Deel dit artikel
-

Reclame-korting opgelopen in tweede kwartaal

update De korting die online adverteerders krijgen in Nederland is in het tweede kwartaal opgelopen naar 44 procent. In het eerste kwartaal was dat nog 33 procent. Dit komt naar voren in nieuwe cijfers van BBC De Media en Reclamebank. “De prijskorting is vergelijkbaar met andere media”, reageert Igor Beuker, voorzitter van het IAB.

Enige tijd werden alleen netto-omzetcijfers verstrekt over de Nederlandse online reclamemarkt. Het IAB had de taak op zich genomen om met deze ‘schone’ cijfers te komen. Sinds begin dit jaar zijn er echter ook weer bruto-omzetcijfers. Reden is dat de meeste andere media dit ook doen, en de netto-cijfers van de Nederlandse online reclamemarkt (van het IAB) moeilijk vergelijkbaar waren met de overige media.

Bij beide onderzoeken is BBC De Media en Reclamebank betrokken, hoewel het netto-onderzoek met name het stempel van IAB Nederland draagt. Dertien grote marktpartijen leveren de omzetcijfers voor zowel het netto- als het bruto-onderzoek, het zijn: MSN, Adlink, IP, Funda, IDG Communications, Ilse, Lycos, Veronica Digitaal, Wanadoo, Webads, Wegener Multimedia, Adformatie en Netdirect.

In het eerste kwartaal werd er een bruto-omzet behaald van 24 miljoen euro, waaruit een netto-omzet voortvloeide van 16 miljoen euro. Daarmee bedroeg de prijskorting 33 procent. In het tweede kwartaal steeg de bruto-omzet naar 28 miljoen euro, de netto-inkomsten daalden echter naar 15,6 miljoen euro, waarmee de prijskorting opliep naar 44 procent.

Een verschil tussen de bruto- en netto-tarieven (prijskorting) is vrij gebruikelijk. Mediabureaus bedingen een standaard lager tarief, en ook een terugval in de economie kan zorgen voor hogere prijskortingen. Hoe dit verschil zich in de afgelopen tijd heeft ontwikkeld is moeilijk na te gaan, aangezien BBC sinds 1 januari is begonnen met het onderzoek naar bruto-bestedingen. “De kortingen zijn vergelijkbaar met andere media. Bij traditionele media liggen ze zelfs ietsje hoger”, zegt IAB-voorzitter Igor Beuker:

In zijn bruto-cijfers van gisteren maakte BBC De Media en Reclamebank ook de top vijf van grootste adverteerders bekend. Met 1,7 miljoen euro aan bestedingen lag Microsoft het afgelopen half jaar aan kop. Met name in het eerste kwartaal tastte het bedrijf in de buidel, met 1,1 miljoen euro aan bestedingen. In het tweede kwartaal werd dit teruggebracht tot 579 duizend euro.

Ook nummer twee, de DSB Voorschotbank, schroefde in het tweede kwartaal de bestedingen terug. Het gaf 581 duizend euro uit, tegenover 906 duizend euro in het eerste kwartaal (totaal 1,4 miljoen euro). De overigen in de top vijf zijn GSMweb.nl (1,38 miljoen euro), Telfort (1,36) en KPN (1,33).

De sector ‘telecom/ict’ gaf zowel in het eerste als het tweede kwartaal het meest uit aan online reclame. In het tweede kwartaal staken ict- en telecombedrijven 11 miljoen euro in online reclame. ‘Media’ en ‘financiële’ dienstverlening volgen met respectievelijk 9,6 miljoen en 7,9 miljoen euro. In de laatste categorie blijven partijen als ING en Rabobank met bestedingen van 750 duizend euro ver achter bij DSB Voorschotbank. Ook GSMweb.nl is niet representatief voor de verrichtingen van adverteerders binnen het segment ‘retail’. Neckermann en Wehkamp gaven 400 duizend euro uit.

Het grootste deel van het advertentiebudget op internet gaat richting buttons, banners en skyscrapers (gezamenlijk 23 miljoen euro), gevolgd door contentintegratie (18 miljoen). Aan pop-ups wordt ongeveer tien procent van het budget besteed (5,5 miljoen). Goede maanden voor de online reclamebranche in Nederland waren maart en april (10 miljoen euro omzet). Gemiddeld werd er 8,7 miljoen euro per maand omgezet.

 

Update:

In een eerdere versie van het verhaal stond een foutief bedrag over de netto-omzet. Dit is gecorrigeerd.

 

Verdeling van de omzet (bruto/netto) per kwartaal is toegevoegd, evenals het percentage korting dat er in die periode gemiddeld genomen is verleend.

Redactie Emerce

Jasper Houtman

Deel dit bericht

1 Reacties

piet

Iedereen die zelf wel eens campagnes inkoopt en later kijkt wat BBC daarvan maakt, zal beamen dat de cijfers verre van betrouwbaar zijn. Jammer is dit wel, want ik ben benieuwd wat er nou echt online wordt besteed. BBC mist ook veel te veel partijen om uberhaupt een betrouwbare schatting te kunnen doen over de daadwerkelijke bestedingen. Het gekke is wel dat deze cijfers allemaal klakkeloos worden overgenomen en dat ik zelfs in het Parool lees over deze nepcijfers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond