Deel dit artikel
-

Overheidssites op lokaal niveau van karige kwaiteit

De websites van gemeenten en provincies blinken uit door gebrekkige zoekopties, traagheid en gebruikersonvriendelijkheid. Gemeenten besteden online doorgaans meer aandacht aan dienstverlening, dan aan openbaarheid van informatie. Dat blijkt uit de online Monitor van Advies Overheid.nl

Advies.overheid.nl volgt in opdracht van het Ministerie van Binnenland continue de prestaties van de Nederlandse overheidssites. Uit de eerste ranglijst , die vrijdag is gepresenteerd, blijkt dat Amsterdam momenteel de beste gemeentelijke site heeft. De hoofdstad scoorde het maximale aantal punten wat betreft gebruikersvriendelijkheid, informatievoorziening en dienstverlening. Noord-Brabant en Gelderland hebben de beste provinciale sites. Bij de ministeries delen OC & W en VROM de eerste plaats.

Nederland telde medio oktober 317 gemeentelijke websites, wat inhoudt dat 63 procent van de gemeenten zijn inwoners "online" voorzieningen biedt. Daarbinnen loopt de kwaliteit van de sites sterk uiteen. De drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag scoren in het algemeen goed en staan in de top tien. Utrecht volgt op een karige 33e plaats. Terwijl Amsterdam de maximale honderd punten scoorde voor gebruikersvriendelijkheid, kwam Lopik niet verder dan nul punten. Volgens programmamanager Erik Hup hebben de verschillen vooral met financiële middelen te maken. Gemeentelijke websites worden slechts in beperkte mate vanuit de centrale overheid gesubsidieerd. Het gevolg is dat armere, kleinere gemeenten vaak kwalitatief slechtere sites exploiteren. Hup: "De sites van de ministeries doen het gemiddeld erg goed, maar dat zijn ook grote organisaties met miljardenbudgetten. Vaak zijn het ook tweede of derde generatie sites. Het gros van de gemeenten is daarentegen erg klein. Het is ook de opzet van de Monitor om deze achterstanden aan te kaarten".

Hup benadrukt dat de resultaten van de Monitor een momentopname weergeven. Publicatie van de ranglijst moet gemeenten stimuleren beter hun best te doen en de volgende keer hogerop de lijst te komen, aldus Hup. Op meer geld van de centrale overheid hoeven de kleinere gemeenten niet te rekenen. "Het grote geld moet van de lokale organisaties zelf komen. Er moet op lokaal niveau draagvlak zijn voor het beheer van een site. Wij zullen in elkaar doorgaan met de monitor totdat het grootste deel van de overheden behoorlijk scoort."

Deel dit bericht

2 Reacties

Ben Koot

Ik heb de afgelopen maanden met diverse lokale overheidsvertegenwoordigers contact gehad over website voor kleinere gemeenten. Wat steeds weer opvalt is de priortitiet die wordt gegeven aan techniek, uitvoerig omschreven in vuistdikke raporten. Waar verhoudingsgewijs weinig andacht aan wordt besteed is iets acceptabels op te zetten op basis van op internet beschikare infrastructuur die het mogelijk maakt hetgeen in de raporten wordt beschreven. Kortom, je hoeft het wiel niet meer uit te vinden (en het daarvoor betreffende budget te vinden ) Je kunt gewoon aan de slag . Een belangrijke voorwaarde hierbij echter is de wil tot samenwerken. Zelf ben ik, vanauit Nederland, betrokken bij een project van de kamer van koophandel in een plaats in Ontario, waar de 3600 inwoners aktief worden betrokken bij het creren van de internetomgeving. in plaats ven een lijvig rapport te schrijven, is men daar aan de slag gegaan. Er is een buisnessplan opgesteld en men is op zoek gegaan naar organisaties die hiaten konden opvullen. Budget was er niet, maar door deze proaktieve opstelling nu wel. Een boeiend process moet ik zeggen. Er kan dus heel wat als je van internet zelf gebruik maakt. Een… een paar enthousaste mensen die de weg op het web kennen!

Mo'riche

Door zoveel aandacht te besteden aan overheidssites gaat men voorbij aan de kern van het probleem bij de internet-strategie van de overheden. Ook daar waar de site redelijk goed in elkaar zit, wordt er een achterhaalde media-strategie aangewend, die volledig voorbij gaat aan een belangrijk feit: lokale overheidsites worden zelden of nooit door de lokale burgers bezocht. Zeg nou zelf: welke lezer hier die niet met grote regelmaat iets met de lokale overheid te maken heeft bezoekt meer dan 1 of 2 keer per jaar de site van de eigen gemeente? In plaats van content mooi verpakt op de eigen site te zetten, waar het voornamelijk door de eigen ambtenaren wordt gelezen, zouden lokale overheden zich moeten concentreren op het verspreiden van content via andere kanalen. Een mooi begin zou zijn als die content gewoon voor hergebruik zou worden neergezet, en de middelen om deze content te gebruiken gratis beschikbaar kwamen. Zo kunnen derden bijvoorbeeld sportclubs, winkeliersverenigingen, buurtorganisaties e.d. met hun eigen site/mailinglist/whatever relevante gemeentelijke informatie aan hun eigen achterban doorgeven. Kabinet-online geeft vandaag een mooi voorzetje. Het onderzoekje van Overheid.nl leidt alleen maar af, en zegt geen ruk over de effectiviteit van de internet-strategie van de lokale overheden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond