Deel dit artikel
-

Meer respons bij Facebook? Betalen!

Officieel wordt het ontkend, maar het lijkt erop dat Facebook bewust een rem heeft gezet op het bereik van berichten, tenzij bedrijven of particulieren betalen.

In de Amerikaanse pers duiken steeds meer verhalen op over verminderde activiteit op Facebook. Particulieren die voorheen hordes volgers trokken, merken dat de aanwas minder wordt. Fors minder. Net als het aantal opmerkingen onder berichten en het aantal likes.

De New York Observer meldt dat de gemiddelde Facebookpagina nog maar vijftien procent van het totale aantal Likes bereikt. Wie de overige 80 tot 85 procent wil aanspreken, moet de portemonnee trekken. Een gesponsord bericht wordt namelijk  breder verspreid, via vrienden van vrienden. Daar verdient Facebook aardig wat geld mee: naar verluidt zo’n één miljoen dollar per dag.

Columnist Nick Bilton van de New York Times (ruim vierhonderdduizend volgers) constateerde de afname ook, en deed een experiment: hij betaalde Facebook zeven dollar om een bericht te promoten. Dat was meteen te merken: de interactie nam met duizend procent toe.

Bilton vermoedt dat Facebook onbetaalde berichten ‘wegdrukt’, al is niet duidelijk hoe. Bilton voelt zich niettemin ‘bij de neus genomen’, maar vermeldt wel dat Facebook precies het omgekeerde beweert: namelijk dat de respons op berichten van mensen die tienduizend of meer volgers hebben, met 34 procent is gestegen.

Wel geeft het netwerk toe dat de interactie over de brede linie wel is afgenomen door de mix van gesponsorde en reguliere berichten. Typische advertenties krijgen maar weinig Likes. Facebook heeft inmiddels zelf een reactie gepubliceerd en zegt dat de veranderingen te maken hebben met het aanpassen van algoritmen.

De irritatie over het sociale netwerk als te nadrukkelijke geldmachine, onder druk van prestaties die door beleggers worden afgedwongen, neemt echter zienderogen toe. De eerste afhakers zijn er ook al. Mark Cuban, eigenaar van de Dallas Mavericks, werd witheet toen Facebook aan hem voorstelde om drieduizend dollar te betalen om de volgende één miljoen fans te bereiken. Hij verhuisde prompt naar MySpace en Tumblr.

 

 

Deel dit bericht

9 Reacties

Bas van der Veeken

Het begint wel heel erg op te vallen nu. Kansen voor de alternatieven eens wat meer aan te spreken.

Wouter Kleinsman

Ik heb er eerlijk gezegd geen last van. Mijn klanten behalen momenteel nog steeds een bereik van zo’n 80%. Naar mijn gevoel vergeten mensen de Edgerank. Wat als Facebook de Edgerank heeft veranderd? Wat als we nog meer de interactie aan moeten gaan? …. Mijn gedachten: Kijk eerst naar jezelf en dan naar een ander.

Bob

FB moet wel onder druk van 100 miljard dollars die gemaakt moeten worden. Ze zijn nu iedereen in de hoek aan het zetten betaal of krijg minder! Dit zal resulteren in het langzaam afkalven van FB leden. Dag FB zwaai zwaai!

Erik

Ligt het aan mij, maar is dit niet ‘gewoon’ weer een nieuwe fase in de levenscyclus van weer een variant van een communicatieplatform ? De kater is waarschijnlijk, dat ook Facebook een vergankelijk platform blijkt. Ik verwacht om eerlijk te zijn een nog kortere relevante periode, in de levenscyclus van tumblr en de ‘opvolgers’.

Bernard Linden

Ik zie het probleem niet. Als de inkomsten hoger zijn dan de uitgaven op Facebook, dan doe je dat toch gewoon.

Danny

Dat gemiddeld genomen maar 15% van de fans wordt bereikt is wel erg laag. Als er dus zoals gezegd partijen zijn die 80% bereiken, dan zouden er ook partijen zijn die slecht een paar % nog maar bereiken.

Promoted post is in principe geen probleem, Facebook zal echter niet te ver door moeten schieten anders zullen er meer zoals Mark Cuban volgen…

Joeri De Bouvere

Vreemd dat sommigen denken of dachten dat Facebook gratis ging blijven, of dat Facebook het einde van de internetgeschiedenis is… momenteel wordt waarschijnlijk de eerste regels code van de opvolgers van de opvolgers van Facebook geschreven.
En dat is goed zo.

René

Als ik moet gaan betalen voor Facebook dan stop ik ermee, en eerlijk gezegd vindt ik de lay-out van mijn profiel ook niet meer zo geweldig zoals het was in het begin, dat begint nu toch wel een rommeltje te worden met al die reclame van film, muziek en like waar je niks mee hebt.

Gijs Vroom - Emerce

Het is eigenlijk logisch dat Facebook érgens geld wil verdienen – maar heeft ondanks de profiling en bekendheid van de likes nog steeds niet de prettige absoluut non intrusive manier van adverteren gevonden. Waar Google er bijna vlekkeloos mee wegkomt – waarschijnlijk doordat het publiek en adverteerder bij search in een andere modus zit, ontstaan er bij Facebook protesten – omdat het eigenlijk toch veel meer push reclame is – en dus ondanks die profiling en ‘afgestemde’ boodschappen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond