla Firefox. Wie dan op een site komt krijgt automatisch te zien welke rss-feeds er te halen zijn.

Buitenland
Buitenlandse kranten hebben zich nog weinig uitgesproken over het effect van hun rss-feeds. Bij The Guardian komt 'minder dan 2 procent'  van de bezoekers op de site via een rss-feed, aldus chef digitale producties Simon Waldman eerder deze maand op een conferentie in Seoul.

In zijn toespraak, die Waldman op de eigen weblog plaatste, gaf hij ook aan dat The Guardian geen duidelijk effect kon zien van rss op de bezoekcijfers. “Ik denk dat uitgevers enkele vaste bezoekers verliezen en er wat incidentele bezoekers voor terugkrijgen.” The Guardian heeft vijftien feeds beschikbaar en startte recent ook met het aanbieden van vacatures in rss.The Guardian heeft ook een eigen rss-reader, maar deze kan alleen gebruikt worden na registratie. De Volkskrant Nieuwsklikker is (nog) zonder registratie beschikbaar.

Medio april gaf The New York Times ook inzage in het effect van zijn rss-feeds, maar dan gemeten in pageviews. Het behaalde in maart een record aantal pageviews van 555 miljoen, daarvan waren 5,9 miljoen afkomstig van mensen die doorklikten via een rss-feed (rond de 1 procent). In vergelijking met de voorgaande maand (februari) bleek het aantal mensen dat via een rss-feed naar de site klikt gegroeid met 39 procent.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rob van Gangelen

Wat nog wel eens wordt vergeten is dat het bezoek via RSS ook steeds meer via zogenaamde online rss readers wordt aangeleverd. Een site als http://www.nieuwstijger.nl levert ook bezoek aan de krantensites, die in feite via RSS links binnenkomen. Het is de vraag in hoeverre die "kliks" moeten worden meegerekend.

Henk Polie

Ik heb net even gekeken wat het percentage van de RSS-Feeds op mijn Site waren van vorig week en dat was op de http://www.biomassa.polie.nl Site 4,13 procent bij een totaal van rond de 5000 kliks per dag gemteten over 7 dagen.En wat Mijnheer Rob van Gangelen vermeld, of die kliks die via een online reader worden aangeleverd ook megerekend dienen te worden, naar mijn inziens wel, wat maakt het uit waar je bezoekers vandaan komen? dan zou je zakelijk gezien ook niet meer hoeven te adverteren, en terug keren naar 30 jaar geleden toen de bezoekers alleen nog in je zaak kwamen om dat ze je kenden van naam.Zelf zit ik niet meer in het zakenleven na 32 jaar maar ik zie het zakelijk als een heel goede methode om op een goedkope manier toch bezoekers naar je Site te trekken, alleen moet je dan wel zorgen dat je RSS of XML button,s dan goed zichtbaar zijn met ook nog een extra vermeldig erbij zodat ze het makkelijk kunnen noteren en in hun eigen Desktop Reader kunnen plaatsen.

Ronald Kleverlaan

Wat ik zo vreemd vind aan deze initiatieven, maar ook aan de initiatieven die de laatste tijd opgestart worden, is dat bedrijven schijnbaar wel de tijd en moeite investeren om het technisch voor elkaar te krijgen om een RSS feed aan te bieden, maar hierbij nog niet goed nadenken over wat ze hier nu mee willen. Zoals elke marketeer weet: "meten is weten", maar hier wordt slechts sporadisch gebruik van gemaakt. Ik begrijp ook wel dat ieder groot bedrijf afhankelijk wil zijn van externe service, zoals Feedburner, maar er zijn momenteel alternatieven die bedrijven ook intern kunnen hosten en waar ze wel veel (marketing) informatie uit kunnen halen. Ik ben benieuwd wat dit opleverd, want volgens mij groeit het gebruik van RSS (waarvan het grootste deel met online readers) erg snel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond