Ontslagen bij Autobytel Europe

Autobytel Europe gaat de organisatie sterk verkleinen, van de 14 medewerkers zullen er nog slechts 3 overblijven. De koepelorganisatie die de verschillende Europese sites ondersteunt is minder nodig, omdat plannen voor Europese expansie op een laag pitje zijn gezet. Voor de Nederlandse site verandert er niets, aldus Autobytel.
De Europese koepelorganisatie is gevestigd in Almere en heeft ten doel om de technische infrastructuur voor de diverse Autobytel-sites in Europa te verzorgen. Verder is deze ook verantwoordelijk de expansie in Europa. De neergang in de internetwereld heeft echter een streep getrokken door de expansieplannen, zegt ceo Max Rens van Autobytel Europe. "De wens van Autobytel is om dit jaar nog winstgevend te worden, dat zorgt ervoor dat er op kosten bezuinigd gaat worden."
Dit betekent niet alleen ontslagen op het Europese hoofdkantoor, waar 14 vaste krachten en 6 tijdelijke krachten werken. De laatsten zijn verantwoordelijk voor de IT en blijven verbonden aan Autobytel. Ook zullen activiteiten in Zuid-Europa op een laag pitje worden gezet. Rens: "Plannen om in Italië te starten worden niet doorgezet." De site in Spanje is al op non-actief gezet. "De licentiehouder daarvan, een venture capitalfonds, had geen zin om nog meer geld te investeren."
Voor de sites in Noord-Europa, waaronder Nederland, hebben de maatregelen geen gevolgen. Ook de plannen om in Duitsland te starten zullen worden doorgezet, zegt Rens. Met het personeel dat moet vertrekken bij het Europese hoofdkantoor is een regeling getroffen waar ze allen mee hebben ingestemd, aldus Rens.
Autobytel had in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 16,7 miljoen dollar en een nettoverlies van 4,1 miljoen dollar (0,20 dollarcent per aandeel). Dat was een hoger nettoverlies dan in het voorafgaande kwartaal (nettoverlies 3,3 miljoen dollar, 16 dollarcent per aandeel), maar een verbetering ten opzichte dezelfde periode in het jaar ervoor (nettoverlies 8,1 miljoen dollar, 42 dollarcent per aandeel). Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers eind april voorspelde Autobytel winstgevendheid in het derde kwartaal van dit jaar.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Gosse AdB
NEDERLANDTot een paar maanden terug, werkend bij een auto importeur, heb ik initiatieven van bedrijven als Autobytel en OneSwoop en collega merken met argusogen gevolgd. Autobytel leek een sterke propositie te hebben:* Duidelijke en snelle offertes* Internationaal, waardoor in 2002 mogelijkheden ontstaan door het afschaffen van de Block Exemption* Werken met dealers wat betrouwbare levering garandeert, in ieder geval in de perceptie van de klant…. Het probleem is echter, zeker in Nederland, dat kopers nog steeds moeten onderhandelen over de inruilprijs van de oude auto. Het 'krasje-deukje' verhaal wordt door dealers veel gebruikt om de marge van de totale transactie op te schroeven. Een oplossing hiervoor zou door een grote groep potentiële kopers zeer gewaardeerd worden. Onderzoek wijst namelijk uit dat het onderhandelen bij de aankoop van een auto als het meest negatieve aspect wordt ervaren. 'Je wordt toch altijd genaaid.' Een vaste en eerlijke inruilprijs in combinatie met een aantrekkelijke korting zal veel kopers over de streep trekken. Ik denk dat Autobytel nog steeds goede kansen heeft. Alleen de Nederlanse marketing communicatie is pet. SPANJEWel een beetje jammer dat de europese expansieplannen zijn teruggedraaid. Juist in Spanje, waar de internetpenetratie nog sterk toeneemt onder andere door inbellen met een flat-rate ('tarifa plana' van Terra) lijken de kansen groot. De economie groeit daar nog steeds hard en het inruil-probleem speelt daar veel minder dan hier. Vroeger kon je in Spanje aan het kenteken zien uit welke provincie een auto kwam. Dat had nadelen: een auto uit een andere provincie was vaak een gewild object voor nationalistische vandalen. Met de nieuwe kentekens valt dit probleem weg en kunnen (sterke) locale dealers met behulp van Autobytel nationaal verkopen. Door de toename van volume kunnen zij een nog aantrekkelijker prijs neerzetten. Zeker in Spanje is genoeg VC geld te vinden. Het business plan moet dan wel realistisch zijn en niet meer gebaseerd op de verwachtingen van een halfjaar of meer terug….. Zoek een andere VC. De kansen liggen er.