“Omzet webvertising dit jaar naar 100 miljoen”
Vanavond zullen de prestigieuze Spin Awards worden uitgereikt voor de beste online reclame-uiting van het afgelopen jaar. Arno Otto, voorzitter van branchevereniging IAB Nederland , blijft positief over de Nederlandse webvertising, ondanks het achterblijven van de traditionele adverteerders en van technieken als rich media. Dit jaar zal volgens hem fl. 100 miljoen aan internetreclame worden besteed.
De Spin Awards zullen vanavond na afloop van het congres Internet Advertising 2000 worden uitgereikt. Een vakjury moet kiezen uit de volgende genomineerden:
– Dell, Receptenweb en Zonnet voor de beste banner;
– Adidas be better, de Nederlandse Opera en Murphy's bier voor de beste branding website;
– Ericsson Powermix, Ouders Online en alweer Adidas be better voor de interactieprijs;
– Nieuwe tijden nieuwe kansen (Newconomy), Monsterboard en Top Carrières (Dynamic zone) voor de crossmediaprijs.
De Spin voor de beste Internet Advertising Campagne zal dit jaar 'wegens onvoldoende kwaliteit' niet worden uitgereikt.
Jurylid Arno Otto, voorzitter van het Internet Advertising Bureau Nederland (IAB) en managing director van online advertentieverkoper Medianet , vindt de kwaliteit van de Nederlandse banner steeds beter worden. "Vorig jaar waren er eigenlijk maar twee banners een beetje leuk. Dan is dit jaar nog niet eens alles aangemeld, want er waren nog veel mooiere."
Ondanks de verbetering van de kwaliteit blijven vooral dotcommers adverteren op internet, zoals ook blijkt uit de aanmeldingen voor de Spin Awards. Volgens een klein onderzoek onder de leden van de Amerikaanse Association of National Advertisers (ANA) is het aantal bedrijven dat op internet adverteert slechts met 3% gestegen in vergelijking met vorig jaar. Ook de Nederlandse traditionele adverteerder heeft volgens Otto nog steeds veel schroom bij het adverteren op internet. "Wereldwijd gaat het aandeel in webvertising op het totaal van de reclamebestedingen richting de 3%, maar in Nederland zal dat rond de 1% liggen. Er gaan zulke hoge bedragen om, dat een percentage van 10% enorm veel geld is. Adverteerders zijn niet zo geneigd om in één keer 10% van hun budget over te gooien. Daarom hebben de dotcommertjes een extra voordeel op dit moment. De eerste die tandpasta gaat promoten op internet is een hele bink, want je zal zien dat die beter presteert dan de gemiddelde campagne. Dat hoef je niet meer te doen met een vacaturesite, want dan ben je nu al nummer 20."
Zoals veel van zijn vakgenoten gelooft ook Arno Otto dat de inkomsten uit webvertising enorm zijn toegenomen. Adviesbureau Price Waterhouse Coopers PWC onderzocht voor het IAB dat in 1998 zo'n 18 miljoen werd omgezet in deze markt. Otto: "Binnen twee weken worden de advertentie-inkomsten over 1999 bekend. Ze schatten ongeveer 35 miljoen gulden, maar dat lijkt me aan de lage kant voor dat jaar. In 1998 waren Amerikaanse partijen als DoubleClick en 24/7 nog niet in Nederland. Er werd toen al wel bij hen geboekt maar die inkomsten gingen naar het buitenland. Dat is nooit meegerekend met die 18 miljoen." Voor dit jaar verwacht Otto zelfs omzet van 100 miljoen.
Nederland loopt volgens de IAB-voorzitter niet achter in de trends op het gebied van online advertising. "In Scandinavië en Amerika hebben ze twee jaar lang rich media geweldig gevonden en daarna zijn ze overgegaan op sponsorships. In Nederland zijn we wat later begonnen, en daar wordt dat tussensegment van rich media overgeslagen." Na de zomer zal volgens Otto wapvertising – reclame over WAP-telefoons – toch echt moeten doorbreken. Hij is daarbij bijzonder positief over de voordelen voor adverteerders. "Je hebt een goede doelgroep te pakken. Adverteerders vinden het prettig dat ze bij WAP weer kunnen targeten op de jongere hoogopgeleide man, zoals het aanvankelijk ook bij internet was."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Pieter Rotteveel
Na de zomer zal volgens Otto wapvertising – reclame over WAP-telefoons – toch echt moeten doorbreken.Ik heb hier toch mijn twijfels over: Laat eerst maar de doelgroep die de waptelefoon bezit groeien (ondanks onderzoeksvoorspellingen). Er moet natuurlijk wel naar iemand geadverteerd kunnen worden.pieterrotteveel@hotmail.com