Deel dit artikel
-

Operators schermen mobiele portals niet meer af

De Nederlandse mobiele operators gaan hun mobiele portals minder afschermen. Dat hebben ze afgesproken in een samenwerkingsverband (OMI) waarin ook partijen als De Telegraaf, Endemol, Logica CMG en Unilever zijn vertegenwoordigd. “Mobiel internet moet net zo toegankelijk zijn als het vaste internet.”

De mobiele operators hebben de ontwikkeling van het mobiele internet lange tijd belemmerd door 'drempels op te werpen voor vrije toegang tot het mobiele internet', vertelt Chris Bannink, lid van de stuurgroep OMI, aan Emerce. De operators wilde de mobiele internetter het liefst in ‘eigen omgeving' houden, dus op de eigen mobiele portal.

Een voorbeeld is Vodafone. Binnen Vodafone Live, de portal van de operator, mogen sites niet linken naar andere mobiele sites. De Telegraaf mag bijvoorbeeld geen link plaatsen naar GeenStijl, waar de krant zelf mede-eigenaar van is. De reden: GeenStijl is een site die buiten de Vodafone Live omgeving valt. Ook banners of Google AdWords zijn niet toegestaan voor de sites binnen Vodafone Live. Wie klikt op een AdWords-advertentie, verlaat immers de Vodafone Live omgeving.

"Binnen de mobiele omgeving van een provider bestaan hele strikte regels voor contentpartijen," vertelt Bannink, die naast zijn rol bij het OMI werkzaam is bij Logica CMG als management consultant. Mobiele internetters worden niet gestimuleerd buiten de portals te gaan surfen, het open mobiele internet op. Bij Vodafone betalen gebruikers binnen de portal 25 eurocent en buiten de portal 75 cent per kwartier.

Lange tijd dachten de operators dat ze door het afschermen van hun portals meer geld zouden verdienen aan mobiel internet, vertelt Bannink. De operators delen in de inkomsten van de contentpartijen die met een mobiele site een plekje hebben binnen een portal. "Dit model werkt averechts," zegt Bannink. "De operators zijn tot het inzicht gekomen dat gebruikers juist vrij toegang tot internet willen. Dan gaan ze pas meer gebruik maken van het mobiele internet."

Wereldbol
Eén van de concrete afspraken die binnen het OMI is gemaakt, is dat de operators gebruikers de mogelijkheid geven om via hun mobieltje ‘vrij te browsen.' Het open surfen kan op de meeste toestellen al door op een ‘wereldbol'-icoontje in een menu te klikken.

De deelnemers aan OMI hebben ook andere afspraken gemaakt. De groep deelnemers aan het OMI, een initiatief van de Rabobank, is de laatste tijd overigens flink gegroeid. Ondertussen zijn partijen als RTL Nederland, MTV, Ilse Media, Endemol, Logica CMG, De Telegraaf, Unilever en de Consumentenbond aangesloten. Alle Nederlanders mobiele providers doen mee.

Alle operators hebben besloten om mobiel internet voor een vast maandelijks bedrag aan te bieden, zegt Bannink. Een mobiele beller betaalt nu gemiddeld zo'n tien euro per maand voor onbeperkt mobiel surfen. Bedragen verschillen per operator. "Prijsafspraken zijn natuurlijk niet toegestaan," aldus Bannink.

Mobiel.merknaam.nl
Op dit moment werken de portals van de providers elk met een eigen programmeertaal. Binnen het OMI is nu afgesproken om nu nog maar met één taal te werken, namelijk XHTML. Dat is een belangrijke winst voor contentpartijen die nu een pagina nog maar in één taal hoeven ‘aan te leveren.'

Een andere afspraak die de partijen hebben gemaakt is om te komen een uniforme url, namelijk ‘mobiel.merknaam.nl'. "Dat is de nieuwe standaard die elke contentpartij in ieder geval gaat aanbieden. Het is ook verstandig om bijvoorbeeld 'dot mobi' te regelen" aldus Bannink.

Om bezitters van een toestel met de mogelijkheid om mobiel te internetten ‘een handje te helpen bij het configureren van de juiste instellingen', is het straks mogelijk om een sms'je te sturen naar één provider-onafhankelijk nummer, waarna een toestel automatisch wordt geconfigureerd.

 

Deel dit bericht

28 Reacties

Chris Bannink

In aanvulling: Vodafone heeft deze week flat fee mobiel internet geintroduceerd voor 9,50 en een goeie off portal google search. Zie http://www.vodafone.nl/googlesearch. Hulde!

arie

Het heeft 3 jaar gekost, maar eindelijk dan toch. De walls van de gardens zijn geslecht!

Anne

Een goede ontwikkeling, en voor zover ik begrijp lopen wij in Nederland met dit soort afspraken en initiatieven voorop. Hoewel natuurlijk niet alleen de operators veelvuldig gebruik in de weg staan (of eigenlijk moet ik zeggen 'stonden', gezien deze nieuwe afspraken), ook de contentpartijen spelen een rol. Veel websites zijn nog niet geschikt voor mobiele weergave (hand in eigen boezem: waaronder de mijne). Hier ligt nog een leercurve die doorlopen moet worden.  Ben benieuwd…zal mobiel internet straks vast internet gaan vervangen?

Stijn

** Zeer belangrijke ontwikkeling dat: 1. alle operators een flat fee aanbieden2. de ?walled garden portals? verdwijnen ** Snap de keuze van mobiel.merknaam.nl niet1. het zijn veel extra keystrokes2. het is een nederlands woord, het web is internationaal! 3. suggestie: maak dan mobi.merknaam.nl de standaard4. mobi wordt of is al de wereldwijde standaard (als mobi.merk.nl of merk.mobi)5. voorbeelden van grote merken op .mobi- Telegraaf.mobi- ING.mobi- MSN.mobi- Vodafone.mobi- BMW.mobi- En zo nog duizenden anderen6. de investeerders van .mobi gaan dit binnenkort ook gebruiken en marketen- Google.mobi- Visa.mobi- Microsoft.mobi- Live.mobi- En nog veel meer?

Rick

Fantastisch. Ruim meer dan 12 jaar nadat de gesloten netwerken van Compuserve, AOL, MSN en wat dies meer zij hun walled gardens af moesten breken komen ook mobiele operators na veel gerammel aan de poort tot dit schitterende inzicht. Briljant… het kwartje is zo lang onderweg geweest dat 'ie in de tussentijd is afgeschaft, maar hij is dan toch eindelijk gevallen. Alhoewel ik blij ben dat het eindelijk zo ver is, kan ik de OMI-deelnemers er niet echt van harte mee feliciteren. Velen van hen hebben het probleem immers mede veroorzaakt door zich in eerste instantie in te kopen in deze walled gardens in de hoop de concurrentie een stapje voor te zijn, in plaats van de telco's te vertellen dat ze een eindje konden gaan wieberen met hun megalomane wereldvreemde plannetjes. En ook vandaag de dag zijn een aantal van deze toko's nog steeds vrolijk bezig met andere walled garden producten van kabelboeren, set-top box fabrikanten etcetera. Blijkbaar is men erg hardlees als het gaat om de economische (en maatschappelijke) voordelen, om niet te zeggen noodzaak, van een open architectuur.

GeMulder

Keep it simple! Voor mobiel internetten gebruik je .MOBI De enige echte mobiele standaard! Het advies "verstandig om te gebruiken" zorgt wederom voor de nodige verwarring.

Einder

Leuk verhaaltje, maar het betekent niet dat de operators elkaar niet proberen dwars te zitten. Met mijn KPN i-mode telefoontje, in december gekocht, kan ik met mijn debitel-vodafone abonnement nog steeds geen MMS versturen. Dat kan pas wanneer ik zou overstappen op een KPN-abonnement. Onbegrijpelijk.

PanMan

Vodafone's "onbeperkt" internet heeft een limiet van maar 50 Mb. Dat is bijvoorbeeld maar een paar uurtjes radio: bij andere partij is 1 Gb normaal…mobi gaat het niet worden, denk ik. Veel internationale partij gebruiken m.domein. Natuurlijk hebben ze allemaal een .mobi geregistreerd, omdat het niet veel kost en problemen kan voorkomen, maar ik zie ze zelden geadverteerd. Bovendien is .mobi een rare, half-corrupte organisatieWel goed nieuws dat de muren eindelijk verdwijnen!

Peter

Ik vind dat het nogal overdreven word.Eigenlijk is mobiel internet net zo vrij als internet in het algemeen.-Operator zet settings op toestel om toegang te verlenen (ISP Rol).-Plaats default homepage in toestel (dit gebeurT veelal bij installatie cd's van de huidige CP's) -Voor de contentproviders hebben ze goede tools beschikbaar gesteld zoals guidelines (dat de betreffende sites goed toonbaar en herkenbaar zijn op het toestel)- Billing faciliteiten Wat je nu gaat krijgen is dat contentpartijen zoals Jamba, Blinko ook via mobiel internet de consument gaat afzetten (abo's a 4.50 per week) De consument is nog steeds vrij om naar ieder willigkeur adres te gaan surfen dmv: Ga naar webadres (meeste standaard browser) en ze zitten in de open wereld. Het is voornamelijk de onkunde van de consument dat ze dit niet doen en de onkunde van de contentproviders die veelal of geen goede mobiele pagina hebben en/of geen goede algemene toestelherkenning dat als de consument bijvoorbeeld emerce.nl intikt geen mobiele pagina te zien krijgt. OMI is voornamelijk opgezet voor de contentproviders, ze vergeten de voornaamste rol, educatie geven aan de consument dat ze bekend worden met mobiel internet. Operators hebben die rol wel al die tijd vervuld. Ze hebben iniatieven in de markt gezet (vodafone live, imode) om surfen op mobiel makkelijker te maken.Waren deze iniatieven er niet, dan had de consument uberhaupt niet mobiel internet ontdekt. 

GeMulder

@panman: Zou je de opmerking over .mobi kunnen funderen? mTLD is de enige extensie die het initiatief heeft durven te nemen om "mobiel internetten" gestructureerd op de rails te krijgen; Elke dag profiteren duizenden developers van de gratis tools die door mTLD beschikbaar zijn gesteld en zien we dat de .mobi trein doordendert als nooit tevoren. Het tegengestelde van jouw bewering zien we juist gebeuren: Grote partijen hebben zich in eerste instantie door hun webdevelopers een subdomein laten aanpraten(lekker makkelijk), maar zien nu in dat dit marketingtechnisch een zeer ongelukkige keuze is geweest en zijn blij dat ze de .mobi alsnog hebben kunnen vastleggen OM TE GEBRUIKEN(Telegraaf.mobi, Startpagina.mobi, etc.) Je gaat toch niet adverteren met mobiel.naam.nl, etc. en laat al die arme gebruikers dit soort moeizame namen intoetsen op hun mobieltje. De partijen die er echt toedoen en hier onderzoek naar hebben verricht zie je steeds meer overstappen op .mobi in hun uitingen. Goede voorbeelden hiervan zijn BankofAmerica http://www.bofa.mobi(20 miljoen klanten), http://www.paramount.mobi, http://www.bonguorno.mobi, http://www.deutche-bank.mobi, http://www.derspiegel.mobi, http://www.barclays.mobi maar ook de italiaanse politie en brandweer http://www.poliziadistato.mobi en http://www.vigilfuoco.mobi Na maandenlang gedegen onderzoek zullen wij (www.mobiconcept.nl) onze toekomstige klanten in combinatie met onze concepten in ieder geval een .mobi domein adviseren en voorzien we een grote toekomst voor deze extensie! Hopelijk staat de redactie mij toe een recente email van mTLD mee te zenden en hiermee de professionaliteit van de organisatie aan te tonen: Hi, This is the first dev.mobi ( http://dev.mobi ) newsletter – the newsletter of the world's most exciting mobile development community. This particular issue is to update you on some of the things we've changed recently on dev.mobi WORLD CLASS ARTICLES We've been adding a lot of new content to the site. One of the main things we've added recently is an online version of our Mobile Web Developer?s Guide Part I ( http://dev.mobi/node/197 ) – you can now browse the full contents of this book (in valid HTML!) here: http://dev.mobi/book  We hope that you can help us with Part II of this guide, which will be authored interactively on dev.mobi in the coming months. Check our blog for more details: http://dev.mobi/blog/1  You will also begin to see a lot more content from around the world. The mobile web is inherently more global in nature than the PC web so we're keen to get perspectives on this from as many places as possible (if you'd like to contribute, please let me know) Some other examples of our content include mobilizing the key CMSsystems: * Drupal ( http://dev.mobi/node/153 )* Typo3 ( http://dev.mobi/node/50 )* WordPress ( http://dev.mobi/node/78 ) WEB DEVELOPER CERTIFICATION Prove what you know! Being a certified mobile web developer shows your clients and employers that you have specialized knowledge in mobile web development ? not just for .mobi sites. Find out more at http://dev.mobi/node/223  For a limited time, dotMobi and its certification partner, Prometric, are making certification available at an introductory price of US$195 (regular price $250). Visit http://prometric.com/dotMobi/ to sign up. EASIER NAVIGATION One of the big problems with the dev.mobi was finding the content on the site. Sure, if you knew what to look for you could find things but we needed a better discovery mechanism. Enter tag clouds: we now have two mechanisms to make the content easier to find. * Article TOPICS cloud: this cloud lists some key topics that we think people will be looking for e.g. Content Adaptation, Tools, Device Detection etc. Think of this as a "file-under" designation for each piece of content* Article TYPES cloud: this cloud is independent of the topic of the article and instead lets you look for content by type e.g. Feature Article, Reference Material etc. The site search works as before, of course. We've also added some news rivers to the front page so that returning visitors can quickly get a feel for what is new on the site. BETTER MARKUP Here at dotMobi we endeavour to keep our markup clean — HTML zealots may have noticed that dev.mobi is now fully valid HTML according to W3C's Tidy, except where the contents of embedded articles or snippets don't themselves validate (and we're working on cleaning these up.) A NEW MOBILE INTERFACE Previously we used to redirect the user off to a whole different server for the mobile UI. This was a bad practice. What we've now done is create a module for our own CMS engine (we use Drupal) which recognises a mobile device's request on every page and sends a different theme accordingly. Read more about it here: http://dev.mobi/node/280  We're also eating our own dog food: most of the pages seem to sail through ready.mobi with 5/5, but I'm sure a few don't yet. CURVY CORNERS We resisted initially but we gave up — you can't re-skin a site these days without adding curvy corners! NEW PROFILE INFORMATION We have added some additional options to the profile section of dev.mobi to enable us to communicate better with our users and help our members promote their sites and services. Please take a moment to review your profile on dev.mobi and update any required details. You can view these changes by clicking on My Account -> Edit -> Your Subscriptions One particular change that may be of interest to you is a new section that lists any mobile domains (websites) that you may be responsible for. By adding domains to this field you can ensure that your sites will be crawled by us as candidates for inclusion in our directory of mobile-friendly web sites, which is coming soon. To help grow your business you can now also add information regarding services that you or your company offers. We will soon enable people to search the user database on these fields and communicate with you via a web form. This may help you promote your mobile business around the world, especially if you are a certified dotMobi developer( http://dev.mobi/node/223 ) This is a once-off email to tell you about this change — if you do not wish to receive further emails like this, simply uncheck the the "Receive dotMobi newsletters" and "Receive dev.mobi newsletter" in your profile on dev.mobi. We love to hear your feedback. You can email us any time or leave comments on http://dev.mobi/forum  –Regards,Ronan CremindotMobi 

Mniek

Nadat de providers van het reguliere internet het licht hebben gezien, nu eindelijk ook de providers ! Het heeft even geduurd, maar het is er toch van gekomen. Maar laten we het aub simpel houden: .mobi als extensie voor de mobiele internetsites. Duidelijk herkenbaar, goed schrijfbare taal en geschikt voor alle toestellen. Simpel maar doeltreffend geldt ook voor de websites die worden aangeboden op het mobiele internet. http://www.mobipagina.mobi is een goed voorbeeld, ook de subs kun je bijvoorbeeld los van elkaar bookmarken. Ben benieuwd naar de snelheid van de rest van de ontwikkelingen op dit gebied.

Nicolaas

Uiteindelijk gaat het om de eindgebruiker. Het moet niet uitmaken of deze nu naar een .nl, .com of ander extensie van een bedrijf surft. En al helemaal niet mobiel.domeinnaam.nl of zo. Bedrijven moeten er gewoon voor zorgen dat hun .com en .nl of wat dan ook sites ook mobiel aankunnen. 'Device-independency' dus. Passend in het crossmedia-denken. Het probleem met .mobi is dat het suggereert dat mobiel Internet iets anders is dan het 'gewoon' Internet, een apart gebied, quod het non zou moeten zijn. Positief is dat .mobi in de markt 'awareness' creeert voor mobiel Internet en een richtlijn biedt voor ontwikkelaars en content providers. En in India is het razend populair. Ter info: mobiel Internet is daar voor de meeste mensen de enige mogelijkheid toegang tot Internet te krijgen. Dus ik wens de .mobi beweging als mobiele Internet promotor veel succes maar mijn eigen sites zal ik gewoon (ook) onder .com, .nl (.eu? moesten we ook allemaal hebben een paar jaar geleden) zowel via Internet als mobiel bereikbaar maken om het mijn klanten zo makkelijk mogelijk te maken.

Bram

Ten aanzien van de domein-benoeming het volgende:.mobi zal ook een hoop typen worden, want hoe kom je om de Nederlandse site van bijvoorbeeld microsoft.mobi of pepsi.mobi? Als beste gewoon instellen dat je bestaande domein naar de juiste site doorlinkt.. het herkennen van een mobiel zal niet het moeilijkste zijn, al meldde Rabobank tijden ICTDelta dat het hun bestaande website nogal vertraagde. Merken als Bol.com zitten niet te wachten op Bol.mobi, dus laat die jongens lekker doorlinken naar de mobiele site, en anders maar mobiel.bol.com.. al zal dat uiteindelijk niet de URL zijn die je wilt communiceren

Stijn

–> Bram mobiel.bol.com.. al zal dat uiteindelijk niet de URL zijn die je wilt communiceren <– Inderdaad en daar komt .mobi weer kijken… Het communiceert gewoon zeer makkelijk en duidelijk! Vandaag op planet.nl staat een interview met de voorzitter van het OMI: Paul Brackel. Hierin staat nogmaals dat .mobi de standaard wordt, lees: ====Wat de url betreft stelt OMI voor om stap-voor-stap te werken aan de overgang van http://www.merk.nl naar http://www.merk.mobi. Omdat .mobi internationaal is, moet dat domein dan nog wel vrij zijn.  http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=846757/sc=1e5493 ==== Zoals eerder al aangekondigd, is de keuze van het OMI als volgt. Citaat uit mail van Paul Brackel naar mij: =========== OMI kan niet uitsluitend dotMobi adopteren en heeft een soort drietraps raket voor de keuze mobiele domeinnamen: Voorkeur: 1) rerouten van gangbare domein (telegraaf.nl) naar server met mobiele content2) toepassen .mobi indien mogelijk 3) Als 1 en 2 niet van toepassing zijn 'mobiel.naam.nl'  Paul BrackelVoorzitter OMI =========== Allemaal aan de .mobi dus! Meer info: http://www.dotMobiz.com

Robin

@Peter "Het is voornamelijk de onkunde van de consument" "Als de gebruiker het niet kan vinden, is het er niet" luidt een mooie stelregel uit de bruibaarheidsleer. Mobiel Internet zit vaak nog erg verstopt; is het niet op de telefoon dan is het wel bij de provider. En als ze het al kunnen vinden, dan werkt het niet of half. Het is mede aan de arrogantie van de branche -en met name de providers- te danken, dat mobiel internet niet/nauwelijks wordt gebruikt. @ Peter 2 "OMI is voornamelijk opgezet voor de contentproviders, ze vergeten de voornaamste rol, educatie geven aan de consument dat ze bekend worden met mobiel internet. Operators hebben die rol wel al die tijd vervuld." OMI richt zich op de branche en niet de eindgebruikers. Het idee achter OMI is uiteindelijk om mobiel internet zo toegankelijk te maken als het gangbare internet. In die open wereld zorgen de contentpartijen/adverteerders zelf wel dat hun (beoogde) klanten naar hun .mobi-sites gaan komen. Nu is dat vaak nog lastig en mondt in een advertentie uit in de trant van: "Heeft u een Nokia XYZ t/m GHI of Samsung 123 t/m 789 kom dan op oneven dagen met volle maan naar onze .mobi site* *NB Geldt niet voor klanten die Provider Life! hebben, Portal X gebruiken en/via Y-mode surfen…." Als de operators deze 'rol' wel zouden hebben ingevuld, is dat tot nu toe niet erg succesvol geweest, nietwaar? Nu de barrieres geslecht lijken te gaan worden, lijkt de weg eindelijk vrij te komen voor een succesvolle omarming van mobiel Internet door alle partijen. Nu maar hopen dat het niet te laat is…  

Bram Boertjes

@Stijn: Het merk is Bol dot Com… dan kun je niet je merk omgooien naar Bol dot mobi omdat je toevallig met je mobiele telefoon naar het Web gaat. Persoonlijk vind ik dat de techniek gewoon moet zorgen dat bij oproepen van bijvoorbeeld telegraaf.nl er gekeken wordt met welk device en browser je de site benaderd en dan server-side de juiste content en opmaak serveren. Voorstel vanuit OMI is dan ook om te zorgen dat Bol.com (of welke bekend online merk dan ook) redirect naar de juiste omgeving. En richting consumentenpromotie is binnen alle deelnemers aan OMI (meer dan 20 partijen) voorgesteld om mobiel.autoweek.nl te gebruiken als teken dat je met je mobieltje naar het internet kan. En ook al heeft Telegraaf meerdere domeinen, ik denk dat telegraaf.nl / telegraaf.mobi en mobiel.telegraaf.nl op je mobieltje toch bij dezelfde site terecht komen. 

Rick

Vandaag in het nieuws: "Vodafone past reclameuiting hsdpa datadienst aan" "'Onbeperkt' betekende in de praktijk maximaal 50 MB per maand […] Ook op andere manieren heeft het bedrijf de datadienst beperkt. Zo is de mogelijkheid om te bellen via het mobiele internet (VoIP) geblokkeerd. De dienst is bovendien zo ingesteld dat de mobiele telefoon niet gebruikt kan worden om mobiel te internetten in combinatie met een pc of laptop. […]" Ja, zo zal het vlot gaan met mobiel internet. Er zijn nogal wat walls rond de garden te slechten behalve de toegang tot de portals. Ik snap de mentaliteit van deze operators niet: dit is een markt met behoorlijke concurrentie waarbij het produkt nog gepopulariseerd moet worden. Voor de consument aantrekkelijke diensten belemmeren en je early adopters belazeren lijkt me niet de meest voor de hand liggende marketing-strategie….

GeMulder

Marketeers zijn dol op .mobi:  http://www.forbes.com/businesswire/feeds/businesswire/2007/06/21/businesswire20070621005056r1.html  Helaas is Nederland nog niet echt wakker!

Paul Brackel voorzitter OMI

Vanuit de USA is de acceptatie van .mobi door brandowners heel begrijpelijk. Als je Penthouse bent heb je genoeg aan Penthouse.mobi. Klaar.  En daar ligt voor brands die in Europa (of NL markt) geexploiteerd worden juist het probleem. Heb je een licentie van Penthouse voor de NL, Be en de IT markt dan doe je weining met dotmobi vanwege ownership ! Dus dan komt penthouse.nl of mobiel.penhouse.nl in beeld en niet nl.<merk>.mobi of <merk>.nl.mobi (want die worden ergens in de USA beheert door een licentiehouder die je telkens voor iedere sch$$t moet vragen of het mag). Achter de keuzes die gemaakt zijn door OMI (na stemmning onder de leden, overigens !) zitten zakelijke belangen en ownership waar we rekening mee te houden hebben.  Ik besef dat vanuit de leunstoel en met een 'puriteinse internet bril' op de keuzes redelijk gemakkelijk te kraken zijn. Mijn advies: Wordt lid van OMI en doe een volgende keer mee met de discussie. De genoemde puriteinen zullen zich dan gewaar worden dat theorie en praktijk soms moeilijk of niet verenigd kunnen worden.

GeMulder

@paul Brackel Hoe dan ook, wij kiezen voor .mobi in onze communicatie: Datum nieuwsfeit: 30-06-2007 Bron: MobiConcept.NL MobiConcept.NL lanceert mobiele TT-Gids voor TT-gangers in Assen  Nieuws, programma's, info beschikbaar via open mobiel internet  ASSEN, 20070626 — De TT van Assen, het grootste sportspektakel van Nederland en traditioneel verreden in het laatste weekend van juni, is een primeur rijker. Vanaf vandaag is er voor de duizenden bezoekers een mobiele gids voor "onderweg" beschikbaar. Hierin kunnen de bezoekers ondermeer het volledige programma van de races en het bijbehorende TT-Festival vinden. De gids is eenvoudig te bereiken door TT-Assen.mobi of TTAssen.mobi in de adresbalk van je mobiel in te toetsen.  Mobiel internetten via de mobiele telefoon wordt steeds gewoner en sluipt langzaam maar zeker in het gedragspatroon van de Nederlandse consument.  MobiConcept.NL wil hierin een belangrijke rol vervullen en mensen helpen om zo snel en eenvoudig mogelijk informatie tot zich te nemen via hun mobiel. Hierbij staan gebruiksgemak en toegankelijkheid voorop. Het bedrijfsmotto luidt: "Keep Mobile IT Simple"  Bedrijfsgegevens:  MobiConcept.NL Carolieweg 31a 9711LR Groningen info@mobiconcept.nl Tel.050-3188372 KvKnr.02098916  Gerard Mulder, commerciele zaken 06-14796322 Martin Specken, Technische zaken 06-53751009   Noot voor redacties:  Dhr.G.Mulder 06-14796322 info@mobiconcept.nl

Paul Brackel voorzitter OMI

@GeMulder Het begint me al wat duidelijker te worden. TTAssen.nl is vlgs de 3-trapsraket van OMI de eerste keuze – je re-route dan alle traffic naar je mobiele site. Voor de gebruikers het makkelijkst. Maar … het domein TTAssen.nl is in bezit van iemand die er veel geld voor vraagt. Dus is je keuze van TTAssen.mobi (de 2e van de 3 trapsraket) een tamelijk logische. Even oorzaak en gevolg zuiver schetsen, Ge! In ieder geval veel traffic op TTAssen.mobi toegewenst (server groot genoeg ?)

GeMulder

@Paul Brackel Ik kan je niet helemaal volgen, Paul. Volgens mij laten wij in dit praktijkgeval heel duidelijk zien waarom de keuze voor een .mobi domein toegevoegde waarde heeft. Hoe promoot je een mobiele gids voor een groot evenement als je domeinnaam hetzelfde blijft(re-routen)? Of hoe krijg je http://www.mobiel.tt-assen.nl op je spandoeken? TTAssen.mobi, Keep It Simple! Wij supporten een open mobiel internet en proberen met onze initiatieven en visie hier een positieve bijdrage aan te leveren.    

Nicolaas

In ieder geval heeft YouTube niet gekozen voor .mobi. In ieder geval nog niet. Zij hebben (weer) een andere oplossing gekozen: m.youtube.com. Ik blijf erbij dat .mobi haaks staat op een van de belangrijkste principes van het huidige web 2.0 denken, namelijk device-independency. Het moet de gebruiker niet uitmaken welk device hij gebruikt: PC, notebook, mobiel, IP-TV als hij naar een website surft. Het bedrijf achter de website moet er maar voor zorgen dat de content op de juiste manier aangeboden wordt. Overigens geldt dit ook voor YouTube's oplossing. Het zou niet nodig moeten zijn dat er naast www. nu ook m. domeinen komen.

