Nederlandse startup Fashiolista slaat aan in Brazilië
[Startup watch] Het Nederlandse initiatief Fashiolista, een soort Twitter voor mode, is een maand geleden gelanceerd als side project. Inmiddels kent de dienst 3.000 gebruikers, waarvan 90 procent uit Brazilië. “We hadden de aantallen gebruikers wat minder hoog ingeschat”, aldus medeoprichter Joost Nauta over de groeispurt van Fashiolista.
Modeliefhebbers kunnen bij Fashiolista items uit andere webwinkels aan een persoonlijk stijlprofiel toevoegen. Anderen kunnen deze stijlprofielen vervolgens volgen.
Een maand geleden ging de dienst open voor het grotere publiek. Nauta laat weten dat het ‘simpele’ concept nog geen verdienmodel heeft. “Als de eerste groei achter de rug is, gaan we richting een affiliatemodel.”
In eerste instantie hoopte Nauta de eerste paar maanden rond de 1.000 gebruikers uit te komen. “Maar het is geëxplodeerd. Deze groeispurt is veelbelovend, als het zo doorgaat gaan we snel richting de 10.000 gebruikers. Maar we wachten rustig af.”
Op dit moment zijn er zogezegd 3.000 leden, waarvan 75 procent ook actief is. Tien procent van de fashionistas, op de site fashiolistas genoemd, komt uit Nederland. De rest heeft het initiatief opgepikt na vermelding in een populair Braziliaans blad. “Er wordt ook veel over getwitterd. In het Portugees”, laat Nauta weten, die tegenwoordig regelmatig Google Translate erbij moet pakken.
Fashiolista piekte de afgelopen maand op 4.000 unieke beoekers per dag, maar blijft op dit moment steken op een gemiddelde van 2.500 bezoekers per dag. “Dat is niet extreem spectaculair, maar de activiteit is mooi om te zien.” Nauta somt op: “Ze blijven gemiddeld 17 minuten per bezoek en bezoeken dan rond de 25 pagina’s. Mensen volgen elkaar ook. Er zijn inmiddels gebruikers die al 150 volgers hebben.”
Hij vervolgt: “Het is als soort side project ontstaan. We proberen nu gewoon de boel in de lucht te houden en zien wel waar het naartoe beweegt. Maar er zit minder planning achter dan bij bijvoorbeeld YouTellMe.” Nauta lijkt een voorkeur te hebben voor startups in de mode- en shoppingwereld. Hij is een van de oprichters van YouTellMe, een social shoppingsite waar gebruikers producten kunnen delen met hun eigen sociale netwerk.
Nauta: “We zien dat de online fashion-initiatieven snel groeien. Vooral e-commerce is de aanjager. De online fashiomarkt groeit als kool, dat zie je terug in de social communities en de social shoppingsites. Er zijn allerlei initiatieven die elk weer op andere manier inhaken.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond