OECD-richtlijnen voor e-commerce
Consumenten op het Internet moeten beter beschermd worden, vindt de OECD . De 29 aangesloten landen hebben daarom een aantal beschermende maatregelen opgesteld over onder andere foute bezorging van producten en bestrijding van fraude.
Hoofdmoot van het plan is om bestaande, offline beschermingsmaatregelen te vertalen naar het web. Online winkels dienen hiervoor duidelijke richtlijnen op te schrijven omtrent hun productketen en de bezorging ervan.
De OECD (Organization for Economic and Cooperative Development)is ook zeer duidelijk over het verbod op verkoop van persoonlijke gegevens. Daarnaast dienen online winkels een oplossing te definiëren voor klanten die hun artikelen niet gekregen hebben. De nieuwe maatregelen zijn niet wettelijk bindend, maar de landen hopen zo een handreiking te doen aan nationale overheden.
'Online consumenten moeten niet benadeeld worden of minder bescherming krijgen dan offline klanten', vindt Mozelle Thompson van de Amerikaanse Federal Trade Commissie . 'Geschillen moeten ook online uit de wereld geholpen kunnen worden.' In Nederland, waar angst voor webwinkels ook leeft, kunnen klanten alleen terecht bij de consumentenbond, maar ook daar zit geen wettelijke regeling achter. De bond is inmiddels wel met het Webtraderlogo begonnen, dat wordt toegekend aan winkels die alles goed op een rijtje hebben staan.
In Amerika zal dit jaar maar tien procent van de online bevolking zijn kerstcadeaus op het web kopen. Belangrijkste bezwaar is slechte klantenservice, late verscheping en niet werkende websites, ontdekte Jupiter . De OECD-richtlijnen zullen overigens geen invloed meer hebben op de kerstverkoop van dit jaar.
Bron: News.com
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond