Online handel gebruikte auto’s populair bij dealers
Bijna de helft (48 procent) van de Amerikaanse autodealers gebruikt het internet om gebruikte auto's op te kopen. Een jaar geleden was dat nog maar twaalf procent. Dat blijkt uit onderzoek van Q2 Branding Intelligence .
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Autodaq, een leverancier van internet-gerelateerde software en diensten.
De dealers geven in het onderzoek aan het internet vooral te gebruiken omdat dit hen tijd scheelt in het localiseren van gebruikte auto's. Q2 stelt dat veertig procent van de dealers het localiseren van gebruikte auto's als een probleem ervaart. Uit een enquête onder 250 dealers bleek 98 procent een eigen website te hebben, een stijging van vier procent vergeleken met vorig jaar.
Eerder onderzoek van Gartner toonde aan dat het slechter is gesteld met de online handel in nieuwe auto's. Tweederde van de dealers bleek het internet vooral als een bedreiging te ervaren. Ook blijft het aantal consumenten dat online een auto koopt volgens Gartner zeer klein. In de VS gaat het om drie procent van alle verkochte auto's, in Duitsland om 1,6 procent.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Edwin Noordermeer
Als technische bouwer van nederlands best bewaarde e-commerce succes verhaal, de marktplaats fleetselect.nl, de b2b marktplaats voor ex lease auto's, kan ik dit artikel alleen maar onderstrepen. De in nederland duizenden verkochte auto's via de marktplaats zijn daar het bewijs van. Op de marktplaats ontmoeten lease maatschappij en autodealer (vraag en aanbod) elkaar. De lease maatschappijen heeft een nieuwe effectief verkoopkanaal naar de dealers en de dealers hebben een prima zoekmedium voor jonge gebruikte auto's. Niet voor niets is de slogan van onze opdrachtgever "Voordelig en risicoloos personenauto's inkopen zonder uw automobielbedrijf te verlaten" Naast het faciliteren van een grote vraag en dito aanbod is kwaliteits waarborging van de auto een belangrijke toegevoegde waarde van de marktplaats. Men lost dat op door onafhankelijke partijen zoals Hofka en Gefco een "apk" keuringsrapport per auto op te laten stellen. Hofka beoordeeld de techniek, Gefco de krassen en deuken (met foto's). Naast de logistieke afhandeling geeft de marktplaats ook garantie op de auto. De kwaliteitsrapporten worden samen met alle details gegevens over de auto airco/kmstand/interieur etc.ect ) op internet gepubliceerd en daarmee staat de auto "te koop op internet". Natuurlijk wordt het zoeken van de dealer vergemakkelijkt met een favourieten melding. Maar we gaan verder dan dat. Op het moment dat de dealer een auto heeft gekocht kan hij direct en automatisch op zijn website te koop staan. Het artikel onderstreept het bestaanrecht van de b2b automotive marktplaats. En daar zijn wij als bouwers best blij mee.