Koninginnedag online: commercieel en ideëel
Kaartjes voor een housefeest tijdens Koninginnenacht bestellen, het volkslied meezingen of een e-mail sturen aan onze vorstin: het kan allemaal via Internet. Koninginnedag.net , Koninginnedag.nl en Heineken Horizons spelen alledrie in op het oranjegevoel, maar hebben verschillende bedoelingen met het feest dat vanavond zal losbarsten.
In de Koninginnenacht – vrijdag 28 op zaterdag 29 april – is de Amsterdamse RAI het decor voor de tweede editie van het housefestijn Heineken Horizons, waar plaats is voor 15.000 dance liefhebbers. De organisatie is in handen van Mojo Concerts, Van Hoorn Company en sponsor Heineken. Om het feest onder de aandacht te brengen zijn posters en flyers verspreid, hoewel deze promotiecampagne is gedwarsboomd door onbekenden.
Ontwerpbureau Staat, bekend van hun werk voor de Amsterdamse discotheek Mazzo , maakte de flashy website voor Heineken Horizons. Projectleider Nicolette Vink van Van Hoorn Company verwacht dat deze veel bezoek zal trekken. "We hebben de url gecommuniceerd op flyers tijdens de teasercampagne. Begin april hadden we op een dag zo'n 15.000 hits."
Bezoekers van de site konden hun e-mailadres opgeven als zij meer informatie wilden of om kans te maken op twee gratis kaartjes. Volgens Vink heeft dat een database met 2.500 adressen opgeleverd. "Die gebruiken we alleen om over het evenement te berichten. Teveel gebruik komt de boodschap immers niet ten goede." Het is ook mogelijk om online kaartjes te bemachtigen, via een directe link naar Ticketservice . Vink kon nog niet vertellen hoeveel er al zijn verkocht, omdat de meeste bezoekers pas op het laatste moment hun kaartjes aanschaffen.
Het Amsterdamse Basic Orange is vorig jaar 'als geintje' begonnen met Koninginnedag.net Deze site trok zo'n 40.000 bezoekers, maar volgens Maarten Dirksen van het internetbedrijf was dit succes mede te danken aan het gebrek aan concurrentie. "We waren toen de enige met een site over Koninginnedag. Een collega van ons had Sint.nl gelanceerd en het leek ons leuk om iets met het koningshuis te doen, vanwege onze bedrijfsnaam. De huidige 'concurrent' Konginnedag.nl heeft geprobeerd om ons die domeinnaam te verkopen, maar vroeg daar een veel te groot bedrag voor."
Net als vorig jaar houdt Koninginnedag.net een digitale vrijmarkt, waar vraag en aanbod mogelijk zijn. Daarnaast bevat de site een webcam in het hartje van Amsterdam, een Maxima-lookalike-wedstrijd en kan de koningin per e-mail worden gefeliciteerd. Dat laatst loopt volgens Dirksen bijzonder goed. "We ontvangen 100 tot 200 felicitaties per dag, ook vanuit het buitenland. Wij zetten deze in één document en sturen het door naar de RVD. De koningin heeft zelf helaas nog geen e-mailadres."
Afgelopen woensdag had Koninginnedag.net al 4.000 gebruikerssessies. Basic Orange heeft echter geen commerciële bedoelingen met de goed bezochte site. Dirksen ziet het vooral als reclame voor het bedrijf. "We kregen onlangs wel een telefoontje van online mediabureau AdValue , die een opdrachtgever hadden die graag bij ons zou willen adverteren. Na overleg hebben we besloten een banner te plaatsen, maar de opbrengst gaat naar een goed doel: het Marieke Bevelanderhuis, een opvanghuis voor mensen met HIV en aids."
Computerbedrijf Man & Muis is verantwoordelijk voor de website Koninginnedag.nl , die zij als 'officiële Koninginnedagsite' presenteren. Hier zijn vooral achtergrondinformatie en nieuwtjes over het festijn te vinden en bezoekers kunnen meedoen met een kennisquiz.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Mr. X.
De officiele site van koninginnedag 2000 van de gemeente Leiden en Katwijk is http://www.koninginnedag2000.nl Jammer dat de redactie van Emerce hier geen aandacht aan besteedt omdat deze veel en veel beter is dan http://www.koninginnedag.nl . Maar goed die jongens en meisjes van http://www.koninginnedag.nl hebben in de hele Nederlandse pers rondgebazuind dat zij de officiele website zijn. Eigenlijk zou http://www.koninginnedag.nl aan de RVD of het Ministerie van Algemene/Binnenlandse Zaken moeten toebehoren en zou de site ieder jaar in 'bruikleen' moeten worden gegeven aan de gemeenten die dat jaar de koningin op bezoek krijgen.
Robin Kuipers
Verwonderd dat wij vorig jaar waren dat er nog geen 'officiele' site was op koninginnedag.nl, hebben wij besloten dat er in 2000 een site moest komen.Het primaire doel was dan ook om een leuke en informatieve site te realiseren.Aangezien het lange tijd onduidelijk was wie deze site zou maken en of alles op tijd af zou komen, zijn enkele grote content-items zoals een landelijke evenementen agenda komen te vervallen. Volgend jaar zal de site echter flink worden uitgebreid en zullen er wellicht ook een vrijmarkt en webcams op komen. Kleine rectificatie op bovenstaande artikel: we hebben spijtig genoeg nooit iets van Emerce mogen vernemen, geen mailtje en geen telefoontje. Het is dan ook lastig om commentaar te geven. groet, Robin Kuipers Man & Muis Computerconsult
rita
Wat betreft het commercialiseren van Koninginnedag ben ik vandaag iets tegengekomen dat mij echt te ver gaat. Het warenhuis hot -orange.com probeert de stad Amsterdam op 29 april te hernoemen naar hot-orange.com city. Door op allerlei plaatsen optredens te sponsoren en bedienend personeel rond een van de pleinen in hot-orange tenue te laten rondlopen. Waar haalt dit bedrijf de arrogantie vandaan om zich de naam toe te eigenen van een volksfeest dat al geweldig en ongeëvenaard was voordat Hot-orange.com zelfs nog maar bestond! Sorry, hot-orange, maar zonder jullie oranje prullen kan Amsterdam het ook wel, zo niet beter.