Paul Brackel voorzitter OMI

OMI is het met Nicolaas zijn argumenten eens. En eigenlijk heeft GeMulder ook gelijk. HOE ZIT HET IN ELKAAR vlgs de OMI 3-traps raket. Trap 1: kies 'TTAssen.nl' als domeinnaam en laat bij binnenkomst van een mobiel device intern routen naar je mobiele content. ZO MOET HET OVER EEN PAAR JAAR WORDEN in lijn met Nicolaas' argumentatie. Maar een nieuwsgierige gebruiker op het Assen zal denken bij een spandoek met TTAssen.nl – dat kan ik dan alleen op mijn PC zien. Vandaar dat OMI adviseert voor doeleinden om Mobiele content te promoten naar de volgende trap 2 te gaan.  Trap 2: Voor promo doeleinden kies vooral 'TTAssen.mobi'. Wat ons betreft in het geval van GeMulder de juiste keuze.  MAAR … in geval dat je de NL licentie van Penthouse hebt, moet je bij de (waarschijnlijk) Amerikaanse eigenaar met $ tekens in zijn ogen van het 'Penthouse.mobi' domein te biecht om 'Penthouse.nl.mobi' of 'nl.penthouse.mobi' te mogen gebruiken. Dat is niet leuk en kost veel geld denken wij, dus komt trap 3 in. Trap 3: kies als 1 of 2 niet werken voor jouw situatie 'mobiel.TTAssen.nl'. Dit is de logica van de leden van OMI. Is er nog iets tegen in te brengen? Ik hoor het graag.

GeMulder

@Paul Brackel Op zich logisch verhaal, echter in het geval van re-routen weet je als bezoeker niet precies wat je krijgt voorgeschoteld; Een .mobi domein garandeert de bezoeker een gebruiksvriendelijke en voor ieder mobieltje toegankelijke mobiele website. Verder hebben wij tijdens de TT van Assen bemerkt, dat een .mobi domein de beste promotor schijnt te zijn om mensen over mobiel internetten te laten praten en nadenken. De mobiele operators zouden hier veel meer gebruik van moeten maken in hun reclame uitingen. Mobiel internetten met je mobiel zal de komende jaren een enorme vlucht nemen en ik ben ervan overtuigd dat bedrijven een grote fout maken als ze .mobi niet meenemen in hun strategie.Tip: Een mobiele telefoon is multifunctioneel… Twintig jaar geleden was het toch ook ondenkbaar dat het mobieltje de vaste telefoon zou inhalen… Overigens is onze mobiele gids TTAssen.mobi een doorslaand succes gebleken en gaan we met ChampcarAssen.mobi nog grootser uitpakken.

Bram Boertjes

Het wordt een lange tread, maar .mobi is prima.Echter GeMulder verklaart dat "Een .mobi domein garandeert de bezoeker een gebruiksvriendelijke en voor ieder mobieltje toegankelijke mobiele website" Volkomen onzin natuurlijk, want een domeinnaam zegt nog niets over de kwaliteit van de site achter de URL. Heb je .mobi, dan gebruik dat voor je mobiele site, niets mis mee. Maar heb je het domein niet, dan is er geen reden tot paniek. Persoonlijk heb ik geen zin in een nieuwe domein-kaap ronde, dus als iemand anders mijn merk met de extentie .mobi heeft, dan wens ik hem veel plezier. Als voorbeeld noem ik DAG… zij bezitten niet het dag.mobi maar als ik op mijn mobieltje http://www.dag.nl intiep, dan krijg ik een prachtige mobiele site en doe ik hetzelfde op mijn laptop, dan krijg ik met dezelfde URL weer een passende website. Voila, het werkt. En ja, om mensen (lees: de massa) de komende tijd bekend te maken dat je internet ook op je mobiel kunt bekijken is het advies om in de promotie gebruik te maken van mobiel.merk.nl Maar we draaien in cirkeltjes en laten we eerst zorgen voor voldoende relevantie content op de mobieltjes, dan komt de rest wel goed!

GeMulder

@ Bram Boertjes "Volslagen onzin" vind ik misplaatst en kan duiden op te weinig kennis over de .mobi extensie… echter het woord garantie is een ongelukkige keuze geweest en ik had het achteraf beter zoals in onderstaande tekst kunnen verwoorden: The 1800flowers.mobi site was developed by New York-based Usablenet (www.usablenet.com). Jason Taylor, Usablenet's VP of Mobile Products, said, "1-800-FLOWERS.COM uses the Usablenet mobile platform that creates output to the .mobi standards, which lead the industry for good mobile site design. In addition, the .mobi address – as in 1800FLOWERS.MOBI – is a sign for users to know that a site will work on their mobile phones."  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond