Deel dit artikel
-

Nieuwe advertentiedienst Yahoo in Nederland

Yahoo lanceert deze week in Nederland de dienst The New Sponsored Search. De nieuwe advertentiedienst, die als codenaam Panama had, moet concurreren met Google AdWords. Yahoo hoopt met de dienst nieuwe adverteerders te trekken en bestaande adverteerders een beter systeem te bieden.

The New Sponsored Search werd vorig jaar in de Verenigde Staten stapsgewijs gelanceerd. Deze week start de Europese uitrol, vertelt Pepijn Breijder, de hoogste man van Yahoo Nederland, aan Emerce.

Het platform is, zegt Breijder, ontwikkeld om campagnes beter te kunnen managen. "Het nieuwe advertentieplatform moet daarmee toegankelijker worden voor een grotere groep adverteerders." Het platform is daarnaast 'toekomstbestendig', wat betekent dat het schaalbaar is en ook kan worden ingezet voor vormen als mobiele marketing.

Voor een eerste groep Nederlandse adverteerders van Yahoo start de komende dagen de migratie naar de nieuwe dienst. Rond augustus moeten alle adverteerders van Yahoo die nu nog gebruikmaken van het huidige Yahoo-advertentieplatform, zijn overgestapt op het nieuwe systeem. Nieuwe Yahoo-adverteerders kunnen vanaf deze week campagnes aanmelden via The New Sponsored Search.

Adverteerders kunnen net als bij AdWords tekstadvertenties koppelen aan trefwoorden. De advertenties worden zowel getoond bij zoekresultaten als op sites van partners. In Nederland worden advertenties getoond bij resultaten van de zoekmachines van Yahoo en Microsoft Live Search/MSN. Het contract met Microsoft loopt nog tot halverwege 2008, zegt Breijder.

Omdat in Nederland de zoekmachines van Microsoft en Yahoo een relatief laag marktaandeel hebben, worden de meeste clicks op advertenties gerealiseerd via partnersites. Deze hebben, zegt Breijder, in Nederland een bereik van iets minder dan 70 procent, volgens de gegevens van Comscore. Yahoo werkt, in tegenstelling tot Google's AdSense, met een selectieve groep partnersites.

Binnen enkele minuten
Dat adverteerders met het nieuwe systeem straks binnen enkele minuten na aanmelding een campagne hebben lopen, is volgens Bas Wijnen, Sales Manager bij Yahoo Search Marketing Nederland, één van de belangrijkste verbeteringen vergeleken met het huidige advertentiesysteem van Yahoo. Nu moeten adverteerders bij aanmelding nog enkele dagen wachten voordat Yahoo een campagne heeft goedgekeurd. Andere verbetering is volgens hem dat de positie van advertenties niet alleen wordt bepaald op basis van het biedbedrag, maar ook op basis van relevantie. Het nieuwe advertentiesysteem kent verder een hele reeks nieuwe functionaliteiten, vergeleken met het oude Yahoo-systeem.

De adverteerder die een campagne wil aanmelden via The New Sponsored Search doorloopt dezelfde stappen als bij AdWords. In Amerika, waar adverteerders al ervaring met het systeem hebben, noemen veel gebruikers de interface van Yahoo gebruiksvriendelijker dan die van AdWords.

Naast de interface, verschilt het Yahoo-systeem op verschillende punten met AdWords. Een verschil is bijvoorbeeld de mogelijkheid die adverteerders hebben om met Geo Targetting te kiezen in welke provincies van Nederland ze een advertentie willen tonen.

Voor adverteerders die al campagnes hebben lopen bij andere advertentieplatformen, zoals Google AdWords, biedt Yahoo een handige tool. Adverteerders kunnen gebruik maken van een zogenaamde ‘converter', die een AdWords-campagne zeer eenvoudig omzet naar het Yahoo Platform.

Breijder verwacht dat de overgang naar het nieuwe systeem vlot verloopt in Nederland. "We hebben veel geleerd van de ervaringen in de Verenigde Staten."

 

Deel dit bericht

2 Reacties

adverteerder

Heel goed dat er meer concurrentie komt voor adsense van google. Zij gedragen zich echt schandalig zowel naar adverteerders als naar uitgevers. Zie de hoeveelheid klachten overal op het internet. Laten we hopen dat Google nu een toontje lager gaat zingen!

publisher

Wij willen een alternatief voor google adsense, we zijn google meer dan zat! Google gedraagt zicht schandalig tegen publishers en adverteerders. Er zijn al vele bedrijven kapot gegaan door google’s monopoliepositie..
Zou Emerce eens aandacht willen schenken voor een alternatief in Nederland voor adverteerders en uitgevers..? Vele mensen zoeken..maar kunnen niets vinden..Het wordt tijd voor concurrentie! Velen met mij willen van Google af.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond