‘Marketeers conservatief met inzet van sociale media’
Facebook is er vooral voor privégebruik. Voor zakelijke doeleinden gaat de voorkeur uit naar Twitter. De relatief nieuwere kanalen als Pinterest en Instagram worden wel privématig gebruikt, maar nauwelijks voor zakelijke doeleinden. Dat blijkt uit onderzoek van WhizPR onder honderd Nederlandse marketeers.
Bedrijfsmatig delen marketeers met name tekstuele content (vijftig procent) en afbeeldingen (37 procent). Video wordt niet als favoriete soort content aangemerkt. Privématig geeft bijna de helft echter de voorkeur aan afbeeldingen. Tekst staat met 28 procent op een tweede plaats, gevolgd door video (16 procent).
Deze resultaten zijn voor WhizPR geen verrassing. Wel dat professionals zich niet meer aanpassen aan de voorkeuren die zij zelf hebben als het gaat om de bedrijfsmatige inzet van sociale media. Niet alleen welke platformen zij inzetten, maar ook in type content. ‘Dat Facebook en Twitter de voorkeur hebben is duidelijk, maar waarom worden kanalen als Pinterest en Instagram op zakelijk niveau niet veelvuldiger ingezet? Beeld wordt steeds meer gewaardeerd door gebruikers van social media. En deze kanalen lenen zich daar goed voor.’
Het PR bureau uit Wageningen heeft zelf lering getrokken uit het onderzoek. ‘De reis die we rond dit onderzoek hebben afgelegd is het verhaal waarmee we de klant beter kunnen adviseren.’
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Jeroen voor 't Hekke
Is het niet een beetje vreemd dat je het privé gedrag van een marketeer als maatstaaf neemt? Ik kan me namelijk voorstellen dat die anders social media gebruikt dan de gemiddelde zakelijke of privé gebruiker.
Patric Kint
Inderdaad een beetje een vreemd onderzoek. Wat is de echte insight eigenlijk?