PCM kiest voor Overture

Overture heeft een overeenkomst met PCM Uitgevers gesloten voor het leveren van content match links op de sites van de Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad.
De overeenkomst, waarvan de financiële details niet bekend zijn gemaakt, voorziet onder meer in het leveren van gesponsorde links die gekoppeld zijn aan de inhoud van de betreffende pagina’s. De bezoeker aan de sites van de dagbladen zullen naast het nieuws ook aanbieders van producten en diensten gaan vinden op het gebied van onder meer sport, cultuur en economie.
“Dat PCM in zee is gegaan met Overture en niet met Google, waar we uiteraard ook naar gekeken hebben, komt onder andere omdat Overture met een net iets scherpere deal kwam,” zegt Marco Krösing, accountmanager internet van de commerciële tak van het uitgeversbedrijf.
Ook speelt volgens hem mee dat dat context-gerelateerde advertising een behoorlijke uitdaging biedt in de scheiding tussen redactie en commercie. “De toevoeging van dynamische tekstlinks aan algemene nieuwsberichten kan natuurlijk ook onaangename koppelingen vormen, bijvoorbeeld in de berichtgeving rondom de recente ramp in Azië. We hebben er daarom voor gekozen de koppeling tussen de links en de redactie 'semi dynamisch' te laten plaatsvinden,” aldus Krösing. Bij Overture was dat beter geregeld dan bij Google.
Overture zegt dat het via de samenwerking met PCM zijn adverteerders kan voorzien van een “hoog opgeleide groep consumenten met een brede interesse”. Overture gaat zich nu het een van de laatste grote uitgevers binnen heeft gehaald als klant zich de komende tijd meer richten op vormen van niche-publishing, zo stelt Den Hertog. “Daarbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan de categorie health and beauty. Je wilt tenslotte ook vrouwen tussen de 20 en 35 bereiken.”
Ook via de samenwerking met Funda wil Overture meer specifieke doelgroepen bereiken. “Naast trouwen schijnt verhuizen een van de meest met stress omgeven ervaringen te zijn die een mens in zijn leven meemaakt. Ik kan me zo voorstellen dat je rondom het verhuizen het een en ander kunt doen in de vorm van sponsored links.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
ElMariachi
interessante move om van portals naar publishers te gaan. De focus op selectiever doelgroepen lijkt me ook een verstandige. Al met al een slimme zet van PCM en Overture. Heb wel mijn twijfels van de benaming van vrouwen tussen 20 en 35 als een niche 😉