Restaurantsite Iens professionaliseert
Oprichter Iens Boswijk van restaurantsite Iens doet een stapje terug voor een nieuwe directeur die de organisatie stroomlijnt, de site uitbreidt en meer omzet wil genereren. Het buitenland lonkt.
Iens independent index is voor culinaire fijnproevers al een kleine tien jaar de site bij uitstek. Ruim 70.000 bijdragende eters schreven culinaire recensies van nu al 17.000 restaurants. Iens bundelt de uitkomsten in kwalificaties en cijfers, berekent gemiddelden en biedt deze aan de circa 500.000 bezoekers per maand aan.
Iens verdiende tot nu toe net zo veel aan de site als aan de gidsen, maar wil veel meer aan de site gaan verdienen. De omzet van nu ongeveer één miljoen euro op jaarbasis moet omhoog. Om die reden wordt de organisatie geprofessionaliseerd. De aandeelhouders besloten met oprichter Iens Boswijk dat ze terugtreedt als directeur. Sinds begin dit jaar zwaait Sander Klos (43) er de scepter.
Achtergrond
Boswijk is verantwoordelijk op de achtergrond, onder meer voor de PR als gezicht van Iens. "Mijn functie wordt officieel chief Vision Officer. Met alle veranderingen blijf ik het oorspronkelijke concept bewaken nu we veranderingen tegemoet gaan. En bij de internationalisering krijg ik een belangrijke rol."
Er is belangstelling ‘van Zweden tot Spanje’, maar Iens heeft nog niet bepaald waar de expansie over de grens begint. Boswijk: "We deden een pilot in België en hebben daar dus voet aan de grond. In andere landen gaan we nog na of er partners zijn die de markt goed kennen en de entree kunnen versnellen."
Aandeelhouder
Boswijk blijft aandeelhouder voor ongeveer 20 procent, net als gewezen compagnon Simone Brummelhuis die ook terugtrad uit de directie van Iens. Ook de andere aandeelhouders, waaronder mediaman Harry de Winter, blijven betrokken bij Iens. Boswijk: "Ik wist niet dat dit openbare informatie was", zegt Boswijk. Dat klopt, tot nu toe was dat niet bekend.
"Dit is een logische stap in de ontwikkeling van Iens. Alles is in goed overleg gegaan", zegt de bekende internetmarketeer Wim Andréa. Hij was de grondlegger, met Diederik Ettema, van een recent geënte nieuwe loot aan de stam van Iens, Iens Recepten.
Klos was de Europese baas van Backbase, ontwikkelaar van Ajax-applicaties. "In 2006 ging oprichter Jouk Pleiter zich meer met de Amerikaanse markt bezighouden en kreeg ik de zeggenschap over Europa. Iens bevindt zich in een mooie fase om te innoveren en uit te breiden."
Community
Over de professionalisering van Iens is hij voorzichtig: "Iens Boswijk is de moeder en hart en ziel van de site. Onder haar hoede is de community gegroeid. Dat kon plaatsvinden omdat de site ten dienste staat van de bezoekers. Het is van iedereen voor iedereen. Dat moet niet veranderen."
Maar dat gezegd hebbende gaat Klos aan de slag voor de volgende fase. Die begint volgens hem met de stroomlijning van de interne organisatie. Die is gestoeld op tien vaste medewerkers en twintig freelancers. Na het stutten van de organisatie kan het werk beginnen aan de vernieuwing.
"Iens is in feite de ANWB voor culinaire genieters. Dus je kunt nog veel meer diensten aanbieden aan zowel de deelnemers als de restaurateurs. Aan restaurateurs gaan we middelen bieden om hun presentatie te verbeteren, zoals video, foto’s en doorzoekbare menukaarten. Ook komt er een reserveringsmodule."
Gold Membership
Dat levert meer op, onder meer leuke bedragen van de boekingen die Iens als tussenpersoon tot stand brengt. Ook gebruikers gaan betalen. Klos: "De site blijft in principe gratis, maar net als bij Hyves komen we met een soort van Gold Membership. Dit lidmaatschap levert extra’s op."
Uiteindelijk moet het ‘ecosysteem’ Iens volgens Sander Klos een echte ‘marktplaats van culinaire belevingen’ worden. "Het eigen karakter en de eenvoud mag niet overboord, zoals het vinden van een geschikt restaurant in drie klikken. Uit onderzoek van Multiscope bleek recent nog dat onze klanten daar bijzonder tevreden mee zijn. Maar daaromheen kunnen we veel meer gaan doen voor onze doelgroepen."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
SchizoDuckie
Sorry maar Iens.nl heeft voor mij helemaal afgedaan nadat er een negatieve review binnen kwam van mijn vriendin, die daarna spontaan van de site verdwenen is op verzoek van het bedrijf waar de review over binnenkwam.
Lex
Erg knap Iens ruim een miljoen omzet per jaar pakt. Want wat is dat een verouderde site zeg. Focus nou eerst eens op Nederland en een fatsoenlijke site vooordat jullie geld buiten NL gaan uitgeven.
Leonard Wolters
…. Ik wist niet dat dit publiekelijke informatie was…. Dat is het dan nu…. Is dit een goed staaltje van informatie uit iemand trekken ? Want aandelen percentages noemen is nogal een prive aangelegenheid waarvan je niet wil dat dit 1 2 3 bekend is. Vaag.
Redactie IENS
In reactie op onderstaand bericht. Onze eindredactie kan inderdaad berichten verwijderen op verzoek van de restaurateur indien daar feitelijke onjuistheden in staan. Echter brengen wij hierover altijd de betreffende meninggever op de hoogte dmv een email. Over welk restaurant ging het en onder welke naam is de mening gegeven?
Rick
Ik vraag me af of Iens ook plannen heeft om de site te moderniseren. Ik maak er regelmatig gebruik van als informatiebron, maar het is in veel opzichten zwaar verouderd, met name in het interactieve, sociale aspect. Het kan een strategische keuze zijn om je vooral te concentreren op de belangen van restaurateurs, maar als er een goede, meer "social" web 2.0 site in deze markt komt zou dat weleens zware concurrentie voor het nogal statische Iens kunnen betekenen.
Jan Wieger
Betalingen ontvangen en onafhankelijkheid nastreven staan haaks op elkaar.
Hay
Ze zouden eens moeten beginnen met de site makkelijker toegangelijk te maken. Als ik nu, zeg, een Italiaans restaurant in Nijmegen wil waar het dagmenu minder kost dan 15 euro moet ik twaalf keer klikken voordat ik iets gevonden heb, ondermeer omdat je de resultaten niet kan sorteren (naar bijvoorbeeld gemiddeld cijfer of gemiddelde prijs van een menu) en alleen maar op 'keuken' kan zoeken. Daarvoor hoef je de site niet helemaal om te gooien, wat kleine aanpassingen zouden de site al veel bruikbaarder maken.
Rob den Havink
Iens pretendeert continue in de pers dat ze 500.000 bezoekers per maand hebben. Echter, als je hun statistieken bij WebAds opvraagt ( http://www.webads.nl/diensten/netwerk/websites/id=101 , deze link komt van Iens.nl) dan staat er toch echt dat ze 200.000 bezoekers per maand hebben. Ook als je hun Alexa rating opvraagt, dan lijkt 200.000 eerder in de richting te komen. Prachtig dat journalisten dit soort informatie zonder te checken aannemen.
Rob den Drijver
@Rob Iens claimt 500.000 bezoekers per maand. WebAds maakt geen melding van 200.000 bezoekers per maand, maar van een bereik van 200.000 per maand. Die twee gegevens sluiten elkaar dus niet uit. Gegeven de aard van de website, lijkt een fors herhaalbezoek zeer wel denkbaar…
Zestz
Lees het eigen verhaal van Simone Brummelhuis op Zestz – foodtalk, http://www.zestz.nl/2009/01/21/oud-directeur-simone-brummelhuis-blikt-terug-op-iens-tijdperk/