Media Markt lanceert dynamische prijzen op winkelvloer
De Media Markt gaat de prijskaartjes in al zijn 33 Nederlandse vestigingen vervangen door e-readers, waarop de prijs en productspecificaties volledig geautomatiseerd kunnen worden aangepast.
Dat gebeurt op basis van een vergelijking met 25 concurrerende elektronicaretailers. In de toekomst zullen die prijzen ook gedurende de dag worden aangepast. Dezelfde methode wordt ook gehanteerd in de webshop.
‘De tijd dat klanten zelf prijzen moeten vergelijken, is wat ons betreft echt wel voorbij! Die taak nemen wij voor onze rekening’, zegt Barry van Ruiven, directeur Media Markt Nederland, in een verklaring. ‘Wij geloven dat winkels een goede toekomst hebben, in samenspel met andere kanalen zoals online en mobiel.’
Media Markt is een van de eerste retailers in Europa met dynamisch prijsbeleid. In de VS maakt supermarktketen Safeway er gebruik van. Het Britse Tesco experimenteerde er in 2012 mee en heeft elektronische labels in Hongarije gelanceerd. Er zijn inmiddels ook startups als Feedvisor die technologie hiervoor leveren.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
Paul Haarman
Je hoort veel over dynamic pricing, maar de wijze waarop MediaMarkt daar invulling aan geeft lijkt me de beste. Zo lang ze, wat mij betreft, maar niet de kant op gaan van dynamic pricing per individuele klant. Geen enkele klant wil immers het gevoel hebben dat zijn of haar buurman een lagere prijs aangerekend krijgt. Een real-time prijsbarometer zoals Media Markt die invoert vind ik een prima oplossing.
Hans de Ligt
Wel weer een flinke stap naar nog lagere marges, of komt dit uit de zaken van de fabrikant?
WouterF
Wat ook mooi zou zijn is als de prijzen van de concurrentie ook op het display verschijnen. Dan is het helemaal transperant en geloofwaardig. Ben benieuwd of dat er ook nog gaat komen. #mediamarkt #dynamischeprijzen #laagsteprijsgarantie
Serge
Mooie ontwikkeling, niet in de minste plaats voor de consument lijkt me.
ps: hash tags werken hier niet…..
Jeroen Bos
In Frankrijk werkt Carrefour al meer dan 5 jaar in veel hypermarkten met elektronische prijslables. Ik heb het zelf destijds meegemaakt dat er voor mijn ogen een prijs OMHOOG werd aangepast. Dus alleen maar lager is niet de insteek van MM, maar meer het optimaliseren. Het is al jaren bekend,( alleen de NMA doet er nog steeds niets aan ) dat elektronica fabrikanten retailers vaste verkoopprijzen opleggen. De voorbeelden hoef ik voor de kenners niet te noemen. MM zal echt zn prijzen verhogen als anderen dat ook doen. En in consumenten elektronica gebeurt dat dus regelmatig als een fabrikant weer eens boos is geworden. Het feit dat ze dit gaan doen vind ik persoonlijk wel een mooie stap voorwaarts, ook tav productinformatie. De volgende stap is het tonen van alternatieven voor het product. Ook dit is een bekend fenomeen, maar op de winkelvloer vervangt het verkopers, dus dat scheelt weer kosten. Als je dan ook nog de recenties van andere gebruikers van bijvoorbeeld kieskeurig integreert en vergelijkmogelijkheden met andere producten is het cirkeltje rond!
Gast
Dit is niet altijd in het voordeel van de klant hoor. Laatst nog een camera gezien bij de Mediamarkt. De volgende dag was deze 25 euro duurder.
Ektor
De Media Markt kan vanaf heden dus nóg gemakkelijker de prijzen aanpassen (lees: laten stijgen) net voor BTW- en vakantiegeld acties (excuses voor de inkopper). Verder een goede en logische zet die past bij de winkelformule en de ontwikkelingen binnen (e)commerce.
Sign
Zo’n slimme e-reader ziet natuurlijk ook dat je een product uit het schap pakt. Kan ‘ie onderweg naar de kassa nog mooi even de prijs omhoog doen…
Heimen
Het lijkt mij nog veel mooier als je ook reviews en alternatieven kunt zien op het prijskaartje. Volgens zal niet elke klant doorhebben dat deze prijzen dynamisch zijn. Vandaar natuurlijk ook de uitgebreide reclamecampagne van Media Markt.