Deel dit artikel
-

Sanoma Mannenbladen: meer crossmediaal

Sanoma Mannenbladen (SMM) heeft een vernieuwde site gelanceerd. De site, die is bedoeld voor adverteerders, sluit aan op de strategie van Sanoma om niet meer in eerste instantie vanuit bladen maar vanuit merken te denken. Online, papier, evenementen en ook IPTV vormen naast elkaar staande onderdelen.

Sinds 2004 is het aantal titels dat valt onder Sanoma Mannenbladen (SMM) flink gegroeid. In december 2004 had SMM slechts vier merken: Autoweek, Nieuwe Revue, Playboy en Panorama. Ondertussen is dat aantal door overnames en zelf opgestarte initiatieven gegroeid naar 32. Een merk kan bestaan uit slechts een website of blad, maar ook uit een combinatie van site, printtitel en evenement. Voorbeelden van nieuwe merken zijn drie golfbladen die zijn overgenomen van Wegener, het weblog Amatablam en Games in Concert, een evenement dat binnenkort in Utrecht plaatsvindt.

SMM is binnen Sanoma een losstaand onderdelen. Adverteerders die informatie willen over de vrouwenbladen van Sanoma (o.a. Libelle, Margriet en Viva) kunnen informatie vinden op Sanoma-adverteren.nl. Sanoma claimt ondertussen zowel marktleider te zijn van mannen- en vrouwentitels in Nederland.

Wie kijkt naar de verschillende titels, ziet dat vrouwen veel meer vanuit hun ‘vrouw-zijn’ worden benaderd – Libelle gaat over de meest uiteenlopende onderwerpen – terwijl de mannenbladen vooral interessegericht zijn. Uitzondering daarop is de titel Playboy. “Dat is een sterk voorbeeld van een titel die de man als man aanspreek,” zegt Ralph Saul van Sanoma.

Mannen zijn een stuk minder trouw aan een titel dan vrouwen, vertelt Saul. Bladen als Margriet en Libelle hebben volgens hem een zeer trouw lezerspubliek, terwijl mannen veel minder makkelijk te binden zijn. Een man aanspreken, werkt het beste als je dat doet binnen een interesseveld, aldus Saul. Interessegebieden als sport en auto’s liggen voor de hand, maar ook ‘koken’ is het onderwerp van een Sanoma merk. Het weblog Cheffen.nl richt zich op de culinair geïnteresseerde man. Om de echte man aan te spreken profileert de site zich als ‘masculinair’.

“Als je de mannendoelgroep claimt, heb je de plicht deze goed te kennen,” zegt Saul. Om die reden laat SMM jaarlijks vier onderzoeken doen om die de Nederlandse man ‘in kaart brengt.’ Resultaten van het laatste onderzoek staan op de SMM-site.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond