Deel dit artikel
-

Reissites nog altijd misleidend

Online vliegwinkels zijn er te kust en te keur. De Consumentenbond waarschuwt dat deze jungle nog steeds niet altijd even overzichtelijk is.

Binnenkort start een evaluatie van de bestaande reclamecode voor reisaanbiedingen, waar de Consumentenbond enkele punten aan de orde zal stellen. In de loop van deze zomer treedt de Wet Oneerlijke Handelspraktijken in werking, dan krijgt de toezichthouder Consumentenautoriteit meer bevoegdheden om op treden tegen overtredingen.

De Consumentenbond heeft eind 2007 zelf onderzoek gedaan naar 25 Nederlandse websites,  waaruit bleek dat ook in ons land nog niet alles koek en ei is. Naast onvindbare aanbiedingen en misleidende prijsstelling komt het ook voor dat verzekeringen, die de consument vaak helemaal niet nodig heeft, automatisch in de boeking worden meegenomen. De bond pleit ervoor dat de reiziger zelf kan aangeven of hij een verzekering wil.

Websites waarop vliegreizen geboekt kunnen worden blijken de consument namelijk nog altijd op een verkeerd spoor te zetten. Het gaat daarbij om prijzen exclusief toeslagen, aanbiedingen die niet te boeken zijn en voorwaarden die onvindbaar zijn.

Eind 2007 zijn 386 boekingssites in 16 landen bekeken op aspecten die voor de consument misleidend of anderszins nadelig kunnen zijn. De helft bleek toen niet in orde. Recent vervolgonderzoek van de EU laat zien dat de helft van die websites hun leven heeft gebeterd. Nederlandse websites zijn in die onderzoeken niet meegenomen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Vakantieman

Ik kijk altijd op http://www.inpakkenenwegwezen.nl/. Je kunt precies zien wanneer de aanbiedingen daar voor het laatst gecontroleerd zijn.

Spam-hater

Het is duidelijk: Het wordt tijd om wat in te bouwen om spam tegen te gaan…

Spam?

Gezien bovenstaande reactie van Emesa, de eigenaar van Inpakken: het wordt tijd om iets tegen spam te gaan doen op de Emerce website…

Vincent

Werkt inderdaad goed hoor op deze manier, vakantieman: ik ga vanaf nu iedereen vertellen nooit iets bij inpakken te boeken..of is dat niet wat je wilde bereiken?

ad van gool

Ryanair blijft de grootste misleider van allemaal. Je moet extra betalen voor vanalles, en vaak ook nog op het vliegveld zelf.laten ze je betalen voor web.check in, en als die niet werkt krijg je een boete van ? 4 per persoon, en een grote mond als je vragen stelt.Als je schriftelijk klachten indient………geen reactie. Zou goed zij als mensen dit soort praktijken afstraffen door elders te boeken

ruben

Blijft maffia. Ja je kunt voor 29,- euro op reis; morgen vertrekken, maar wel gisteren terug. Niet best voor het vertrouwen in webshops in het algemeen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond