Pinterest gaat als een komeet
De snelst groeiende website op dit moment is sociaal prikbord Pinterest. In het algemeen groeien sociale websites als kool, zo blijkt uit onderzoek van comScore.
De twee jaar oude startup trok in december 7 miljoen unieke bezoekers, terwijl dat er in september nog 1,68 miljoen waren. Volgens comScore trekt de site meer verkeer dan GooglePlus, YouTube, Reddit en LinkedIn samen.
Op Pinterest pin je allerlei zaken die je online tegenkomen. Deze ‘pins’ worden dan automatisch gedeeld met de mensen die jouw pins volgen. Zij kunnen jouw pins dan ‘liken’ of ‘repinnen’.
Het prikbord is een idee van Yale student Ben Silbermann en trekt vooral vrouwen die er recepten en mooie spullen tonen. Geografisch lijkt de site vooral aan te staan bij veertigers uit conservatieve delen van Amerika, zoals Minneapolis en Chicago. Uit een onderzoek van Shareaholic blijkt nu hoe belangrijk Pinterest is als verkeersbron voor uitgevers.
Volgens comScore maken momenteel alle sociale sites een enorme groei door. Dat geldt met name voor Tumblr en GooglePlus.
Twitter trok in december 37,5 miljoen unieke bezoekers. LinkedIn doet het met 33,5 miljoen bezoekers niet veel slechter. Tumblr staat nu op 18,8 miljoen. Wel zijn er grote verschillen. Gebruikers blijven gemiddeld maar 5 minuten op Google Plus, bij Pinterest is dit al 80 minuten, bij Tumblr 141. Facebook is met 423 minuten vooralsnog onverslagen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Remy Steijger
Zie mijn blog over Pinterest waarbij de toepassing ervan iets meer benadrukt wordt.
http://www.remysteijger.nl/2012/02/11/pinterest-de-nieuwe-social-media-hype/
Erwin Boogert
Remy, kun je iets meer tekst geven dan alleen een link? Na het lezen van je bericht kom ik enkel tot de slotsom dat Pinterest in jouw optiek een positieve impact heeft in SEO-termen.
Welke andere voor- en nadelen zie je?
Remy steijger
@Erwin, die SEO-termen zijn in mijn optiek ook de grootste voordelen van Pinterst. Het feit dat het bronbestand ten alle tijden gekoppeld blijft maakt deze media zeer geschikt voor bijvoorbeeld webshops. Ik raad iedereen met een webshop dan ook aan om een speciaal bord aan te maken met daarop alle producten. Als de foto’s en beschrijvingen interessant genoeg zijn zullen de foto’s zich vanzelf over het web verspreiden (met meteen een goede landingpage). Uiteindelijk bereik je zo de onbekende doelgroep. Dit heeft tegelijk ook wel een nadeel. Als een bepaald product niet meer leverbaar is zal de bezoeker op een dode link uitkomen.
Buiten de SEO denk ik dat we Pinterest sowieso serieus in de gaten moeten houden. Die grote groei in Amerika is er niet voor niets. Sociale media die niet werkelijk geniaal zijn halen het gewoon niet. Ik ben zelf ook erg benieuwd naar alle ontwikkelingen binnen Pinterest die nog komen gaan.
De grootste kracht blijft wat mij betreft in de visualisatie en categorisatie. Als je een leuk plaatje op Facebook deelt is die na een paar dagen ergens helemaal onderin je ‘wall’ verdwenen en zullen weinigen het nog zien. Bij Pinterest blijft deze afbeelding in je categorie staan. Leuk is dat je ook alleen een bepaalde categorie kunt delen. Dit kan dus ook interessant zijn voor mensen met een speciale hobby. En deze zijn dan weer makkelijk te vinden door mensen die geld verdienen aan mensen met juist die hobby.
Tot slot denk ik dat juist de praktische kant ervan mee draagt aan het succes. Wie op Facebook een plaatje of filmpje deelt doet dat vooral omdat die het gewoon leuk vindt. Op Pinterest kun je bijvoorbeeld plaatjes van lekkere gerechten verzamelen. De plaatjes linken vervolgens weer naar de website waar het gerecht omschreven staat. Zo maak je eenvoudig je eigen visuele database die je nog met andere kunt delen ook.
Bert Brussen
“Volgens comScore trekt de site meer verkeer dan GooglePlus, YouTube, Reddit en LinkedIn samen.”
Dus YouTube trekt niet meer dan 7 miljoen unieke bezoekers per maand?
*does not compute*
Remy Bleijendaal
@ Bert: Commscore bedoelt dat een gemiddelde bezoeker er langer zit. Youtube heeft echter een veel groter bereik.
Wij volgen in Nederland het surfgedrag (op vaste pc/laptop) van 10.000 van onze panelleden op constante basis. Daarin zien we dat het bereik van Pinterest in NL in de afgelopen maand: +/- 150.000 unieke bezoekers is. Voor Youtube is dat +/- 7,5 miljoen.
Average lenght of visit in NL voor Pinterest (afgelopen maand): ruim 3 minuten. Youtube ruim 10 minuten.
In Nederland zien we vooralsnog dus een ander beeld.
Bert Brussen
Ah duidelijk. Dank.
Reynder Bruyns
@Remy: het SEO voordeel is mooi meegenomen nu het nog dofollow links zijn.
Aangezien Pinterest veel gebruikers heeft, heeft het de potentie om extra traffic te generen naar je website. Oftewel Pinterest is met name interessant voor bedrijven die iets unieks kunnen bijdragen aan het platform.
Hierbij is het van belang dat je je walls goed opzet zodat deze binnen het platform goed vindbaar zijn. Dit geldt ook voor de content die je aan de walls toevoegd. Noem het maar SEO binnen Pinterest, waardoor je extra traffic kunt genereren, Inbound Marketing 😉