Deel dit artikel
-

Omzetgroei voor webwinkels Coolblue en Takeitnow

Online retailers Coolblue en Takeitnow hebben vorig jaar goede zaken gedaan. Coolblue zag de omzet toenemen van 8,7 naar 16,4 miljoen euro. De omzet van Takeitnow steeg met 58 procent naar 4,8 miljoen euro. Beide partijen claimen winstgevend te zijn, maar winstcijfers worden niet gegeven.

Coolblue, de onderneming achter webwinkels als PDAshop.nl, Digicamshop.nl en Mp3man.nl, zag in 2004 de omzet met ruim 88 procent zien toenemen. Het afgelopen jaar kwamen de verkopen uit op 16,4 miljoen euro. In 2003 bedroeg de omzet nog 8,7 miljoen euro. Het bedrijf dat met negen webwinkels actief is in Nederland en België is volgens de eigenaren sinds de oprichting in 1999 winstgevend.

In 2004 werden ruim 182.000 artikelen besteld, waarvan het merendeel bestond uit PDA’s, digitale camera’s en accessoires. Pieter Zwart van Coolblue verwacht dat dit jaar de omzet de 25 miljoen euro zal passeren. Het aantal webwinkels zal dit jaar worden uitgebreid in Nederland en België. Om klanten beter van dienst te zijn zullen nieuwe servicepunten worden geopend in Antwerpen en Amsterdam. Ook verwacht Zwart een sterke groei van de vraag naar mobiele toestellen.

Takeitnow zag de omzet in 2004 uitkomen op 4,8 miljoen euro, een groei van 58 procent. Het bedrijf claimt tevens voor het zesde achtereenvolgende jaar winstgevend te zijn. “De brutomarge ligt al enkele jaren stabiel rond de 8 procent. De sterke omzetgroei stelt ons in staat de organisatie verder te versterken in 2005”, aldus managing director Otto van Bentum van Takeitnow. Het aantal orders is gestegen met 62 procent tot circa 11.000 orders, wat betekent dat de gemiddelde orderwaarde ongeveer gelijk is gebleven op 436 euro.

Over de eerste helft van 2004 lag de omzetgroei nog beduidend hoger, op ongeveer 83 procent. “De groei over de tweede helft van 2004 pakte iets lager uit dan verwacht door de ingrepen van het kabinet, met name het wegvallen van pc-privé. Ook generiek werkte het gesomber op Prinjesdag negatief door. Maar we mogen natuurlijk allesbehalve ontevreden zijn over de formidabele groei die is gerealiseerd. Voor 2005 zien we nu al de eerste tekenen van een even stevige groei”, aldus oprichter (en hoogleraar e-commerce) Martijn Hoogeveen van Takeitnow. “We groeien veel sneller dan de thuiswinkel-branche als geheel. Door verdere kwaliteitsverbeteringen in content en het e-commerceplatform denken we voor nieuwe groei-impulsen te kunnen zorgen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond